/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Bedste farve til bladsølv
Fra : A.C.Rosmon
Vist : 2348 gange
200 point
Dato : 11-12-03 17:57

Hvilken farve er bedst til at "Undermale bladsølv med?

Traditionelt bruger man en bestemt type rødjord til at undermale bladguld med, for at give guldet lidt mere glød i sin farve. Valget skyldes sikkert er mørk blågrøn, når lyset har passeret igennem bladguldet, da de er kontrastfarver. Bladsølv er ikke helt så transperent som bladguld, så jeg kan ikke se farven på det lys der har passeret sølvet, idet jeg ikke tror det er muligtfor lys at passere. Jeg har brug for en der ved noget, gerne fra f.eks. hvad der blev gjort i forhold til gammel kunst.

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 11-12-03 19:53

her kan du sikkertfinde information
http://www.rammevaerk.dk/information/links.htm
held og lykke
mvh Granslam

Kommentar
Fra : ba45

Dato : 12-12-03 10:25

Jeg har for en del år siden, prøvet at fremstille nogle enkelte billederammer med bladsølv. her brugte jeg til undermaling sort poliment, som jeg købte i en kunsthandel i Mikkel Bryggergade i København, forretningen eksisterer mig bekendt endnu.
God fornøjelse.
mvh. ba45

Accepteret svar
Fra : DerekLesher

Modtaget 200 point
Dato : 12-12-03 22:58

Kære A. C. Rosmon

Poliment eller 'bolus' er en slags pibeler som bliver revet fint og blandet med bl.a. harelim og påført forgylderkridtgrunden, før traditionel vandforgyldning (eller -forsølvning) finder sted. Her i nordeuropa bruges der oftest sort poliment under bladsølv, men rød kan også bruges. Polimentfarven har en effekt på farven af den færdig forsølvning, da et blad sølv set under en mikroskop har masser af små huller som lader polimentens farve passere igennem og danne en optisk blanding med sølvets farve.

Poliment kan købes hos de bedre assorterede farvehandlere, eller du er velkommen til at hente lidt at ekperimentere med gratis fra mit forgylderværksted, kontakt info: www.rammevaerk.dk Husk lige at ringe og aftale et møde, da jeg ofte er ude på kundebesøg.

En illustreret gennemgang af vandforgyldningsprocessen udkommer på min webside i løbet af jan/feb 2004.

M.v.h.,
Derek Lesher, Rammemager & Forgylder

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 07-04-04 20:52

lukker du ikke lige dit spg tak

Godkendelse af svar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 30-05-05 20:05

Tak for svaret DerekLesher.