/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Ratepension
Fra : Kitsanne
Vist : 370 gange
20 point
Dato : 08-01-04 18:27

Jeg skal lave en ratepension. Jeg er selvstændig og mit firma betaler den.
Jeg vil samtidig også gerne have en forsikring koblet på - en forsikring i fald jeg skulle blive kronisk uarbejdsdygtug (ulykke eller handicappet eller blind ect). Jeg arbejder i konsulentbranchen.(organisationsudvikling).
Jeg vil indbetale mellem 200.000 og 300.000 kr. årligt i 12-15 år. (jeg er nu 50 år).
Jeg er ret træt af PFA - af flere grunde - så dem gider jeg ikke have. Jeg har lidt hos Codan - men er i tvivl om det er det rigtige sted. Her har jeg ikke sygedækningen.
Hvad ville I foreslå mig? Der er så mange udbydere på markedet og jeg synes det er meget svært at overskue.
Venligst
K. Nielsen

Accepteret svar
Fra : laukjaersgaard

Modtaget 30 point
Dato : 08-01-04 18:56

At du er træt af PFA kan jeg sagtens forstå.
Hvad gør vi nu - fra 50 til du skal pensioneres er der mange år, og alligevel ikke så mange at du skal ud på aktiemarkedet.
Tryg forsikring har virket OK for mig i en del år, og nu har jeg lagt mine ting hos Nordea (TRYG og Nordea er lidt pyt og pande).
Min ratepension er hos Nordea, og jeg har valgt en løsning hvor jeg er i en en pulje, og det fungerer rimeligt.

Pga et par jobskifte har jeg været i kontakt med et par forskellige, og jeg kan ikke anbefale Danske Bank og Skandia - materialet fra dem har været meget uoverskueligt, noget nær ubrugeligt.

OK - det her er ikke så anvendeligt som et svar, mest som en kommentar.

Lau

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 08-01-04 19:30

Jeg er uenig mht. aktier. Hvis der skal indbetales i 12 - 15 år og pensionen udbetales over 10 eller 15 år, er horisonten mellem 22 og 30 år.
Jeg tror at enhver i faget vil anbefale en vis del i aktier, typisk 50%.
Hvis du vælger puljer i Nordea, vil de automatisk anbefale dig et mix, hvor aktieandelen afhænger af din alder og antal år pensionen skal udbetales over. Du kan så selv korrigere dette ved at beslutte en større eller en mindre del i aktier.
2004 er jo startet godt og aktierne har allerede indbragt lige så meget som obligationer vil indbringe for hele året.

Kommentar
Fra : Kitsanne

Dato : 08-01-04 19:46

Tak so far - men bankerne kan jo ikke lave forsikringsdelen, som i mit tilfælde er nødvendig af hensyn til evt tab af erhvervsevne.
kit

Kommentar
Fra : Kitsanne

Dato : 08-01-04 19:46

Tak so far - men bankerne kan jo ikke lave forsikringsdelen, som i mit tilfælde er nødvendig af hensyn til evt tab af erhvervsevne.
kit

Godkendelse af svar
Fra : Kitsanne

Dato : 08-01-04 22:21

Tak for svaret laukjaersgaard.