/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hvor er mine drev blevet af?
Fra : zyberchief
Vist : 876 gange
120 point
Dato : 06-01-04 02:04

Hej.
Jeg har en PC med win98 styresystem på, og indtil nu har computeren virket nogenlunde (med enkelte løselige problemer), men nu er der opstået et problem med mit CD-ROM drev, DVD-Combo drev og USB-flash pen.

Computeren har efterhånden virket i et par måneder uden vrøvl (wau), og jeg har haft alt hvad jeg havde brug for at installere installeret, men da jeg en dag inden jul glemte min USB-pen på skolen og troede den var væk for evigt, afinstalerede jeg driveren til denne. Ok, selvfølgelig ingen vrøvl.

Heldig som jeg er havde en venlig sjæl fundet min USB-pen og leveret den tilbage til mig, og da jeg kom hjem ville jeg lige se, om min opgave nu stadig var derpå. Jeg sætter skidtet i bagenden af maskinen og UPS!!! Driveren skulle jo have været installeret først, og nu bryder helvedet løs. Windows prøver at finde en driver, det er der ikke noget af! Ok, jeg trykker Anullér og installerer i stedet den rigtige driver fra CD-ROM.
Driveren bliver installeret fint og jeg kan komme i takt med USB-pennen.

OK, det er da også fint med en USB-pen, men efter en genstart dur hverken CD-ROM drev eller brænder, og når jeg kigger i Denne Computer er de helt væk, lige sådan i enhedshåndtering [System] :(
Til gengæld er der gult udråbtegn ved både USB-pennen og harddisken :s

Og det skal lige siges, at i BIOS virker alt som det plejer, og jeg kan sagtens finde både CD-rom og brænder!
Ydermere skal det siges, at CD-Rom og brænder er på hver sit IDE-kabel, og brænderen står som seconder Master. Og ja, jeg har tjekket kablerne IGEN...

For det første, hvordan får jeg den irriterende "ukendt enhed" til at forsvinde for altid? Den bliver ved med at dukke op, selv om jeg FJERN'er den i enhedhåndtering, afinstallerer unødige USB-drivere i TILFØJ/FJERN, og installerer det hele forfra (med disketter [gaaaab])...

For det andet, hvor finder jeg mine drev? Burde de ikke bare være det (lol), Pluck-and-Play, u know!?

Seeya -Zyberchief-

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 06-01-04 03:09

Når du har installeret flashpen, har du så prøvet at tage den ud af USB-porten og sætte den over i den anden port. Dette trick virkede med mit gamle Alcatel usb-Adsl modem...

Det er nogle gange de mærkeligste småting der kan drille...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-01-04 08:01

Prøv at kører en scandisk fra tilbehør/ system

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-01-04 10:32

Jeg har ikke den store erfaring med USB ting, men det lyder som om du har en løs forbindelse til dit/dine drev (det brede kontrollerkabel). Kan du se dem i BIOS ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-01-04 10:33

UPS. Jeg overså at du har tjekket dette. Sorry

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 06-01-04 11:58

jeg ved ikke om dette kan lede dig på sporet (det er en vejledning til XP, men kan måske også give et hint om 98)
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#cd_drev_er_vaek

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 120 point
Dato : 06-01-04 12:24

Hej zyberchief,

ved du hvilket bundkort du har?

hvis det f.eks. er et med Via Chipset, vil jeg foreslå dig at indstallere Via driverne igen...

problemet med USB Massstorage devices som en USBPen hører ind under, er bl.a. den måde Win98 struktur og driver system er bygget op... f.eks. er der taget højde for det mht. Win2000 og WinXP hvor USB MassStorage driverne allerede findes per default, hvis altså USB devicen lever op til specifikationen...

problemet med Win98 er at firmaet bag USB dimsen selv ska' lave USB MassStorage driveren, USB MassStorage driveren er en WDM driver, men fordi det der bl.a. kontrollere Harddiske også vidrer er under det gamle VxD driver system, ska' der bl.a. laves en wrapper... af og til ka' der gå lidt ged i det... så det ka' være da du installere Driveren igen at den evt. har overskrevet noget...

så derfor vil jeg foreslå dig at finde den cd-rom/diskette der fulgte med dit bundkort, og så genistallere "Bundkort" driverene... som gerne sku' ha' drivers til både harddisk controllerne og USB controlleren... så Windows 98 sku' ku' se dem igen og det gule udråbstegn sku' forsvinde...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 06-01-04 12:36

Master Strarup >> Godt at se dig være med på et spørgsmål igen!

Det lyder faktisk ganske fornuftigt - og tak for visdommen. Her lærte vi allesammen noget nyt. Jeg tænkte tilbage på mit problem med et USB ADSL-modem...men din tekst var god. Tak.

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 06-01-04 16:22

hmm... må prøve med noget med bundkortet, hvis jeg ellers kan få driverne over på en diskette fra CD-ROM'en.

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 06-01-04 23:21

ok, nu bliver det en anelse mere mystisk...
Har fundet nye drivere til en eller anden HDC ting (er det HardDiskController eller hvad?) og genstartet.
Fandt nye drivere til nyfremkomne underpunkter under punktet HDC.
Alle driverne var på maskinen i forvejen, så det er kul nok, og vupti, efter en genstart er DET ENE CD-ROM drev tilbage.
Men nu er det så sådan, at USB-dimmeren er forsvundet fra Denne Computer, og jeg mangler stadig mit DVD-combo drev! Jeg har endelig kunnet installere bundkortet igen, men det har ikke rigtig haft nogen virkning :(
Der følger også et lille ekstra program med til USB-pennen, men det lader til, at det fucker computeren. Jeg forstår det ikke, for det virkede perfekt førhen:/

Derudover er det sådan, at ved booting, lige efter nedtælling(der hvor man kan vælge opstartsmåde), plejede der at komme en masse tekst, hvor man kunne se, hvad computeren havde gang i. Teksten er nok forsvundet i opklaringsvirvaret, men hvor slår jeg det til? Det er rart nok at kunne se, hvor lang computeren ca. er, for opstarten af Windows tager sgu en evighed på min PC.

Så nu er spørgsmålene:
1. Hvordan finder jeg mit DVD-drev?
2. Hvordan får jeg min USB-ting til at virke sammen med resten af computeren?
3. Hvordan får jeg opstartsteksten tilbage?

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 13-01-04 18:34

ok, problemet omhandlede åbentbart windowsinstallationen.

Jeg fandt svaret allernederst i en manual downloaded fra producentens hjemmeside (der fulgte jo ingen med fra SHG, grrr)

Nu har jeg geninstalleret windows98, og maskinen kører perfekt, med DVD og USB og det hele... lol...
Min opstartstekst kom for resten også tilbage ved geninstallation.

Super, -Zyberchief-

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-01-04 15:41

Hvis du har løst problemet er du så ikke sød at lukke spørgsmålet?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 15-01-04 15:54

Jo da, men hvordan? Skal jeg give nogen point og så lukker det sig? Men var der nogen der kom med den rigtige forklaring, og derfor har fortjent pointene?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-01-04 16:21

Det belaster Db'en hos kandu.dk at have åbne spørgsmål og hvis du vil undgå at modtage E-mails om dette spørgsmål fremover er der kun en løsning: Luk det!

Du gør dette ved at vælge : Accepter som svar , til højre oppe over Dato, ved den kommentar du synes du bedst kunne bruge.

Er et problem løst er det go' tone at lukke sit spørgsmål. Du kan derved også 'tjene' point, når andre evt. går ind for at læse spørgsmålet http://kandu.dk/dk/faq.asp#10

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : zyberchief

Dato : 15-01-04 16:28

Tak for forklaringen Strarup, selvom problemet nu bare lå i en geninstallation af windows og ikke i selve bundkortet:]