/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Ny keyframe i avi.
Fra : lufthoved
Vist : 465 gange
120 point
Dato : 02-01-04 20:06

Hej Folkens!

Jeg har grappet noget video jeg har optaget med mit kamera.

Jeg er endt op med en videofilm - hvor der dog er noget sne i starten. det vil jeg gerne klippe fra.
Jeg bruger VirtualDub. Men den kan kun klippe hvor der er keyframes. Nogen der ved hvordan man klipper mellem keyframes (evt. med VirtualDub.)

Thanx

Med venlig hilsen
Lufthoved

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 02-01-04 21:43

Hej Lufthoved,

såvidt jeg husker ska' du bruge de 2 sorte offset knapper (dem der ligner en halv pil der peger hver sin vej)...

der hvor du vil starte din sekvens fra (evt. der hvor "sneen" slutter) trykker du på den knap der peger mod venstre (start offset) og så sætter du din "end offset" (den der peger mod højre) der hvor du vil slutte... (evt. hvis der er mere sne i din optagelse)... eller bare ved slutningen af filmen...

der er også en mulighed ved at gå op i menuen "video" og trykke på "select range" og her indsætte start og end offset...

hotkey'en for "start offset" er tastatur knappen "Home" og hotkey'en til "end offset" er tastatur knappen "End"...

du ka' også istedet for at sætte "start offset" hvor sneen slutter, til i stedet for at sætte "start offset" til starten af din filmsekvens, og så sætte "end offset" til tidspunktet hvor "sneen" slutter... og så trykke på delete knappen (svarer til "delete selection", hvor selectionen er tiden mellem de 2 offset's værdier)...

håber det ku' hjælpe dig lidt på vej...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : lufthoved

Dato : 03-01-04 00:06

Ingen dårlig ide - har faktisk også gjort det på den måde - men af en eller anden grund kommer der lidt sne med alligevel.
Det "sne" der ligger mellem keyframe og der hvor jeg gerne vil klippe:

====K===F===K========================
SSSSSSSS
K står for keyframe; F for favorit - der jeg gerne vil klippe; S for Sne

Jeg indstiller - som du foreslår vha. start/end offset men alligevel kommer lidt sne med.

Nogen gode forklaringer

Egentlig er mit spørgsmål forklaret - men kan nogen evt. forklare hvordan jeg løser dette....

Med venlig hilsen
Lufthoved

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 120 point
Dato : 03-01-04 01:17

Hej LuftHoved,

øh... jeg håber disse links er korrekt skrevet... idet jeg har måttet skrive dem ned på lapper papir, idet denne computer jeg sidder ved i øjeblikket har problemer med udenlandske sider...

men jeg håber på disse sider måske ka' komme med en forklaring og løse dit problem...

"keyframes and deltaframes"... -->
http://www.divx.com/support/guides/guide.php?gid=9
eller
http://nickyguides.digital-digest.com/keyframes.htm

giver en lille forklaring under "I tried to cut out some frames..." -->
http://www,virtualdub.org/docs_processing

prøv evt. det som de nævner her på siden nede under "redo keyframes"... -->
http://www.doom9.org/index.html?/virtualdub_procedures.htm

cutting avi files...
http://www.divx-digest.com/articles/cutavi.html

jeg ved ikke om noget af det vil hjælpe på din situation, men jeg håber det da...

ellers hvordan har du captured din film over på computeren?
har du komprimeret det med en codec eller er det ukomprimeret?

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : lufthoved

Dato : 03-01-04 01:21

Tak for svaret strarup.

Jeg prøver dine link:

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 03-01-04 01:21

en lille rettelse...

http://www.virtualdub.org/docs_processing

kandu's parser ka' ikke lide ortodokse urls...

så bare kopiere hele denne linje op i adresse feltet... -->
http://www.doom9.org/index.html?/virtualdub_procedures.htm

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : lufthoved

Dato : 03-01-04 01:25

Fandt dette på en af siderne:

I tried to cut out some frames in direct stream copy mode, and VirtualDub put them back in!?
You deleted a frame, but didn't delete the non-keyframes after it.

A keyframe is a frame that can be decoded on its own; a non-keyframe, or delta frame, is a difference from the previous frame and cannot be decoded if the frame before it is missing. VirtualDub always plays it safe and makes sure that all frames that you don't delete are decodable. This means that any non-keyframe that you include will force inclusion of any frames before it, back to and including the previous keyframe.

Below the position slider and to the right of the motion buttons, there is a timestamp counter that shows the current position:

Notice the [K] at the end -- this is the current frame type. K indicates a keyframe; nothing indicates a delta frame; [D] indicates a dropped frame, which is another type of non-keyframe. Basically, all you have to do is ensure that when you delete a segment, you end the delete right before the next keyframe. You can seek between keyframes by holding SHIFT when dragging the nub or clicking on the forward and backward buttons with the yellow key icon.

Så rent faktisk kan det nok ikke lade sig gøre med virtual dub...
Øv - ellers mange tak for dit store arbejde...
Med venlig hilsen
Lufthoved

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 03-01-04 09:10

Hej lufthoved,

oki doki...

har du også prøvet det der bliver nævnt med "redo keyframes" fra linket der sku' kopieres over i adresse feltet?

jeg spørger lige igen, om du har komprimeret din film eller ej, idet hvis du har komprimeret den med et codec, så prøv at "grabbe"/capture den ukomprimeret, så sku' den jo gerne lave en keyframe per frame...

og hvis du har komprimeret din filmsekvens hvilket codec har du så brugt?

ellers hvis det er muligt, så prøv og se hvilke settings der er til dit "grabbe"/capture apparatur... hvilket udstyr/apparatur samt program bruger du forøvrigt til at grabbe/capture din video med?

lad os nu se om vi ikke ka' få det til at funke på den ene eller anden måde...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-01-04 23:45

Hej lufthoved,

har du fået det til at funke?

mvh.

Strarup