/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Opdatering med win XP
Fra : nusersfar
Vist : 1004 gange
50 point
Dato : 04-01-04 18:18

Hvor meget hardvare kan man skifte i computeren uden at man skal skifte styresystem når man har win XP
Jeg mener (harddisk,motherboard,cpu,etc.)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-04 18:45

Du kan i princippet udskifte det hele, men du skal sikre dig, at du har fået fjernet de drivere til det gamle der kan lave ged i det. Især grafikkort, som den snildt kører med uden.
Hvis du starter i fejlsikker tilstand kan du fjerne de gamle drivere og opdatere med nye.
Hvor godt resultatet bliver vil vise sig.
Hvis du skal opgradere bundkort og CPU vil du få meget mere glæde af en frisk installation.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-04 18:46

Jeg skal nok lige bemærkeat det ikke var grafikkortet den kan køreuden, men driveren

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-01-04 19:49

Hej nusersfar,

øh... så vidt jeg husker er det 3 eller 4 stykker hardware du ka' skifte ud før du ska' forny XP licenshalløjet hos Microsoft, og ved Bundkort skift ska' du gøre det hver gang... (idet et nyt bundkort bliver betragtet som en hel ny computer)...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-04 20:02

>Strarup nu taler du OEM licens, men ja bundkortet betragtes som en ny og skifter man CPU skal man aktivere telefonisk.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-01-04 20:06

10 myter om licensering>
7)Produktaktivering afholder kunder fra at skifte eller opgradere hardware

http://www.microsoft.com/danmark/license/piracy/activation/piracy_producta ctivation_top10myths.asp

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-01-04 20:07
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-01-04 20:08
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-04 20:14

Flot Manse9333

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-01-04 20:21

Hej Bjarne,

øh... nej ikke kun OEM versionen... det gælder såvidt jeg husker for alle versioner af XP og er den måde produktaktiveringen eller Windowsaktivering/licenskontrollen eller hva' man nu ska' kalde den funker... OEM versionen er dog mere strikt i sin licensering end de alm. licens versioner... pga. den måde Produktaktiveringen er lavet på...

jeg citere lige punkt 7 fra Manses link...

Citat
Produktaktivering afholder kunder fra at skifte eller opgradere hardware.

Slet ikke korrekt. Brugere kan ændre og opgradere deres hardware. En type piratkopiering, som produktaktivering skal bekæmpe, er harddisk imaging. Ikke alle former for harddisk imaging er illegale. I de tilfælde, hvor en pirat kopier data fra en Pc for illegalt at køre softwaren på to Pc’er, forhindres dette, idet produktaktiveringen kræver, at den kopierede softwaren skal reaktiveres. Dette gøres ved at sammenligne den hardware, hvor softwaren er aktiveret, men den hardware, det forsøges installeret på. Hvis hardwaren er markant anderledes, vil det kræve en reaktivering. Hvis Pc’en er helt eller delvist magen til, vil softwaren fortsat fungere. Opgraderer man sin hardware markant, kan man blive bedt om at reaktivere. Også i dette tilfælde er aktivering lige til. Man skal blot kontakte Microsoft, hvor man vil få et nyt installations ID.

selve produktaktiveringen bygger på de forskelleige hardware enheder man har... så er det rimelig ligegyldig om man har en OEM version eller ej af XP...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-01-04 20:29

forresten,jeg har både skifter cpu og bundkort flere gange uden at skulle aktivere licensen igen,kun ved nyindstallation på HDD,men det var en normal aktivering over nettet, det kan vel hænde,ikke med cpu,men måske med et nyt bundkort,det har ikke hændt for mig endnu,på flere pc'er (venner og familie)
Manse9933

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-04 20:31

Ikke helt i overensstemmelse med Microsofts egne oplysninger når man spørger direkte.
Mit spørgsmål var ganske vist angående en Frontpage (Office XP), men jeg fik et generelt svar vedrørende brug (ikke aktivering) og det blev fastslået at en OEM version kun må anvendes på den Computert den er købt til hvorimod en normal version kan flyttes når den bare ikke anvendes på flere enheder end licensen er givet til.
Det må vi vist hellere lade ligge da det vist ikke var det der blev spurgt om

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-04 20:35

Jeg mener at Manse9933 har ret i det der med hvornår der skal aktiveres. Det er jo ikke sådan at Windows selv kontrollerer om hardwaren er ændret, det er noget Microsoft gør under aktiveringsprocessen. Ved online kan de jo sagtens læse opsætningen og ved telefonisk skal man generere en kode, som de så tjekker under proceduren for at se om der er lavet fusk. Enormt irriterende når man så ved at de der vil kan omgå skidtet måske lige bortset fra det med opdateringer.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-01-04 20:43

Sådan virker det heldigvis ikke i virkligheden,jeg har taget et styresystem
fra en pc till en anden uden problemer,så det må handle om at der ikke er to ens licens coder der går på nettet(hardware/licens code sammensætning)
og i min verden er det en hardware opgradering,men hvad microft vil sige
om min verden,det er ikke godt at vide
Manse9933

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-04 20:50

Gad vide om nuserfar blev klogere

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-01-04 21:02

Hej igen,

øh... jeg linker lige til lidt mere info...

for at undgå misforståelser i de følgende citater og sider, så er MPA og WPA forkortelser for produktaktiveringen...

"Frequently Asked Questions about Microsoft Product Activation"...
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q302878
et godt stykke nede af siden...
Citat
How does MPA determine tolerance? How many components of the computer can I change before I have to reactivate?

Common changes to hardware, such as upgrading a video card, adding a second hard disk, adding RAM, or upgrading a CD-ROM or DVD-ROM drive, do not require reactivation.

Specifically, MPA determines tolerance by using a point system. There are 10 hardware characteristics that are used to create the hardware hash. Each characteristic is equal to 1 point, except the network card, which is equal to 3 points. Tolerance is determined by what has not changed, instead of what has changed. If the current hardware hash is compared to the original hardware hash, there have to be 7 or more matching points for the two hardware hashes to be considered in tolerance. For example, if the network card, which is equal to 3 points, remains the same, only 4 additional points have to match. If the network card has been changed, a total of 7 points have to match. If the device is a portable computer (specifically a dockable device), additional tolerance is allotted and only 4 matching points are required. Therefore, if the device is dockable and the network card has not changed, only one additional point has to be the same, for a total of 4 points. If the device is dockable and the network card has changed, a total of 4 points have to match.

-----------------------------------------------------
What are the 10 hardware characteristics that are used to determine the hardware hash?

The following 10 hardware characteristics are used to determine the hardware hash:
Display adapter
SCSI adapter
IDE adapter
Network adapter media access control address
RAM amount range (for example, 0-64MB or 64-128MB)
Processor type
Processor serial number
Hard disk device
Hard disk volume serial number
CD-ROM/CD-RW/DVD-ROM drive
------------------------------------------------------------
If I reformat my hard disk, is reactivation required?

If you reformat the hard disk and reinstall the product, reactivation is required. The same grace periods for activation apply in this situation. You can reactivate a product on the same computer as many times as you require. The activation can be completed by using the telephone or over the Internet.

"Technical Details on Microsoft Product Activation for Windows XP"... -->
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/evaluate/xpactiv.asp
Citat
1.) How activation works for Windows XP acquired through:

a.) A PC manufacturer (OEM)
b.) A retail store (where customers buy "boxed" software product)
c.) A volume licensing agreement (customers who acquire their licenses through programs such as Microsoft Open, Enterprise, or Select licensing).

2.) How the hardware hash component of the installation ID is created and the scenarios in which a copy of Windows XP may have to be re-activated due to a substantial hardware modification.

"Product activation Windows XP / Office XP"... -->
http://www.atlguide2000.com/windowsxp/index.php?act=view&aid=2

der er bl.a. også en 13 siders artikel her... "Inside Windows Product Activation"... -->
http://www.tecchannel.com/client/desktop/30/

Windows Product Activation (WPA) for Windows XP... "Faking Out WPA"... -->
http://www.extremetech.com/article2/0,3973,1151572,00.asp

flere links...
http://www.atlguide2000.com/links/links.php?act=cat&cat=138

det ka' til visse tider godt lade sig gøre at lave lidt fixfaxerier for at undgå dette... men det er jo ikke nogen større operation få at få opdateret/ændret sin WPA/MPA og nettet eller via telefonen, og når man nu har sit Software lovligt er der jo heller ingen ko på isen eller noget at være bange for...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-01-04 21:14

næ,det koster ikke noget,men det nusersfar spørger om,(tror jeg nok)handler jo nok om han/hun skal have/købe et nyt styresystem,vis han/hun opgradere,og nej det skal du ikke,men det kan være at du skal kontakte microsoft for at opdatere din produkt nøgle.
Manse9933

Accepteret svar
Fra : catbody

Modtaget 50 point
Dato : 05-01-04 00:01

Efter hvad jeg kan læse af indlæggene og det jeg kan huske:
Der kræves ikke nyt WindowsXP ved opgradering af ens pc. Der kan måske blive behov for re-aktivering, alt afhængig af hvilke hardwares der er udskiftet.
Eks.: alt hardware får en karrakter på en pointskala fra 1-10
Bundkort : f.eks. 7
CPU: f.eks. 6
Grafikkort: f.eks. 3
o.s.v.
og når man rammer 10 points total kræver det re-aktivering (bare som eksempel)
Så det er helt afhængig af hvilken hardware der skiftes.
Ovennævnte gælder så vidt jeg husker for OEM- og Retail-versioner.
Det er en helt anden sag med Corporate Edition.

Kommentar
Fra : nusersfar

Dato : 05-01-04 18:39

Mange tak for de mange besvarelser,og jeg kan se at det ikke kun er mig der i tvivl
nusersfar

Godkendelse af svar
Fra : nusersfar

Dato : 05-01-04 18:40

Tak for svaret catbody.