/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Netværk mellem 2 computere
Fra : NielsPT
Vist : 457 gange
314 point
Dato : 20-12-03 15:42

Hejsa allesammen.

Vi har to pc'ere i huset, som vi gerne vil forbinde. Jeg tror faktisk de allerede er forbundet, da de benytter samme modem (Internet Cable Modem) - igennem sådan en dims (switch?) der deler internettet..

Kan man ikke lave et netværk så? Hvordan? Ip-adresser mv. (Ved ikke meget om den slags netværk..)

Den ene pc har Win 2000 Pro
Den anden pc har XP Pro

Stil endelig spørgsmål, hvis I mangler informationer.

Mvh Niels

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-12-03 16:04

Du har et netkort i hver comp.
Du er logget på som adminitrator
Begge comp er i samme arbejdsgruppe
Dobb-klik netværksteder>comp i nærheden>her kan du den anden comp.
Hvis der ikke vises noget så:
start>programmer>tilbehør>kommandopromt>skriv net view og tryk enter som vist herunder
C:\>net view
eller
C:\>ping navn (din comp navn eller den andens comp navn) og tryk enter
prøv så computere i nærheden igen
lav mappe på skrivebordet>h-klik>deling>del denne mappe>anvend>ok (Begge comp)
Nu skulle du kunne se den andens mappe.
Emesen.

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 20-12-03 16:31

Jeg kan sgu ikke få det til at fungere
De finder ikke hinanden, de to computere, kun sig selv..

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-12-03 16:34

Det er vel en switch og ikke en ruter

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 20-12-03 16:35

hvordan ser man forskellen?

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 20-12-03 16:44

Det er en switch.. Står på dimsen

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 20-12-03 16:45

Bliver nødt til at smutte, skal til julefrokost.. Men Hvis du/I har andre forslag eller fremgangsmåder, er jeg meget interreseret..

mvh Niels

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-12-03 16:48

Tænker lidt

Accepteret svar
Fra : jipsen

Modtaget 314 point
Dato : 20-12-03 17:18

Vi tager lige den tunge men sikre vej:
Start kør/cmd enter.
Skriv ipconfig /all. Noter hvilke TCP nummer der står ved standardgatewayen.
Tilbage til skrivebordet.
Klik på Denne computer på skrivebordet med højre mus/Egenskaber/Computernavn/Skift/Arbejdsgruppe(kald dette det samme på begge computere).
Tilbage til Skrivebordet.
Klik på Netværkssteder med højre mus/Egenskaber/Lan-forbindelse/højre mus/Internetprotokol (TCP/IP)/Egenskaber/Sæt kryds i Brug følgende IP adresser/Standardgateway det nummer du noterede før/Undernetmaske skriver du 255.255.255.0/IP-Adresse skriver du et nummer der er 1 tal højere en standargateway.
F.eks standardgateway 192.168.100.1 så skal den 1. PC være 192.168.100.2 og den næste 192.168.1.3
Nu sklulle netværket være sat op.
Så mangler vi bare lige at dele drevene på de 2 PC så er der mulighed for at udveksle filer.
God fornøjelse.
Jipsen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-12-03 17:22

Tak jipsen det var lige det jeg ikke kunne huske.
Men NielsPT er til julefrokost så det varer nok lidt inden han reagerer.
Emesen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 20-12-03 17:42

Istedet at forklare en hel masse, har du her et link, som beskriver opsætning punkt for punkt: http://www.danbbs.dk/helpfiles/laninfo.htm
Håber dette lille "kursus" kan hjælpe dig.

mvh
jms

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-12-03 17:42

Start din XP
Start/alle programmmer/ tilbehør/ komminikation/ guiden netværksinstallation
Når du bliver bedt om at oprette en diskette, skal du sige ja, da den skal bruges på den anden comp.
Hvis man bruger den ovenstående metode, kører det som en leg, og man skal ikke bekymre sig om IP adresser mm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-12-03 17:50

Jeg kører w2k lige nu - pallebhansen - er det derfor jeg ikke kan finde den guide.
Emesen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-12-03 19:42

Sikkert, du må se at få dig XP, da de fleste efterhånden kører det.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-12-03 19:49

Ja ja - det har jeg også. 98/w2k/XP på min HD med boot manager, men jeg kører mest w2k. Og SME/linux på vores server.
Og ja det kører lidt rundt i hovedet en gang i mellem, med forskellige systemer.
Emesen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 20-12-03 21:20

<<emesen
win2000proff, kører bare, vi har aldrig problemer. Vi kører Linux (RIP) på vore store printere, det kan give problemer, men mest fordi jeg ikke har fået det lært (ordentlig) endnu
JMS

Kommentar
Fra : Steinunn

Dato : 20-12-03 21:32

Hej allaesammen:)) Jeg finder alså ik ud af hvor man kan skrive spørgsmål så jeg skriver bare mit her! Er der nogen der ved hvor man kan få noderne til klaverspillet i sangen Hello som Evanescence synger? Jeg ved at det ikke har noget med sagen at gøre men PLL kan nogen svare mig?:) taK!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-12-03 00:34

Jeg går ud fra at de begge enten er fat32 eller ntfs-formaterede.?

ellebye

Godkendelse af svar
Fra : NielsPT

Dato : 21-12-03 12:35

Tak for svaret jipsen.

Gør det nogen forskel, at den ene computer er med engelsk installation??

Kommentar
Fra : jipsen

Dato : 21-12-03 14:14

Det har ingen betydning.
Jipsen