/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
'Spøgelses' kæde i Excel
Fra : Leo.pedersen
Vist : 5101 gange
100 point
Dato : 29-12-03 10:12

Hej

Jeg har en stor projektmappe i Excel med mange arkfaner.
Jeg bruger Excel 2000.
Projektmappen har kæder til 2 andre projektmapper.

Når jeg åbne projektmappen, så spørges der om kæder skal opdateres, hvilket jeg svarer ja til, men så sker der desværre det, at der er yderligere en 3. kæde, som ikke længere er aktuel. Jeg kan ikke huske hvilken arkfane der engang havde kæde til denne projektmappe, og projektmappen eksistere ikke mere.

Dette betyder at jeg er nød til at svare nej til opdatering af kæder, hvorved de 2 andre aktuelle projektmapper heller ikke bliver opdateret.

Så vil jeg finde den celle som referere til den slettede projektmappe, dette har jeg gjort ved at markere alle arkfaner og så søge på backslags, dvs. baglæns skråstreg. Derved finder jeg de celler som referere til de 2 rigtige projektmapper. Når jeg så åbner disse 2, så ændre formlen sig i cellerne, således at den baglæns skråstreg ikke længere er med, men så får søgningen på baglæns skråstreg ikke længere noget resultat...

Når jeg går ind i "rediger" og "kæder", så kommer der 3 kæder op, bl.a. den uaktuelle. Desværre kan jeg her ikke slette kæden og jeg kan ikke redigere i den. Har prøvet med "skift kilde", men det ændre ikke på, at kæden skal opdateres, hvilket så blot medføre en ny fejl "Filen kan ikke læses".

Hvis jeg først åbner de 2 projektmapper, som der korrekt linkes til, så er der ingen problem med at åbne projektmappen, så er den ligeglad med den manglende 3. kæde?

Er der nogle som har en løsning på dette problem?

Hilsen

Leo

Accepteret svar
Fra : henningborchert

Modtaget 100 point
Dato : 29-12-03 13:36

Hejsa

Har du prøvet at vælge afbryd kæde. Den plejer jeg at bruge i den slags sager.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-12-03 14:27

Har du prøver med cellereferencer?
alka

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 29-12-03 14:32

Hej Henning

Jeg er ikke med.

Hvor får jeg muligheden for "afbryd kæde"?

Hvis det er når jeg har svaret "ja" til opdatering af kæder, så ser det ud som om, at de andre kæder ikke bliver opdateret (men jeg er faktisk ikke helt sikker - projektmappen er så stor, at det er næsten umuligt at teste, uden at ødelægge den).

hilsen

Leo

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-12-03 15:08

Kopier dine projektmapper eks. til navn-1>og:
Opdatere referencer til en projektmappe, der er blevet omdøbt eller flyttet
Åbn den projektmappe, som indeholder formlen med den eksterne reference, der refererer til den omdøbte eller flyttede projektmappe.
Klik på Kæder i menuen Rediger.
Klik på navnet på den projektmappe, hvor referencen skal opdateres, i boksen Kildefil.
Klik på Skift kilde.
Klik på den projektmappe, der skal refereres til, i dialogboksen Erstat kæder.
Bare et forslag.
Emesen.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 03-01-04 18:17

Hej.

Jeg har endnu ikke fået løst mit problem, er der en som kan gennemskue en løsning?

Hilsen

Leo

Kommentar
Fra : randomchoise

Dato : 05-01-04 22:00

Nu har jeg kun den engelske version og derfor kan jeg ikke lige komme med kommandoerne på dansk, men hvis jeg tager en workbook med links til andre workbooks, markerer 5 ark og derefter går i edit, find og indtaster navnet på den linkede fil (ikke nogle fancy tegn, bare filnavnet) så springer cursoren hen til det første ark hvor den finder den tekst i den indtastede formel (den nederste drop-down box i Find-dialogen skal selvfølgelig sige noget a la "Kig i" + formler) !!

Kan du ikke det ?

Mvh.
Randomchoise

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 06-01-04 10:30

Hej

Problemet er, at når jeg åbner "projektmappe A", så vil den opdatere kæder til 3 projektmapper, her i blandt "projektmappe B", men den finder ikke "projektmappe B".

Jeg har forsøgt med "ctrl + b" for at søge i "projektmappe A" efter fil navnet på "projektmappe B" (det går fint når jeg søger efter celler som refererer til de to andre projektmapper som der er kædet til), alle arkfaner var markeret. Desværre så er der "snavs" i "projektmappe A", dvs. der er tilsyneladende ikke nogen celle som referere til "projektmappe B".

Jeg har bemærket at celler som er kædet til andre projektmapper, de har en baglæns skråstreg i formlen, men denne forsvinder når den kædede projektmappe bliver åbnet. Når jeg åbner de to andre projektmapper som der er kædet til, og derefter søger (med ctrl + b" efter baglæns skråstreg, så er der ikke flere...

"henningborchert" foreslog, at jeg skulle "afbryd kæde". Nu har jeg i version Excel 2002 set at denne funktion findes der, men der hvor jeg har problemet, der er der kun version "Excel 2000", og der kan jeg ikke finde den tilsvarende funktion. Desværre har jeg umiddelbart ikke mulighed for at brænde filen og få den "renset" på den anden PC, og pga. licensen så "tør" jeg ikke opgradere til version 2002 (der hvor 2000 ligger, er det en arbejds-pc på en større arbejdsplads, som tager licenserne seriøst).

Håber der nu er en med en god ide til læsning af problemet.

Hilsen

Leo

Kommentar
Fra : moest

Dato : 24-01-04 12:53

Jeg har da punktet kæder på min 2000´er i menuen rediger.
Prøv evt. at gå ind og tilføje den indbyggede menu Redigér (funktioner-tilpas-faneblad kommandoer)

Mvh
Moest

Godkendelse af svar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 10-02-04 20:04

Tak for svaret henningborchert.

Desværre havde jeg ikke det menupunkt i min version, men så må jeg jo se at få skiftet version.

Hilsen

Leo