/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Hvilken gruppe er den rigtige ?
Fra : Varla
Vist : 438 gange
500 point
Dato : 02-01-04 14:50

Jeg søger efter en tilgængelig oversigt over alle danske vej- og gadenavne. Den er til brug i mit OCR-program, og jeg kan se at den må findes mange steder, bl.a. TDC, Krak o.s.v., men hvor finder jeg en til mit private brug.

Forklaring er at OCR genkendelse fungerer langt bedre når ordbogen er omfattende, og når man som jeg forsøger med noget amatørslægtsforskning, så vil der meget ofte optræde gade- og stednavne, for- og efternavne.
Fornavnene, og stednavnene har jeg fundet løsninger til, efternavnene savner jeg en del, men gade og stednavnene savner jeg meget.

Jeg har søgt i øst og vest, men kun fundet muligheder i lokalhistoriske arkiver for enkelte større byer, men kan man finde dem alle på et og samme sted ?

Med venlig hilsen

Varla

Kommentar
Fra : johanj

Dato : 02-01-04 14:54

prøv en gps,er der kan se det meste

mvh johanj

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 510 point
Dato : 02-01-04 14:55

Du behøver ikke dit OCR program. De er her i filformat:
http://www.kms.dk/C1256AE30031A4DC/(AllDocsByDocId)/89FC83421DC3542DC1256C6A002E2590?open&page=adressekoordinater&omr=ERVGRUNDLAG
husk hele linien, det er ikke altid kandu understøtter lange URL.

MVH
JMS

Godkendelse af svar
Fra : Varla

Dato : 02-01-04 15:37

Tak for svaret jmsgruppen.

Jeg har nu downloadet alle 14 amter, og aftestet et par stykker ved at importere dem i Excel og der frasortere de overflødige oplysninger allerede ved importen. Herefter er det en smal sag at lægge det hele sammen til sidst og gemme resultatet i et txt-format der kan importeres i OCR-programmet.

Med hjælp fra dygtuge Kandu-brugere er jeg på et par dage nu kommet langt videre end jeg havde turdet håbe på.

Ved afprøvningen i går af de scannede pdf-filer fandt jeg nemlig ud af hvordan programmet i øvrigt fungerede. Måske jeg skulle have læst brugervejledningen bedre, men den er på udenlandsk og hvis jeg kan undgå en sådan fremmedsproget så gør jeg det. Man lærer det også langt bedre, eller i hvert fald husker man det bedre, når man selv aftester. Og fundet pdfmailer og nu stednavnene var bestemt ikke lykkedes for mig uden meget langvarig eftersøgning (hvis nogensinde).

Tak for hjælpen. Jeg kommer tilbage hvis jeg efter nogle timers afprøvning igen ikke selv kan finde en løsning.

Tusind tak.

Varla

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-01-04 15:40

<<varla
Du er altid velkommen.
Der er rigtig mange dygtige brugere her, så det den ene ikke ved, ved den anden måske.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 02-01-04 17:11

Jeg har nu indlæst mere end 105.000 gadenavne og derefter sorteret og frasorteret dubletterne i excel.
Der blev ca. 48.000 til rest.
Af disse ca. 48.000 har jeg lavet dubletter i de tilfælde hvor bogstaverne Å og å forekommer og derefter importeret også disse godt 4.000 gadenavne.

Samlet har jeg siden i går importeret mere end 80.000 gade- og stednavne. Det var der gået mange måneder med hvis det skulle være sket manuelt inclusive kontrol for dubletter.

Endnu en gang tak. Det var så rigeligt de 2 x 500 point værd. Og så har jeg endda fået et værktøj som jeg kan bruge senere og i andre sammenhæng med pdfmailer.

Tak til alle.

Varla