/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Grete Hansen og efterkommere
Fra : HannaMortensen
Vist : 1315 gange
260 point
Dato : 02-01-04 10:15

Er der nogen, som kan hjælpe?
Hvor er Grete Hansen opført som død (i 1910)?
Hun er født i Hjørring 09.01.1839.
Hun er gift i Fjellerup 20.10.1867 med Søren Byrgesen.
De får børnene: Hans Christian Sørensen 12.09.1866, Anne Kirstine Sofie Sørensen 07.12.1867 (død samme måned), Michael Emil Sørensen 13.02.1869, Frederik Sørensen 03.03.1871 og Anne Kirstine Sofie Sørensen 14.06.1873.
Skilt i Fjellerup 1874, hvorefter Grete rejser med Det ældste og yngste barn til Hjørring og Århus, hvilket ikke fremgår tydeligt.
Søren Byrgesen står på afgangsliste og rejser til Skelby, Nykøbing Falster, men vender tilbage.
Om sønnen Hans Christian har jeg alle oplysninger. Han vies i 1888 i Århus. St. Pauls Kirke.
Sønnen Michael Emil var ved sin konfirmation i 1883 i pleje hos gmd. Jens Elgaard, Hedegaards Mark, Djursland.
Mangler oplysning om børnene (undtagen Hans Christian) men især hvor Grete er død.
Er der nogen som kan søge i sognene i Århus? Mange andre sogne har været forsøgt uden held.
Hanna

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 05-01-04 12:20

Jeg har en lille rettelse til Gretes fødselsdag, som er 8. januar og ikke 9. januar.
Hanna

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-01-04 16:51

Fra FS. er det dine aners data?
Senta
Family Group Record FamilySearch™ Ancestral File v4.19
Download GEDCOM

--------------------------------------------------------------------------------

Husband's Name
Soren Byrgesen KNOLD (AFN:TMNC-WD) Pedigree

Born: 20 Aug 1840 Place: , , Vivild, Danmark
Christened: 25 Oct 1840 Place: Vivild, , , Danmark
Married: 20 Oct 1867 Place: Fjellerup, , , Danmark

Father: Mads NIELSEN (AFN:TMNC-T2) Family
Mother: Anne Christine BYRGESDATTER (AFN:TMNC-V7)

--------------------------------------------------------------------------------

Wife's Name
Grethe HANSEN (AFN:32NL-SW) Pedigree

Born: 8 Jan 1839 Place: Hjorring, Hjor, Dnmk
Christened: 20 May 1839 Place: , , Hjorring, Danmark
Died: 1910 Place:
Married: 20 Oct 1867 Place: Fjellerup, , , Danmark

Father: Michael Andreas HANSEN (AFN:22WN-T2) Family
Mother: Sophie Lovise NIELSEN (AFN:22WN-V7)

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

1. Sex Name
M Michael Emil SORENSEN (AFN:TMNB-RK) Pedigree

Born: 13 Feb 1869 Place: , , Fjellerup, Danmark
Christened: 11 Jul 1869 Place: , , Fjellerup, Danmark

--------------------------------------------------------------------------------

2. Sex Name
M Fredrik SORENSEN (AFN:TMNB-SQ) Pedigree

Born: 3 Mar 1871 Place: , , Fjellerup, Danmark
Christened: 29 May 1871 Place: , , Fjellerup, Danmark

--------------------------------------------------------------------------------

3. Sex Name
F Anne Kristine Sofie SORENSEN (AFN:TMNB-TW) Pedigree

Born: 14 Jun 1873 Place: , , Fjellerup, Danmark
Christened: 31 Aug 1873 Place: , , Fjellerup, Danmark

--------------------------------------------------------------------------------

4. Sex Name
M Hans Christian SORENSEN (AFN:TMNB-P7) Pedigree

Born: 12 Sep 1866 Place: Glasborg, Fjellerup Sogn, Randers Amt, Danmark
Christened: 14 Oct 1866 Place: Glasborg, Fjellerup Sogn, Randers Amt, Danmark
Died: 27 Nov 1934 Place: , St.nikolaj Sogn, Vejle, Danmark

--------------------------------------------------------------------------------

5. Sex Name
F Anne Kirstine Sofie SORENSEN (AFN:TMNB-QD) Pedigree

Born: 7 Dec 1867 Place: , , , Danmark
Christened: 9 Dec 1867 Place: , , , Danmark
Died: 22 Dec 1867 Place:

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 27 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 13-01-04 11:39

Hej Senta.
Tak for svaret, men alle oplysninger havde jeg i forvejen.
Jeg mangler kun stedet/sognet for Gretes død i 1910 (som Familysearch oplyser som dødsår).
Hanna

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-01-04 12:40

Der er ingen oplysninger om hvor hun er død på FS.
Har du prøvet at søge alle amter igennem på FS, med feks. varitation af navnet evt. Magrethe,Grethe HANSEN der er det med FS. deres data stemmer ikke altid .
Hvis der er Submitter på FS.kan du jo prøve at sende en mail dertil.

Hvad med en efterlyning på Dis-Danmark, og sognetræf, det kan være en kan hjælpe dig der.
http://www.dis-danmark.dk/forum/index.php?f=0

http://www32.brinkster.com/sognetraef/

Senta

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 13-01-04 13:09

Prøv at finde hende i Folketællinger og derefter i kirkebøger eller dødsanmeldelser for det pågældende sogn.

Lis

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 13-01-04 13:26

Hej Lis.
Jeg har naturligvis prøvet. Sidste gang jeg havde forbindelse til hendes data var på landsarkivet i Viborg i en afgangsliste fra Fjellerup i 1974, hvor hun bliver skilt fra manden Søren Byrgesen. Herefter står der noget "rod" (i hvert fald for mig at se), idet hun står 2 gange på samme kirkeblad, hvor hun skulle være rejst med det ældste og yngste barn til Hjørring og/eller Århus. Rækkefølgen kan jeg desværre ikke tolke, og jeg har forsøgt mig videre uden held.
Hanna

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-01-04 14:41

Det er vel ikke din Grethe HANSEN fra folketællingen 1890 Århus?
Senta

Kilde: FT-1890
Navn: Margrethe Hansen Køn: K
Alder: 43 Civilstand: Fraskilt
Erhverv: Arbejderske Fødested: Hundslund
Sogn: Hundslund Herred: Hads
Amt: Aarhus Stednavn: Trustrup By
Husstands-/familienr: 21 Matr.nr/adresse: Hus
Indtastningsnr: B7701 Løbenr.: 853
Samtlige personer i husstanden

aarhus, Hads, Hundslund, Trustrup By, , Hus, 21, FT-1890
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Margrethe Hansen, 43, Fraskilt, Arbejder, Arbejderske, Hundslund

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 13-01-04 14:50

Hej Senta.
Det er det desværre ikke. Jeg er helt sikker på, at navnet er Grete Hansen, født 8.januar 1839 i Hjørring. Så fødested og alder passer desværre ikke, men Århus kunne godt være stedet, hvor hun opholdt sig i FT 1880 eller 1890.Jeg har også gennemgået kirkebøgerne for døde kvindekøn i Hjørring 1910 uden held.
Hanna

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-01-04 14:53

Det med alder og navn har jeg før oplevet kan være en læsefejl, skrivefejl.
Har du prøvet kirkebøgerne fra Århus 1910 eller Vejle hvor den ene søn dør i 1934 ?
Senta

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 13-01-04 17:06

Hej Hanna,
Måske du så skulle prøve i Århus, start evt med FT 1901 og hvis der findes dødsanmeldeser, er de så ikke hutigere at læse end KB.?

Lis

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 14-01-04 10:27

Hej Lis.
Jeg vil prøve FT 1901 Århus næste gang jeg kommer til landsarkivet i Viborg, for den findes vel ikke på CD-rom?
Hanna

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-01-04 10:34

Fra DDA. 1 poster fundet
Aarhus, Ning, Tunø, FT-1901, C1650,
Senta

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 15-01-04 14:12

Hej Senta.
Har afprøvet DDA, Aarhus, Ning, Tunø, men det er heller ikke den rigtige Grete. "min" Grete er ikke født dér.
Hanna

Kommentar
Fra : senta

Dato : 15-01-04 15:12

Har du prøvet at søge i de amter hvor Grete Hansen's børn er flyttet til , det var måske en mulighed?
DDA, Aarhus, Ning, Tunø er de eneste indtasninger fra 1901.
Senta

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 15-01-04 17:11

Hej Senta.
Jeg har alle oplysninger om den ældste søn Hans Christian - også hans død i Vejle.
Men som jeg skrev tidligere, måtte Grete rejse med den ældste og yngste, medens faderen skulle tage sig af de andre børn.
Det eneste jeg har (haft hjælp til) og har fundet er, at sønnen Michael Emil Sørensen ved sin konfirmation i 1883 bor hos en gårdmand Jens Elgaard på Hedegaard Mark (Djursland).
Faderen Søren Byrgesen bliver gift igen i 1883 med Sørensine Madsen.
Ellers intet kendskab til nogle af børnene.
Hanna

Kommentar
Fra : senta

Dato : 15-01-04 18:02

Har du prøvet at søge i DDA 's folketællinger 1885 &1890 efter Jens Elgaard og Michael Emil Sørensen , det er vel ikke sådan at børnene har skiftet efternavn til Knold eller Byrgesen ?
Senta