/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Norge og Danmark
Fra : reve
Vist : 518 gange
20 point
Dato : 29-12-03 18:05

hva synes dere om Norge og normenn?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-12-03 20:10

Normenn er kosige.
Norge er Norge

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 29-12-03 20:21

Hej Reve

Jeg har desværre aldrig været i Norge men jeg har hørt at det skulle være et urtoligt smukt land men ret dyrt

De få normenn jeg kender er herlige mennesker og dem kan jeg ikke sige andet end positivt om.
Hvad syntes du om Danmark??

// Toupie

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-12-03 20:21

Spøg tilside.
Har haft venner i Norge (Skjetten) siden 1945.
Har familie i Norge (Sandvika).
Norge og normenn simpelthen det bedste der findes.
Godt

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 29-12-03 20:24

UPS der skulle stå utroligt smukt og ikke urtoligt

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-12-03 20:30

->Toupie
Du har hørt rigtigt, der er urtoligt smukt i Norge

Kommentar
Fra : reve

Dato : 29-12-03 20:31

Danmark er et meget fint og vakkert land, og menneskene her er bare hyggelige. Min far er dansk og jeg er her minst som regel 2 ganger i året. det finnes mange dansker i Norge og jeg har mange klassekamerater som er halvt dansk. Du er veldig velkommen i Norge (noe som alle dansker er), og vi vil gjerne at du kommer å besøker vårt land. (Det kan være litt flatt her i Danmark, men grei utveksling fra fjellene i Norge). Vennelig hilsen fra Ole-Henrik fra Norge som er på besøk i Danmark

Kommentar
Fra : reve

Dato : 29-12-03 20:37

hva er det du har gjort når du var i Norge dabj?

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 29-12-03 20:40

Tak Ole-Henrik

Det skal sikkert også nok lykkedes mig, at komme til Norge engang
Jeg er lidt nysgerrig og vil gerne spørge dig om hvilken farve knopperne på de norske flagstænger har???
Vi har tidligere herinde snakket om de svenske flagstænger, men det var der ingen der vidste.

Og JA, danskerne er bare hyggelige

// Toupie

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-12-03 20:41

Jo da - de er ikke værre en dem fra Danmark.
En lille historie fra en uvidende Dansker på besøg i norge.
Vi var et nogle fodboldtrænere i Norge/stavern med tre lilleput/drenge hold.
Det var omkring 16- 18 maj, og vi besøgte klubben "STAG" og hyggeligt det var det.
En af dagene d. 17 maj, skulle der være optog gennem gaderne i stavern, og vi blev inviteret med, og fik at vide at man godt måtte råbe sine slagsange. Vi havde slagsangen med fra Smørum og det gik fint. Til sidst spurgte jeg en af de Norske trænere om hvad de fejrede. Jo det var såmænd bare, at de blev fri for ...........Danmark. Ja flov det blev man da.
Emesen/Eyvind.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 29-12-03 20:41

Dabj:

he he

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-12-03 20:42

Besøgt venner og familie samt ferieret og kørt Norge tyndt med telt og campingvogn. 7 ferier er det blevet til samt utallige ture til højtider hos familie og venner. Har forresten også familie i Elverum.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-12-03 20:46

->emesen
Vær glad for at du slap med at blive flov

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-12-03 21:40

Hej reve.

Jeg har været på ferie adskillige gange i Norge.
Norge er for det første et utroligt smukt land at køre gennem, og jeg har på mine ture kun mødt usædvanlige søde og rare mennesker deroppe.

Der er stadig mange ældre Nordmænd der husker det danskerne gjorde for nordmændene under og specielt efter anden verdenskrig, men jeg er helt overbevist om, at nordmændende ville have gjort helt det samme overfor danskerne.

Det eneste problem I er kommet med gennem de sidste 20-30 år er jeres nynorske sprog, som gør det meget vanskeligere for en dansker at forstå jer.

Jeg har selv familie i både Norge og Sverige og føler således et stærkere bånd mellem de tre lande.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : reve

Dato : 29-12-03 22:02

Det var ikke helt riktigt at vi feirer at vi ble fri for danskene, for det ville bare være dumt, vi var jo fortsatt under svenskene. Det vi feirer er at vi fikk vår egen grunnlov og storting i 1814 17.mai

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-12-03 22:19

Det sagde han da til mig - hmmm - igen er jeg blevet snydt.
Emesen.
Det er jo skrækkeligt, for min mormor kom fra Norge.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 20 point
Dato : 30-01-04 18:48

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 1 måned siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Godkendelse af svar
Fra : reve

Dato : 30-01-04 19:42

Tak for svaret dabj.
Kære dabl .- og ale de andre søde, der i december var inde og " snakke" med et af vore norske børnebørn !
Ole-Henrik havde det "veldig kosligt ",--- men jeg indrømmer gerne, jeg som hans bedstemoder ikke har stået over nakken på ham og fulgt med i, hvad der foregik. Det er en pragtfuld dreng, vi elsker at have på besøg. Han øver flittigt med mit norske,- og er temmelig irriteret over, vores søn ikke har talt dansk med ham og hans søskende. Farfar har da også i ny og næ lidt svært ved at forstå ungerne,- men så træder jeg gerne til .
Nu får du så , grundet din henvendelse så længe efter, " æren " af nogle point.
Jeg skal da lige huske, Ole-Henrik også har været inde og spørge til det politiske- og filosofiske...., der kan du sikkert finde ham, om du lyster !

Mange hilsner
en stolt bedstemor til i alt 8 børnebørn ( heraf de 4 i Drammen )

Reve

Kommentar
Fra : reve

Dato : 30-01-04 19:46

Hej Dabj !
Beklager stavefejl .... men det gik lidt raskt dette ..