/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Vil ikke starte instal op - win 2000
Fra : kimnyholm
Vist : 165 gange
100 point
Dato : 21-12-03 13:48

Når jeg har læst alle 4 bootdisketter ind, genstarter pc,eren, men så sker der heller ikke mere.
Er der nogen som har en ide. Pc,eren skulle være ok til win 2000. 800mhz - 1024 mb ram. - 60 gb hdd.

Hilsen Kim Nyholm

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-12-03 13:55

4 bootdisketter......til hvad??

Normalt 1 bootdiskette.

Fortæl lidt mere.

Fijala

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 21-12-03 14:03

Kan ikke huske om det er XP eller windows 2000 der har 4 bootdisketter, men det kan godt passe.

Prøv at leg lidt med de forskellige boot-indstillinger i bios disk/cd/hard.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-12-03 14:06

Xp booter selv op fra cd hvis bios er sat op til cd-rom som first boot device. 2000 kan vel startes op fra hvad for en bootdiskette der er. f.eks Win98

Fijala

Det skal dog siges at jeg har aldrig selv kørt med 2000

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-12-03 14:08
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-12-03 14:11

og så skal du sætte floppy som første boot device i bios

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-12-03 14:16

Efter at du har bootet fra disketten med understøttelse af cd-rom, i sætter du win 2000 cd-rom og taster install. og trykker enter. Følg anvisningerne

Fijala

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-12-03 16:31

Altså win 2000 bruger 4 stk bootdisketter som endda kan laves på en anden comp med win2000 CD-rom.
Du må ikke tage den 4. diskette ud når den genstarter.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-12-03 16:35

Win 2000 kan "køre" på pentium 133mhz 128mb ram så du har rigeligt.
Boot rækkefølgen skal være diskette - Harddisk (men det står den nok til)
Emesen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-12-03 17:10

nå jeg har ellers indstalleret win 2000,med en 98 boot diskette,for en ven
det gik da uden problemer.
Manse9933

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-12-03 17:29

Ja - men er der ikke flere udgaver af win2000 CD-rom
Emesen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-12-03 18:24

det var så lang tid siden jeg indstallerede 2000,for min ven,men jeg fandt lige det link som jeg brugte den gang,så vi har begge en ide om det,du har ret,jeg kunne kun huske at jeg brugte en 98 diskette,men havde glemt resten
af proceduren,godt gemt i mine foretrukne.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;197063
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-12-03 18:25

You do not have to be running Windows 2000 to create the Setup Boot disks. A directory called \Bootdisk resides in the root of the Windows 2000 Setup CD. This directory contains two utilities capable of generating the 4 Setup Boot floppies. If you are booted into Windows 9x you will need to run the 32-bit version of this utility called makebt32.exe. If you are in DOS, or booted with a Windows 98 Startup Floppy that has access to the CDROM, you can use the 16-bit version called makeboot.exe.
Disks created from the Windows 2000 Professional CD cannot be used with Windows 2000 Server; the reverse combination also does not work.
Before deciding that a computer must be started from a CD or floppy disks, you should first try starting in safe mode on that computer.
After starting a disabled computer from floppy disks, you can then use the Recovery Console or the Emergency Repair Disk (if you have prepared one).

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 21-12-03 18:39

Hvorfor disketter??? Win2000 kan starte med boot på CD rom.
Gå i bios (på de fleste maskiner press del tasten under opstart)
Check boot sekvensen, skal starte på din cd rom (hvis ikke andre drev så drev D )
indsæt CD rom med win2000, og genstart maskinen. Nu booter den på cd rom, og installerer win2000
Husk at oprette de ønskede partioner, Efter install. sæt bios igen til at starte på A: hvis dette ønskes.

mvh
jms

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-12-03 18:44

OK - men det er også svært, når man tuller rundt i forskellige styresytsemer. Og det er lidt besværligt at genindstallere bare for at huske proceduren.
Emesen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 21-12-03 18:47

<<emesen
Er enig, men vi kører kun win2000proff

mvh
jms

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-12-03 18:54

Hvor har du købt denne proff
jeg har kun en pro
Emesen
God til alle.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 21-12-03 19:00

<<emesen
win2000 proffesionel, baseret på win NT. Og så lige lidt NT på server, lidt linux i diverse RIP på store printere (jeg skal lære lidt mere linux) Hvor vi har det fra
Mr. Gates sender da en kopi jævnlig
mvh
jms

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-12-03 19:03
Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-12-03 19:18

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;227707
Tak - denne bekræftede min hukommelse om at NT4 /Nt5 /NT5.01 kan lægges på en udvidet m/logisk partition:
Altså jeg kan køre flere win styresystemer end 4 + lagerplads.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-12-03 19:30

Manse9933!
Alle disse link er rigtig god læsning, og bekræfter noget af det jeg mente at kunne huske.
Emesen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-12-03 19:55

Selvfølgelig kan 2000 starte op fra cd-en ligesom jeg startede med at sige

Fijala

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-12-03 19:55

Selvfølgelig kan 2000 starte op fra cd-en ligesom jeg startede med at sige

Fijala

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 21-12-03 20:00

<<fijala
Du skriver nu diskette, men diekstter kan måske læses i dit CD rom drev
jms

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-12-03 02:48

emesen>de friskede også op på min,lidt støvede hukommelse,hvad win2000 angår.
Manse9933

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-12-03 08:48

JMS

Der står:

Efter at du har bootet fra disketten med understøttelse af cd-rom, i sætter du win 2000 cd-rom og taster install. og trykker enter. Følg anvisningerne

Fijala

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 22-12-03 08:52

<<<fijala
Du behøver ikke disketten. De fleste CD rom drev slår win 2000 igang af sig selv

JMS

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-12-03 09:17

JMS

Kig lige mit svar 21.12-03 kl.19.55

Fijala

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-12-03 09:24

Nu er det jo for at hjælpe kimnyholm og ikke for at vi skal sidde og irettesætte hinanden.
Det kan være svært at bevare overblikket til tiden når der er mange indslag, og jeg kan jo heller ikke lade være med at sidde og læse andre spørgsmål og svar samtidig at man skal svare på spørgsmål så !!!!!!!!!!

Fijala

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 22-12-03 09:37

Ja og se min..
Vi er nok enige, men fortæller det forskelligt

JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-01-04 19:24

Dit spørgsmål er stadig åbent.
Måske kan du ikke bruge nogen af de svar du har fået.
Fortsæt dialogen, hvis du ikke er tilfreds.
Jeg trækker mig ud af dette spørgsmål, og læser derfor ikke flere indlæg her.

mvh
jms