/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
2 i én. Fysik... k-værdi & P = I*U
Fra : Dizzim
Vist : 3074 gange
100 point
Dato : 07-01-04 19:11

Mit sprøgsmål er på en måde meget simpelt, men alligevel ikke.

1. Jeg har fået sprøgsmålet: Hvorfor ser P = I*U ud som den gør (P=effekt, I=Ampere U=volt). forstår godt hvordan man bruger formlen osv. men kan ikke forklare det... Hvorfor ser den ud som den gør?

2. Jeg skal udregne procentvis forskel på to k-værdier, én jeg har målt mig frem til i et forsøg med en pære og en kasse af flamingoplader (2cm tykke), og en anden som er den rigtige. For at finde k-værdien for flamingo har jeg gjort følgende:
P = k-værdi * Areal * (T[inde] - T[ude])
lig-med
P / Areal * (T[inde] - T[ude]) = k-værdi
Nu med mine resulter fra forsøget sat ind:
20 w / 0,2024m^2 * (66-23) = 2,29 wm^2.K.
Det ser rimelig rigtigt ud efter min menning men...
Jeg skal sammenligne det med rigtige k-værdi. Men jeg har kun fået kun fået lambda (tror det staves sådan, ellers omvent Y) for flamingo den er på 0,039wm.K.
Det sætter jeg så ind i den nedenstående formel for at få det til at blive en k-værdi i stedet for en lambda:
K = lambda / diameter (af flamingo boxens væg)
dvs.
K = 0,039wm.k / 0,02m. = 1,95 wm.K.
Mit problem er bare... Kan jeg godt finde den procentvise forskel selv om de har forskellige betagnelser? dvs. wm^2.K og wm.K ?

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 07-01-04 19:31

jeg vil gerne sende min ohm's lov raport til dig hvis jeg får en mail.. Der er måske noget du kan bruge, da jeg har forklaret en del om fomlerne.

Kommentar
Fra : Dizzim

Dato : 07-01-04 19:39

@ ting27
Selvfølgelig, det ville være en kæmpe hjælp. basse_s@hotmail.com

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 07-01-04 19:41

ok.. Jeg ved ikke om der er noget du kan bruge.

Kommentar
Fra : Dizzim

Dato : 07-01-04 20:27

@ ting27:
desværre ikke rigtig...

@ ALL:
Jeg fandt en lille fejl i andet sprøgsmål, her er det "rigtige" sprøgsmål:
Jeg skal udregne procentvis forskel på to k-værdier, én jeg har målt mig frem til i et forsøg med en pære og en kasse af flamingoplader (2cm tykke), og en anden som er den rigtige. For at finde k-værdien for flamingo har jeg gjort følgende:
P = k-værdi * Areal * (T[inde] - T[ude])
lig-med
P / Areal * (T[inde] - T[ude]) = k-værdi
Nu med mine resulter fra forsøget sat ind:
20 w / 0,2024m^2 * (66-23) = 2,29 wm^2.K.
Det ser rimelig rigtigt ud efter min menning men...
Jeg skal sammenligne det med rigtige k-værdi. Men jeg har kun fået kun fået lambda (tror det staves sådan, ellers omvent Y) for flamingo den er på 0,039wm.K.
Det sætter jeg så ind i den nedenstående formel for at få det til at blive en k-værdi i stedet for en lambda:
K = lambda / diameter (af flamingo boxens væg)
dvs.
K = 0,039wm.k / 0,02m. = 1,95 wK.
Mit problem er bare... Kan jeg godt finde den procentvise forskel selv om de har forskellige betagnelser? dvs. wm^2.K og wK. ?
Jeg tænkte at jeg kunne tage kvadrat roden af wm^2.K så det blev til wk. ligesom det andet, er det en mulighed?

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 07-01-04 20:57

Det er der ikke noget at gøre ved. Jeg kan også se at denne opgave er på et noget højere niveau.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 07-01-04 21:07

1) P=I*U er effekt/arbejdshastighed, med andre ord, den hastighed hvormed energi transporteres eller omsættes til arbejde.

P beregnes i Watt, Watt = Joule/sekund

Joule er kg*m^2/s^2 = N*m

Ampere er defineret udfra Amperes lov som har noget at gøre med størrelsen af et magnetfelts induktion ved langs en feltlinie f.eks. koncentrisk om en ret strømførende leder. Redegørelsen for enhedsstørrelsen Ampere vil jeg overlade til lærebøgerne. Men bla. Coulombs lov er en del heraf. 1A=1C/s (Coulomb/sek) - og Coulomb er SI enheden for ladning. Ladninger kendes ved de kræfter de påvirker hinanden med - og det er jo så på atomart plan vi snakker nu....

1 Coulomb er den ladning som på 1 sek. transporteres gennem et tværsnit på en ledning med en strømstyrke på en Ampere.

Men en strøm der løber i to parallelle ledninger har strømstyrken 1 Ampere, når ledningerne med en indbyrdes afstand på 1 meter påvirker hinanden med 2*10^-7N/m

Spænding U er egentlig et elektrisk potential og enheden volt=joule/coulomb

Nå, enhedsanalyse på P=U*I : J/s = (J/C) * (C/s) - ellers må du kigge nøje efter i fysikbøgerne

- måske lidt let sprunget hen over - nogen der kan forklare det bedre?

2) Nej...enhederne skal da være de samme. Det svarer til at du vil sammenligne appelsiner med bananer.

(P*d)/(A(T_inde-T_ude)) = k
20 W * 0,02m / 0,2024m^2 * (66-23K) = 0,046 W/(m*K)
k=0,046W/(m*K)

lambda|opgivet : 0,039W/m*K

Så kan du sikkert resten selv

mvh Berpox

Kommentar
Fra : Dizzim

Dato : 07-01-04 22:01

Glemte lige noget!!! Betegnelsen W/(m*K), er da ikke helt det samme som den jeg skrev, lambda værdien er givet i 0,039wm.k er der ikke forskel mellem de to ?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-01-04 22:04

>Dizzim - de der punktummer - er det gangetegn?

Berpox

Kommentar
Fra : Dizzim

Dato : 07-01-04 22:13

@ Berpx ja

Godkendelse af svar
Fra : Dizzim

Dato : 07-01-04 22:39

Tak for svaret berpox....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-01-04 22:53
Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-01-04 23:16

Lige en sidste kommentar. Dizzim har fået opgivet lambda forkert - enheden for lambda er [W/mK] og ovenstående gennemregning er derfor korrekt.

Tilbage er kun for Dizzim at udregne den procentvise afvigelse ml. tabelværdi og praktisk forsøg.

mvh Berpox