/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows xp problem
Fra : sir_kaj
Vist : 446 gange
100 point
Dato : 06-01-04 20:12

Hej XP kendere.
Har et problem med en vens pc ,der har xp installeret.
Han glemte at få et antivirus program installeret og fik derved både orm og virus
på pc,en.
Den er renset for det nu ,men efter diverse rep installationer kører maskinen , men

Problemet er at , da jeg skrev chkdsk\f i kør kommandoen, så starter maskinen
nu op hver gang med at scanne c drevet ,som jo er ok, hvorefter den genstarter
igen og starter op normalt.
Hvor har den gemt denne chkdsk kommando henne.
kc

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-04 20:52

Det parameter kender jeg ikke.
Skulle den ikke have heddet chkdsk /f ??
Så vidt jeg husker kan man overskrive en given chkdsk kommando med en anden chkdsk kommando med et andet parameter

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-01-04 21:02

prøv og skriv chkdsk.exe>ok i kør og lad den køre igennem og prøv så at genstarte, se om det har hjulpet.
Manse9933

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 06-01-04 21:06

hej
Jo den hedder nok det du skriver, men jeg har fra en super bruger i pc programmer
erfaret ,at han selv har gjort det samme som jeg, at skrive kommandoen i
kør linien.
man skal køre dette fra kontrol panelet af siger han.
Hans pc gjorde det samme bagefter.
Starter windows startbilledet op , springer derefter over til et lyseblå skærmbillede
hvor der står at disk tjekkes. kan så bare esc ,og pc,en starter normalt op
Han mener den gemmer denne kommando et sted, fandt dog heller ikke ud af det
kc

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 06-01-04 21:11

Hej manse.
Havde prøvet dette mente jeg nok.
Det samme alligevel
kc

Kommentar
Fra : Stenstrup

Dato : 06-01-04 21:15

Hej.
Prøv at skrive msconfig -i kør - i start programmer, fanebladet start.
Se om chkdsk skulle stå der med et flueben. Gør den det, fjern fluebenet og genstart.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-04 21:20

er det ikke et 98 modul?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-04 21:21

er det ikke et 98 modul?
I XP er der noget der hedder tjenester hvor funktionerne styres

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 06-01-04 21:29

Hej Stenstrup.
det gør den ikke.
har lige skrevet at arbejds kollegaen , der er expert i pc / programmer etz ikke
fandt fejlen hos ham selv.
Han ved en frygtelig masse om alt teknik
kc

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-04 21:36

man kunne jo starte med at lave en søgning med tekststreng hvor man skriver chkdsk
Der skal søges på c:\ og så kan man få et fingerpeg om hvor kommandoen findes

Kommentar
Fra : Stenstrup

Dato : 06-01-04 21:38

okay sir_kaj. kunne jo ikke lige se hvad han havde afprøvet. Har du prøvet at spørge på www.eksperten.dk? kunne måske være at der var nogle der kunne hjælpe dig der?
Jeg har selv XP og har selv brugt msconfig. kender ikke til 98, da jeg gik direkte fra et gammelt windows fra krigens tid, til XP

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-04 21:44

golfkrigen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-01-04 21:44

Prøv at skrive chkdsk / f i en dosprompt i windows og tryk J når den beder om et input! Så genstarter du puteren og chkdsk starter op. Lad den køre og prøv så at genstarte igen når du kommer ind i windows! Så burde det være forsvundet!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-01-04 21:47
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-01-04 21:49
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-01-04 21:50

husk at vælge sprog i højre side

Kommentar
Fra : Stenstrup

Dato : 06-01-04 22:09

ja undskyld jeg ville hjælpe. Skal ikke ske igen. Kan jo ikke vide alt vel....

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 06-01-04 22:24

I Hjælp og support beskrives dette.

Chkdsk Opretter og viser en statusrapport for en disk baseret på det anvendte filsystem. Chkdsk viser og retter også fejl på disken. Hvis kommandoen chkdsk bruges uden parametre, vises status for disken på det aktuelle drev.

Syntaks
chkdsk [enhed:][[Sti] Filnavn] [/f] [/v] [/r] [/x] [/i] [/c] [/l[:størrelse]]

/f
Reparerer fejl på disken. Disken skal være låst. Hvis chkdsk ikke kan låse drevet, vises en meddelelse, der spørger, om du vil kontrollere drevet næste gang, du genstarter computeren.

Mon det gav lidt hjælp.??

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 06-01-04 22:26

Hej Bjarne,

Citat
er det ikke et 98 modul?

tjo... men den findes også i WinXP, det er vist nok kun i Win2k at den ikke findes, men der ka' man bruge WinXP's MSConfig, til at klare den sag...
http://www.kandu.dk/dk/tip/1874

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-04 22:30

Hej Strarup
Det er et fejlretningsværktøj og ikke et særlig godt til permanent brug da aktivering af brugerstyrede indstillinger for MSconfig kan sløve maskinens opstart.
Så meget for mit ?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 06-01-04 22:40

Hej Bjarne,

oki doki... var ikke klar over at "?" sku' forståes sådan...

jeg synes nu at MSConfig er yderst effektiv... så jeg ka' slå alt skrammel fra jeg ikke har brug for, eller som visse software producenter synes ska' starte op sammen med windows... så for mit vedkomne sløver MSConfig ikke min maskines opstart tværdimod...

men min besked var nu bare ment som en oplysning, hvis du ikke vidste at MSConfig eksistere til andet end win98... men det gjorde du så...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-01-04 22:47

MSConfig,,et meget nyttigt værktøj til at løse problemer med,det har været til stor hjælp i mange tilfælde, når jeg har skulle indkredse et problem,og få det løst,et værktøj jeg ikke ville undvære.
Manse9933

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-04 22:48

Okay strarup jeg tror du misforstod det sidste.
Mit ? var lidt ironisk mht. løsningen, men så meget, hentydede til din helt sikkert velmente og grundige oplysning.
Jeg skulle måske have brugt sådan en i passende udseende.
Jeg er lidt vild med de lidt mere grundige løsninger da man lærer meget undervejs og vi er noget der har måttet slide hårdt og græde meget for den smule vi kan nu.

OK?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-04 22:51

Hej Manse
Sure sure, jeg bruger Regcleaner fra jv16 og det er en lidt ældre der tilsyneladende ikke holder op med at virke, som de seneste opdateringer.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-01-04 23:00

Jv16 har jeg været beta tester på,det kan ikke idkredse opstarts mbr o.s.v
problemer med,hvor du skal slå visse systemfiler fra,enkeltvis, for at indkredse et problem med,men jeg bruger ikke MSConfig,til at slå software
fra med som starter med windows,der bruger jeg spyBot>værktøjer til
der kan du slå programmer fra og programmer til at starte selv om de ikke har denne funktion,og det du snakker om er en regcleaner,og ikke et system
problem løsnings program.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-01-04 23:11

MSConfig,er det første program en professionel microsoft support medarbejder ville benytte sig af ,før han ville forsøge andre mulighedder,er han dygtig
nok så ville han kunne løse de fleste problemer på et windows baseret system
med MSConfig.

Manse9933

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-04 23:12

Manse9933:
Nej det kan ikke læse master boot record, men det læser startfiler af den type som strarup nævnte og man kan deaktivere startkommandoen og man kan gendanne den igen.
Mon ikke det er en anden udgave du har testet.
Skal vi ikke lade det ligge og satse på at hjælpe og lære.
Jeg betvivler ikke hverken din eller strarups evner.
Bortset fra det så fandt du vist løsningen på det spørgsmål vi roder i.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-01-04 23:15

jeg har haft jv16powertool i tre år.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-04 23:16

Manse9933;
Jeg fik ikke læst din sidste kommentar inden jeg svarede, men her står jeg af

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 06-01-04 23:30

Hej igen.
Så er jeg tilbage igen.
tak for alle kommentarene også dig Stenstrup.
Har bikset indtil nu med den dumme pc, men jeg tror det er noget om hvad
nisse 45 siger.
Spørgsmålet er så hvordan man låser drevet ???.
Da fejlene jo er rettede.
Prøver imorgen igen, og hvis ikke jeg får det til at virke må jeg jo omformatere
disken.
Har selv 4 maskiner 2 stk med win95, 2 stk med win2000 som kører perfekt

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 06-01-04 23:30

Hej igen.
Så er jeg tilbage igen.
tak for alle kommentarene også dig Stenstrup.
Har bikset indtil nu med den dumme pc, men jeg tror det er noget om hvad
nisse 45 siger.
Spørgsmålet er så hvordan man låser drevet ???.
Da fejlene jo er rettede.
Prøver imorgen igen, og hvis ikke jeg får det til at virke må jeg jo omformatere
disken.
Har selv 4 maskiner 2 stk med win95, 2 stk med win2000 som kører perfekt

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 06-01-04 23:37

Hej Bjarne,

oki doki... det er bare fjong...

jeg nævnte det heller ikke som en løsning til dette problem... det var bare en lidt off topic oplysning...

umiddelbart tror jeg nu heller ikke lige MSConfig ka' løse dette problem... jeg er ikke selv stødt ind i dette chkdsk, problem før...

så jeg lavede en lille søgning og fandt dette indlæg, som ser ud til at ha' haft et nogenlunde samme problem... "Help with Hard Disk Utilities Problem"... -->
http://www.annoyances.org/exec/forum/winxp/t1070121551

citaterne er fra overstående link...

Citat
Go to Start\Run
In Run type in SFC(space)/SCANNOW and hit enter
You will need your Xp cd and when prompted
insert your cd into the cd drive tray.

Citat
Startup Windows and then open the command prompt window. Type CHKDSK, hit enter, and and CHKDSK will run a read-only check of your system. If errors re detected, it does not fix them, but gives you the option for CHKDSK to run at your next boot to correct the noted errors. Reboot, CHKDSK should run, errors corrected, and then XP loads. Hopefully that will clear the endless do-loop you seem to be facing.

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 06-01-04 23:48

Ok Starup.
Har netop downloaded noget fra Microsoft.
Det ser jo ud til at det ikke har noget at gøre med virus, da de fejl jeg der også
ligger på deres hjemmeside.
Åbenbart et kendt problem.
Prøver lige en sidste gang i dag , måske det du skrev imorgen , hvis det andet ikke virker
kc

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 07-01-04 00:02

Hej KC,

oki doki...

jeg har lige gået tråden igennem en gang til... og det der bliver nævnt i "citat 2" er mere eller mindre det samme som BjarneD forslog i sit første indlæg...

øh... hvilket program har du downloadet fra Microsoft?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-01-04 00:17

Du kan prøve>højre klik på dit C:drev>egenskaber>hardware>marker dit system drev>klik på egenskaber nede i bunden af menuen>politikker>fjern fluebenet i
Aktiver cachelagring på disken,og genstart,prøv så at når du er kommet
ind i windows at slukke pc'en og start den igen,se om det har hjulpet,slå
cachelagring til igen(for at bibelolde den bedste ydelse)og geenstart.
Manse9933
For at tømme det der ligger i diskens cache,der kan være rod i cachen,lang historie.

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 07-01-04 00:20

hm.
Har problemer med at sende kommentarer.
Starup jeg opdaterede xp der vedrørte denne fejl.
Ser dog ikke ud til virke.
Det med citat 2 har du meget ret i.
samme vin på anden flaske.
over and out for today.
Starter måske maskinen op med win 2000 disk. i morgen
derefter partion magic 7.0
kc

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-01-04 00:25

Der har været et lignende problem her på Kandu, og det blev løst netop på den måde jeg beskrev i min tidligere kommentar!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-01-04 00:25

jeg glemmer dette spørsmål,du kuminikere åbenbart ikke med mig,så jeg overlader arenaen til de andre.
Manse9933
jeg skal nok lade være med at hjælpe dig i fremtiden.

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 07-01-04 00:30

Virker ikke mamse
kan se det ikke har noget med cache at gøre, da opdateringen fra microsoft også
skulle fikse noget med cache
godnat jeg skal tidlig op
will return

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 07-01-04 00:41

Hej KC,

Citat
Det med citat 2 har du meget ret i.
samme vin på anden flaske.

øh... det var nu ikke sådan ment... det var nu mere ment som at BjarneD havde givet et løsnings forslag og om du evt. havde afprøvet det...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 07-01-04 00:44

Hallo.
hvad er der nu galt med Manse.
For det første kan jeg ikke nå at læse 25 mails på 20 min.
samtidig med at teste om tingene måske virker på den fucking xp pc.
For det andet kan jeg se at nogle af mailene jo er samtale indbyrdes med jer
andre.
kc

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-01-04 07:53

sir_kaj,tag dig ikke af mig jeg havde bare en dårlig dag i går,og det skal selvfølig ikke gå ud over dig,sorry.
Manse9933
Du kan prøve>højreklik på C:(dit system drev)egenskaber>funktioner>undersøg
nu sæt et flueben i ret fejl i filsystemet automatisk(chkdsk)>start nu bliver du
spurgt og du vil køre den næste boot>ja genstart når du kommer til den lyseblå side får du mulighed for at afbryde fil tjek,at trykke på en vilkårlig tast inden for 10 sec,prøv og gøre det og se om det
har hjulpet.
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/reskit/prkd_tro_mdca.ap

http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/windowsserver2003/proddocs/standard/fsutil_dirty.asp

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-01-04 07:55
Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 07-01-04 11:38

Hej igen Manse
Nå det med en bad dag kan vi jo alle have.
Kom først i seng kl. 02.00 og det du skriver i sidste indlæg, er netop hvad der sker,
men det lyseblå billede hvor man ved at trykke på en tast for at escape scan test kommer
næste gang maskinen starter op igen
jeg kigger på det i aften igen
kc.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-01-04 11:48

Hej sir_kaj>du kan også prøve at sætte flue ben i begge bokse under undersøg nu det tager et stykke tid men så kan du finde ud af om der er fejl på dit drev ved at gå ind i logbogen>program>dobbelt klik på winlogon,men prøv ovenstående først.
Manse9933

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 07-01-04 12:05

Hej.
Manse , jeg mener jeg prøvede det sidste i går.
Det tog en helv... tid , og der er ikke nogen fejl rap. i logbogen,
jeg tjekker lige alle ting i aften igen.
Det sjove ved updaten fra microsoft var, at det virkede en gang, derefter samme fejl igen

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-01-04 12:35

okay så kan du prøve dette script,kopier det ind i din tekst editor f.eks,
notepad og gem det som .vbs klik på det så skulle der komme en boks frem
hvor der står 0,genstart

http://www.microsoft.com/technet/scriptcenter/dfs/scrdfs32.asp

Manse9933

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-01-04 19:52

Kan du ikke lige komme med en tilbagemelding med hensyn til min løsning? Hvad jeg har fået at vide er at chkdsk/f sætter et "flag" i ens registreringsbase og det er ikke altid den sletter det igen. Så skal man køre chkdsk/f i en kommandopromt! og sige ja til at den skal køre efter næste genstart! Så sletter den det "flag" i registreringsdatabasen! kommandoprompten finder du under Start >> Alle programmer >> tilbehør!

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 07-01-04 23:47

Hej tedd.
Det har jeg netop prøvet en gang til ,men det ændrer ikke det fjerneste på problemet.
Har læst en masse papirer om det fra microsofts sider
det ser ud som om man ikke har noget der kan slå denne kommando fra igen.
Har kigget i registr. databasen efter denne fejl , men kan intet finde der.

Så gå aldrig ind i start, kør og skriv chkdsk / f , men kør det fra my computer eller
disk værktøjer
kc

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 00:38

had du prøvet ovenstående script?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 00:38

har

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 00:50

du kan f.eks. gemme/navngive det som chkdsk.vbs og så klikke på det

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-01-04 01:22

Har du flere drev eller partitioner? så prøv chkdsk x: /f hvor x er bogstavet på drevet. Godt nok et underligt problem!

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 08-01-04 19:10

Hej alle der har prøvet at hjælpe med problemet. ( tak for det )
Har givet det en frist til søndag i denne uge , så bliver hele c drevét formateret.
Det er en 80 Gb harddisk , der er opdelt i 4 partitioner med Partion magic 7.0.

Drev 1 = windows xp er formateret i Ntfs format
Drev 2 3 4 = fat 32 format.
Har prøvet alt det der her er skrevet, men resultatet er det samme.
Første gang har der jo været boot value fejl og 4 Kb er jo i def sektorer, men er rep
fejlen her kom jo først efter jeg havde skrevet chkdsk \f i kommandoen kør.
Har gennemsøgt regi databasen , og intet fundet der er forkert.
Mgl godt nok det tedd har foreslået her til sidst.
Prøver det om lidt også det manse skrev til sidst

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 09-01-04 17:20

Hej alle.
Jeg siger tak for alle forslag til mulig løsning af problem.
Hard disken er formateret nu, så jeg må se hvad vi gør med hensyn til points.
Nogle af forslagene virkede et par gange , så var det det samme igen.

Hvis ikke andet, så har jeg da fundet ud af nogle ting jeg senere kan bruge,
ifald jeg en gang installerer XP.
Mit 2000 pro dk virker fint,så hvorfor skippe det.

Kaj

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 12-01-04 22:16

Hej .
Efter formatering kører maskinen perfekt igen.
Mgl. 1 stk. pc 133 SD 168 pins rammodul 256Mb dobbeltsidet w/o EEC.
Da der jo kun er 256Mb ram i maskinen ( Lidt i underkanten til XP )
Er der nogen der har sådant et til salg. ???
de 2 andre er SpecTec 128Mb dobbelt sidede
kaj