/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Mere Malawi
Fra : Wheelie
Vist : 946 gange
150 point
Dato : 08-03-02 10:50

Har lige nogle flere spg.

1) Anvendelsen af salt i akvariet : Hvorfor ? Speciel slags salt eller bare den alm. fra køkkenet.

2) Hjemmelavet fodder : har nu set opskrifter indeholdene oksehjerter! Er der ikke nogen der har en god opskrift uden indvolde i (normalt fodre jeg med malawi-sticks samt en lille grønlandsk reje i ny og næ)
HAr desuden hørt at bla. mine ps. salousier skulle være helt vilde med at få serveret en alm. havesnegl i ny og næ. Er det bare at dumpe dem i akvariet, eller skal de "behandles" først?

3) Hvilke muligheder findes der for at fodre med levende fodder? (og jeg vil helst ikke ud i et mosehul, og bringe noget evt. smitsomt med hjem). Findes der ikke en kultur man kan have stående der hjemme og vedligeholde, så man altid kan servere lidt levende for de små søde kræ?

Håder I kan hjælpe
Mvh Wheelei

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-03-02 11:54

ang. salt. det skal være fransk midelhavs salt uden tilsætningstoffer du
får det i den lokale brugs. det bruges bla. hvis fiskene klør sig eller har
fået skrammer, svamp etc. et par håndfulde til 325 L plejer at gøre det. men
ellers vandskift og mere vandskift.

Mvh Tina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-03-02 12:45

Wheelie <Wheelie.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:_E%h8.270$Z25.51579@news000.worldonline.dk...
> Har lige nogle flere spg.
>
> 1) Anvendelsen af salt i akvariet : Hvorfor ? Speciel slags salt eller
> bare den alm. fra køkkenet.

Det svarede Tina på, så yderlige komentarer overflødige.
>
> 2) Hjemmelavet fodder : har nu set opskrifter indeholdene oksehjerter!
> Er der ikke nogen der har en god opskrift uden indvolde i (normalt fodre
> jeg med malawi-sticks samt en lille grønlandsk reje i ny og næ)
> HAr desuden hørt at bla. mine ps. salousier skulle være helt vilde med
> at få serveret en alm. havesnegl i ny og næ. Er det bare at dumpe dem i
> akvariet, eller skal de "behandles" først?

Hold dig fra de opskrifter med oksehjerte, hvem der i sin tid har fundet
ud
af at lave det ved jeg ikke men fiske foder er det ihvertfald ikke.
Vi er en del der har brugt en opskrift på noget Malawimix som består af
en blanding af
ærter, spinat og hele rejer(rejer med skal) og lidt husblas til at holde
det sammen.
Det er et svineri at lave det selv, og derfor er der mange som nøjes med
at købe det hos
akvariehandleren.
Fiskene er helt vilde med det, og jeg har ikke selv nogen negative
erfaringer med det,
Tom Manzarak har dog oplevet at nitrit/nitrat indholdet i akvariet er
steget til farlige højder,
men deter ikke noget vi andre har bemærket.

Den med sneglene har jeg aldrig hørt før, men hvorfor ikke, det er jo da
også kød.

> 3) Hvilke muligheder findes der for at fodre med levende fodder? (og jeg
> vil helst ikke ud i et mosehul, og bringe noget evt. smitsomt med hjem).
> Findes der ikke en kultur man kan have stående der hjemme og
> vedligeholde, så man altid kan servere lidt levende for de små søde kræ?

Nu har jeg haft fisk i temmeligt mange år og har aldrig fået slæbt noget
"farligt" med hjem i akvariet.
Så jeg tror at faren er vildt overdreven. Hvis du skal ud og fange noget
foder, så er chancen størst for at finde noget
i små pytter hvor der ikke er fisk, for fiskene vil jo ellers æde løs af
foderet, og så er der jo ikke noget for dig at komme efter.
Du kan selv lave nogle "varmt" vands dafnier, også kaldet morina, men om
det er besværet værd, når det drejer som om Malawier
tror jeg ikke, for hvis de skal være mætte så skal der virkeligt store
mængder til.
Det bedste jeg synesdu kan gøre er, at når temperaturen bliver lidt
højere, er at tage ud og stryge mysis.
Du kan fodre med de levende mysis, straks du kommer hjem, samt fryse
resten ned. Mysis er en lille saltvands krebsdyr, ligner en tynd
reje, og bliver ikke rød ved kogning. Den er utroligt næringsrig!

>
> Håder I kan hjælpe

Håber at du kunne bruge det til noget!

Carsten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-03-02 17:17

"Wheelie" <Wheelie.news@kandu.dk> wrote in message
news:_E%h8.270$Z25.51579@news000.worldonline.dk...

> 1) Anvendelsen af salt i akvariet : Hvorfor ? Speciel slags salt eller
> bare den alm. fra køkkenet.

Formentligt fuldstændigt ligegyldigt. Måske (understreger _måske_) bør man
undgå salt med jodtilsætning, men tror egtl. også at det er ligegyldigt.

> 2) Hjemmelavet fodder : har nu set opskrifter indeholdene oksehjerter!
> Er der ikke nogen der har en god opskrift uden indvolde i (normalt fodre
> jeg med malawi-sticks samt en lille grønlandsk reje i ny og næ)

Enig m. Carsten Gall

> HAr desuden hørt at bla. mine ps. salousier skulle være helt vilde med
> at få serveret en alm. havesnegl i ny og næ. Er det bare at dumpe dem i
> akvariet, eller skal de "behandles" først?

Aner det ikke - men snegle plejer at afsondre en masse slim. Men jeg ville
da bare prøve - æder de dem, kan de sandsynligvis også tåle dem.
Dog er der en del snegle, der kan udskille giftstoffer - men prøv med
vinbjergsnegl skåret i passende stykker.

> 3) Hvilke muligheder findes der for at fodre med levende fodder? (og jeg
> vil helst ikke ud i et mosehul, og bringe noget evt. smitsomt med hjem).

Fordelen ved at få det levende foder og den variation, det kan medføre
overstiger IMHO laaaangt de risici, der måtte være.
Er igen Enig med Carsten mht. mysis - det er et fremragende foder og kan
fiskes i enorme mængder, når man har fundet fidusen.

mvh
Jan

PS.: Af hensyn til trådningen er det bedre at stille spørgsmål i hver sit
indlæg og så udstyre indlæggene med et mere beskrivende emne (topic)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-03-02 20:02

Jan Boegh skrev i meddelelsen ...
>Fordelen ved at få det levende foder og den variation, det kan medføre
>overstiger IMHO laaaangt de risici, der måtte være.
>Er igen Enig med Carsten mht. mysis - det er et fremragende foder og kan
>fiskes i enorme mængder, når man har fundet fidusen.
>
>mvh
>Jan

Og fidusen burde du måske delagtiggøre os i, omend mine fisk spiser mindre
emner.

Hvad angår levende foder mener jeg at:

det kan være ekstremt vigtig, kan "frelse" importfisk, der er på grænsen af
sultedøden, hvor
stresset er så stort, at div. sygdomme får overtaget hvis man ikke får
reetableret en acceptabel
næringstilstand.

Ole

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-03-02 23:35

Jeg har også hørt en masse godt om mysis! Men jeg har aldrig fået beskrevet
'fidusen' ved indfangningen... Det kunne da være fedt hvis nogen kunne komme
med en slagplan!
MVH SF
"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:a6a7o7$1t8r$1@news.cybercity.dk...
>
> Wheelie <Wheelie.news@kandu.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:_E%h8.270$Z25.51579@news000.worldonline.dk...
> > Har lige nogle flere spg.
> >
> > 1) Anvendelsen af salt i akvariet : Hvorfor ? Speciel slags salt eller
> > bare den alm. fra køkkenet.
>
> Det svarede Tina på, så yderlige komentarer overflødige.
> >
> > 2) Hjemmelavet fodder : har nu set opskrifter indeholdene oksehjerter!
> > Er der ikke nogen der har en god opskrift uden indvolde i (normalt fodre
> > jeg med malawi-sticks samt en lille grønlandsk reje i ny og næ)
> > HAr desuden hørt at bla. mine ps. salousier skulle være helt vilde med
> > at få serveret en alm. havesnegl i ny og næ. Er det bare at dumpe dem i
> > akvariet, eller skal de "behandles" først?
>
> Hold dig fra de opskrifter med oksehjerte, hvem der i sin tid har
fundet
> ud
> af at lave det ved jeg ikke men fiske foder er det ihvertfald ikke.
> Vi er en del der har brugt en opskrift på noget Malawimix som består af
> en blanding af
> ærter, spinat og hele rejer(rejer med skal) og lidt husblas til at
holde
> det sammen.
> Det er et svineri at lave det selv, og derfor er der mange som nøjes
med
> at købe det hos
> akvariehandleren.
> Fiskene er helt vilde med det, og jeg har ikke selv nogen negative
> erfaringer med det,
> Tom Manzarak har dog oplevet at nitrit/nitrat indholdet i akvariet er
> steget til farlige højder,
> men deter ikke noget vi andre har bemærket.
>
> Den med sneglene har jeg aldrig hørt før, men hvorfor ikke, det er jo
da
> også kød.
>
> > 3) Hvilke muligheder findes der for at fodre med levende fodder? (og jeg
> > vil helst ikke ud i et mosehul, og bringe noget evt. smitsomt med hjem).
> > Findes der ikke en kultur man kan have stående der hjemme og
> > vedligeholde, så man altid kan servere lidt levende for de små søde kræ?
>
> Nu har jeg haft fisk i temmeligt mange år og har aldrig fået slæbt
noget
> "farligt" med hjem i akvariet.
> Så jeg tror at faren er vildt overdreven. Hvis du skal ud og fange
noget
> foder, så er chancen størst for at finde noget
> i små pytter hvor der ikke er fisk, for fiskene vil jo ellers æde løs
af
> foderet, og så er der jo ikke noget for dig at komme efter.
> Du kan selv lave nogle "varmt" vands dafnier, også kaldet morina, men
om
> det er besværet værd, når det drejer som om Malawier
> tror jeg ikke, for hvis de skal være mætte så skal der virkeligt store
> mængder til.
> Det bedste jeg synesdu kan gøre er, at når temperaturen bliver lidt
> højere, er at tage ud og stryge mysis.
> Du kan fodre med de levende mysis, straks du kommer hjem, samt fryse
> resten ned. Mysis er en lille saltvands krebsdyr, ligner en tynd
> reje, og bliver ikke rød ved kogning. Den er utroligt næringsrig!
>
> >
> > Håder I kan hjælpe
>
> Håber at du kunne bruge det til noget!
>
> Carsten
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-03-02 04:10

Silverflame <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a6bekg$l3q$1@news.cybercity.dk...
> Jeg har også hørt en masse godt om mysis! Men jeg har aldrig fået
beskrevet
> 'fidusen' ved indfangningen... Det kunne da være fedt hvis nogen kunne
komme
> med en slagplan!

Det Jan nok mener med at finde fidusen, mysis har det med at færdes i
meget store stimer,
de har det med at opholde sig nogle faste steder, og så er det "bare" at
finde de steder.
Som regel er det steder der er let overskygget, f.eks ved og under
badebroer, og høfter.

Finder man en god stime, gælder det om at være hurtig, for når vi
begynder at fange dem,
kan de finde på at svømme væk, og det ret hurtigt.

Når de er bragt på land, opbevares de bedst i en spand uden vand, de
ville alligevel sandsynligvis
være kvalt ved hjemkomsten, så undlad at komme vand ved.

Bred mysiserne ud på gamle aviser og lad dem "tørre" ganske let, bare så
at vandet der var ved er tørret væk.
Derefter fyldes de i poser, som igen kommes i fryseren.

Carsten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-03-02 14:16

Hvordan ser de ud ???
Michael

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:a6btvf$1akm$1@news.cybercity.dk...
>
> Silverflame <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:a6bekg$l3q$1@news.cybercity.dk...
> > Jeg har også hørt en masse godt om mysis! Men jeg har aldrig fået
> beskrevet
> > 'fidusen' ved indfangningen... Det kunne da være fedt hvis nogen kunne
> komme
> > med en slagplan!
>
> Det Jan nok mener med at finde fidusen, mysis har det med at færdes i
> meget store stimer,
> de har det med at opholde sig nogle faste steder, og så er det "bare"
at
> finde de steder.
> Som regel er det steder der er let overskygget, f.eks ved og under
> badebroer, og høfter.
>
> Finder man en god stime, gælder det om at være hurtig, for når vi
> begynder at fange dem,
> kan de finde på at svømme væk, og det ret hurtigt.
>
> Når de er bragt på land, opbevares de bedst i en spand uden vand, de
> ville alligevel sandsynligvis
> være kvalt ved hjemkomsten, så undlad at komme vand ved.
>
> Bred mysiserne ud på gamle aviser og lad dem "tørre" ganske let, bare

> at vandet der var ved er tørret væk.
> Derefter fyldes de i poser, som igen kommes i fryseren.
>
> Carsten
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-03-02 00:56

Michael Kristiansen <mkk@newmail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c8a0ab2$0$5089$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvordan ser de ud ???

De ligner tynde små rejer, let grå i farven.

Carsten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-03-02 22:21

> Formentligt fuldstændigt ligegyldigt. Måske (understreger _måske_) bør
man
> undgå salt med jodtilsætning, men tror egtl. også at det er
ligegyldigt.

Det er muligt. Hvis man tænker på at jod i ret små koncentrationer er
uhyre giftigt. Men det der tilsættes salt er inden for grænserne,
naturligvis, ellers lå de fleste af os syge hen. Og så er det igen hvor
ens fisk er grundlæggende i deres biokemi, etc. og ret ens med os
mennesker. Men her er det koncentrationen af saltet og dermed også jodet
i vandet der gør forskellen. Hvad er det egentlig helt nøjagtig der gør
jod så giftigt?

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Der pr. 1 maj mangler tag over hovedet, og søger leje / eje
/ andelsbolig
et sted i København, Andelspris max. 200.000kr.
Tlf. 40833010, døgnet rundt. ICQ 110297734. removefishytoreplybyemail.

Kommentar
Fra : Wheelie

Dato : 11-03-02 13:57

"Carsten Gall" skrev d. 08-03-02 12:45 dette indlæg :
>
> Wheelie <Wheelie.news@kandu.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:_E%h8.270$Z25.51579@news000.worldonline.dk...
> > Har lige nogle flere spg.
> >
> > 1) Anvendelsen af salt i akvariet : Hvorfor ? Speciel slags salt eller
> > bare den alm. fra køkkenet.
>
> Det svarede Tina på, så yderlige komentarer overflødige.
> >
> > 2) Hjemmelavet fodder : har nu set opskrifter indeholdene oksehjerter!
> > Er der ikke nogen der har en god opskrift uden indvolde i (normalt fodre
> > jeg med malawi-sticks samt en lille grønlandsk reje i ny og næ)
> > HAr desuden hørt at bla. mine ps. salousier skulle være helt vilde med
> > at få serveret en alm. havesnegl i ny og næ. Er det bare at dumpe dem i
> > akvariet, eller skal de "behandles" først?
>
> Hold dig fra de opskrifter med oksehjerte, hvem der i sin tid har fundet
> ud
> af at lave det ved jeg ikke men fiske foder er det ihvertfald ikke.
> Vi er en del der har brugt en opskrift på noget Malawimix som består af
> en blanding af
> ærter, spinat og hele rejer(rejer med skal) og lidt husblas til at holde
> det sammen.
> Det er et svineri at lave det selv, og derfor er der mange som nøjes med
> at købe det hos
> akvariehandleren.
> Fiskene er helt vilde med det, og jeg har ikke selv nogen negative
> erfaringer med det,
> Tom Manzarak har dog oplevet at nitrit/nitrat indholdet i akvariet er
> steget til farlige højder,
> men deter ikke noget vi andre har bemærket.
>
> Den med sneglene har jeg aldrig hørt før, men hvorfor ikke, det er jo da
> også kød.
>
> > 3) Hvilke muligheder findes der for at fodre med levende fodder? (og jeg
> > vil helst ikke ud i et mosehul, og bringe noget evt. smitsomt med hjem).
> > Findes der ikke en kultur man kan have stående der hjemme og
> > vedligeholde, så man altid kan servere lidt levende for de små søde kræ?
>
> Nu har jeg haft fisk i temmeligt mange år og har aldrig fået slæbt noget
> "farligt" med hjem i akvariet.
> Så jeg tror at faren er vildt overdreven. Hvis du skal ud og fange noget
> foder, så er chancen størst for at finde noget
> i små pytter hvor der ikke er fisk, for fiskene vil jo ellers æde løs af
> foderet, og så er der jo ikke noget for dig at komme efter.
> Du kan selv lave nogle "varmt" vands dafnier, også kaldet morina, men om
> det er besværet værd, når det drejer som om Malawier
> tror jeg ikke, for hvis de skal være mætte så skal der virkeligt store
> mængder til.
> Det bedste jeg synesdu kan gøre er, at når temperaturen bliver lidt
> højere, er at tage ud og stryge mysis.
> Du kan fodre med de levende mysis, straks du kommer hjem, samt fryse
> resten ned. Mysis er en lille saltvands krebsdyr, ligner en tynd
> reje, og bliver ikke rød ved kogning. Den er utroligt næringsrig!
>
> >
> > Håder I kan hjælpe
>
> Håber at du kunne bruge det til noget!
>
> Carsten
>
> Mange tak alle sammen for de dejlige svar. Men hvis én af jer lige gider at skære opskriften på foder ud i pap for mig, ja så siger jeg mange tak! Er bange for at jeg ender med at lave et "malawi-mix" med de forkerte mængder.

Hvad skal der i?
Hvor meget skal der i?
Og hvordan skal det "tilberedes"?

Håber hjælpen er nær...

Wheelie

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 150 point
Dato : 11-03-02 17:56

Lidt klip fra et indlæg Carsten Gall skrev for del tid siden.

400 gr rejer i skal (hele rejer)
600 gr. ærter
15 gr muslinger
husblas (4 blade)

Rejer, ærter og mulinger blendes, til ingen skal dele fra rejerne
er
synlige.
Evt. tilsættes lidt vand, så det får en grødagtig konsistens.
Husblas smeltes, og tilsættes den varme grød. Det er vigtigt at
grøden er
varm
50-60 grader, ellers binder gelatinen ikke rigtigt.
Grøden fuldes i passende mængde i poser, som trykkes flade, i
køleskab i
minimun 6 timer
Derefter går turen til fryseren.

Desværre er det er værre svineri at lave, men hvis man laver en
større
portion er det ikke så
ofte svineriet står på.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Der pr. 1 maj mangler tag over hovedet, og søger leje / eje
/ andelsbolig
et sted i København, Andelspris max. 200.000kr.
Tlf. 40833010, døgnet rundt. ICQ 110297734. removefishytoreplybyemail.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-03-02 18:08

"Tom Manczak" <tom_manczak@mobilixnet.dk> wrote in message
news:26Qi8.2904$8A5.92740@news000.worldonline.dk...

> Det er muligt. Hvis man tænker på at jod i ret små koncentrationer er
> uhyre giftigt. Men det der tilsættes salt er inden for grænserne,
> naturligvis, ellers lå de fleste af os syge hen. Og så er det igen hvor
> ens fisk er grundlæggende i deres biokemi, etc. og ret ens med os
> mennesker. Men her er det koncentrationen af saltet og dermed også jodet
> i vandet der gør forskellen. Hvad er det egentlig helt nøjagtig der gør
> jod så giftigt?

Umiddelbart er det vel stofskifteproblemer fremkaldt af et for lavt indhold
af thyrotropinfrigørende hormoner, der i sidste ende fører til forhøjet
stofskifte. Kan også føre til forstørret skjoldbruskkirtel (hvilket også
gælder et for lavt jodindhold, hvorfor faren or alvorlig
fejldiagnostificering er oplagt).

Men akkurat som med mange andre 'sporelementer' handler det ikke om absolut
giftighed - afvigelser i.f.h.t. det ønskede niveau er skadelige. Så en
advarsel om at bruge iodholdigt salt forudsætter at man faktisk ved noget om
niveauet i forvejen. Jeg kunne sådan set godt forestille mig at det var
gavnligt med jodholdigt salt.

Igen er vores problem, at vi ofte ikke aner en hujende fis om det, vi
beskæftiger os med. Derfor ender vi ofte i absurditeter som kogning af sten
samlet op i marine miljøer og derefter beplantning med tropiske vandplanter,
som vi ikke desinficerer
Nogle kalder det gode råd - jeg betragter det ofte som ignorant vrøvl - med
mindre man kan dokumentere med /erfaringer/ - hvilket afgjort ikke er det
samme som 'fornemmelser'.
Erfaringer fremkalder respekt (og giver anledning til at søge
forklaringer) - 'fornemmelser' kræver derimod begrundelser.

Lidt om ld for jod:
http://www.cdc.gov/niosh/idlh/7553562.html

mvh
Jan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-03-02 21:07

"Tom Manczak" <tom_manczak@mobilixnet.dk> wrote in message
news:rj5j8.3179$RB.118154@news010.worldonline.dk...
> Lidt klip fra et indlæg Carsten Gall skrev for del tid siden.
>
> 400 gr rejer i skal (hele rejer)
> 600 gr. ærter
> 15 gr muslinger
> husblas (4 blade)
>
> Rejer, ærter og mulinger blendes, til ingen skal dele fra rejerne
> er
> synlige.
> Evt. tilsættes lidt vand, så det får en grødagtig konsistens.
> Husblas smeltes, og tilsættes den varme grød. Det er vigtigt at
> grøden er
> varm
> 50-60 grader, ellers binder gelatinen ikke rigtigt.
> Grøden fuldes i passende mængde i poser, som trykkes flade, i
> køleskab i
> minimun 6 timer
> Derefter går turen til fryseren.
>

Hej
Hvorfår bruge husblas ????? Og hvorfår turen i køleskabet før turen kommer
til fryseren ?????
Det jeg har lavet fungerer fint uden husblasen, og det var ikke noget
svineri at lave det heller
Jeg blendede rejer, noget spinat, lidt gulerødder og afskallede ærter sammen
med noget vitaminpulver. Og fiskene går fuldstendig amok hver gang de får
det
Hilsen Ditte

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-03-02 21:54

Ditte Cecilie Simonsen <ditte@godjenta.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m78j8.8439$N77.126897@news.world-online.no...
>
> "Tom Manczak" <tom_manczak@mobilixnet.dk> wrote in message
> news:rj5j8.3179$RB.118154@news010.worldonline.dk...

> Hvorfår bruge husblas ????? Og hvorfår turen i køleskabet før turen kommer
> til fryseren ?????

Grunden til husblasen er at det skal få en geleagtig konsistens, så det
hænger sammen
også når det er optøet.
Turen i køleskabet skyldes at husblasen skal have lov til at binde det
hele sammen, inden det fryses.

> Det jeg har lavet fungerer fint uden husblasen, og det var ikke noget
> svineri at lave det heller

Det er ikke et svineri, hvis du blander hele møllen på engang, men det er
de færreste der har en
industriblender, for de fleste menneskers blendere rummer omkring 1
liter.

> Jeg blendede rejer, noget spinat, lidt gulerødder og afskallede ærter
sammen
> med noget vitaminpulver. Og fiskene går fuldstendig amok hver gang de får
> det
Det at du har brugt afskallede rejer, er en stor "fejl" for så får
fiskene ikke nok pectin tror jeg det hedder.
Og lige præcist det at der ikke er nogen skaldele fra rejerne, gør at hele
kan blendes af en gang.
Skallerne er ret seje at få smadret totalt.

Det skal afslutningsvis siges at det ikke er en opskrift som jeg selv har
komponeret, jeg har taget den som lå på
Aquariummalawis hjemmeside.

Carsten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-03-02 10:42

> > Jeg blendede rejer, noget spinat, lidt gulerødder og afskallede
ærter

Og hvorfor afskalle ærter?? Den "membran" eller vævslag rundt om ærten
er kun godt! Så hvorfor spilde det?

> > med noget vitaminpulver. Og fiskene går fuldstendig amok hver gang
de får

læg lige mærke til om der kommer belægninger på glasset. Bare efter en
gang malawimix, efter fuldstændig rengøring af glasset, så kommer der
noget alge-halløj på glasset. Hvis jeg kun bruger flagefodder så kommer
det ikke. Jeg mistænker vitaminerne....kan du bekræfte? Måske har
vitaminerne noget som algerne elsker...fx. chrom, mangan, selen, eller
molybdæn.

> Det at du har brugt afskallede rejer, er en stor "fejl" for så får
> fiskene ikke nok pectin tror jeg det hedder.

Vistnok også chitin, begge er særligt seje kulhydrater, som jeg gætter
på skal bruges til bl.a. skel.

> komponeret, jeg har taget den som lå på
> Aquariummalawis hjemmeside.

Hvad hedder den webadresse?
--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Der pr. 1 maj mangler tag over hovedet, og søger leje / eje
/ andelsbolig
et sted i København, Andelspris max. 200.000kr.
Tlf. 40833010, døgnet rundt. ICQ 110297734. removefishytoreplybyemail.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-03-02 10:56

> Lidt om ld for jod:
> http://www.cdc.gov/niosh/idlh/7553562.html

Hehe, der skal 22g / kg legemsvægt for at slå en mus ihjel! Det synes
jeg er meget! Hvorimod der påstås at 2-3 gram er letalt for mennesker?
Kan der være så stor forskel??

> Umiddelbart er det vel stofskifteproblemer fremkaldt af et for lavt
indhold
> af thyrotropinfrigørende hormoner, der i sidste ende fører til
forhøjet
> stofskifte. Kan også føre til forstørret skjoldbruskkirtel (hvilket
også
> gælder et for lavt jodindhold, hvorfor faren or alvorlig
> fejldiagnostificering er oplagt).

Tak, men det var jeg faktisk klar over. Jeg søgte nærmere lidt detaljer
om disse hormóners frigørelse, og hvor joden kommer ind, gerne på lidt
biokemisk plan.

> giftighed - afvigelser i.f.h.t. det ønskede niveau er skadelige. Så en
> advarsel om at bruge iodholdigt salt forudsætter at man faktisk ved
noget om
> niveauet i forvejen. Jeg kunne sådan set godt forestille mig at det
var
> gavnligt med jodholdigt salt.

jeg kan kun være enig. Og igen, man er blevet rådet til jodfrit salt, så
giver man også dette råd videre, man ønsker ikke at være skyld i evt.
dødsfald grundet jod. Men jeg kunne faktisk godt tænke mig at lave et
lille forsøg....hæhæ med jodholdigt salt.

> Igen er vores problem, at vi ofte ikke aner en hujende fis om det, vi
> beskæftiger os med. Derfor ender vi ofte i absurditeter som kogning af
sten
> samlet op i marine miljøer og derefter beplantning med tropiske
vandplanter,
> som vi ikke desinficerer
> Nogle kalder det gode råd - jeg betragter det ofte som ignorant
vrøvl - med
> mindre man kan dokumentere med /erfaringer/ - hvilket afgjort ikke er
det
> samme som 'fornemmelser'.

Helt enig.
--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Der pr. 1 maj mangler tag over hovedet, og søger leje / eje
/ andelsbolig
et sted i København, Andelspris max. 200.000kr.
Tlf. 40833010, døgnet rundt. ICQ 110297734. removefishytoreplybyemail.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-03-02 17:02

Tom Manczak <tom_manczak@mobilixnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:M2kj8.4875$8A5.180136@news000.worldonline.dk...

> Hvad hedder den webadresse?

Den hedder såment http://www.aquariummalawi.se

Carsten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-03-02 17:38

Tak!

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Der pr. 1 maj mangler tag over hovedet, og søger leje / eje
/ andelsbolig
et sted i København, Andelspris max. 200.000kr.
Tlf. 40833010, døgnet rundt. ICQ 110297734. removefishytoreplybyemail.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-03-02 22:51

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:a6j518$28hu$1@news.cybercity.dk...
>
> Ditte Cecilie Simonsen <ditte@godjenta.com> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:m78j8.8439$N77.126897@news.world-online.no...
> > Jeg blendede rejer, noget spinat, lidt gulerødder og afskallede ærter
> sammen
> > med noget vitaminpulver. Og fiskene går fuldstendig amok hver gang de
får
> > det
> Det at du har brugt afskallede rejer, er en stor "fejl" for så får
> fiskene ikke nok pectin tror jeg det hedder.

Hej Carsten.
Lær at læs, før du skriver nogen ting - jeg skrev ikke afskaldede rejer, men
afskaldede ærter !!!!!
Og jeg har ikke en industriblander, men en helt almindelig køkkenmaskine som
bare tager 1 liter råmateriale af gangen - og der var stadig ikke noget
svineri.
Ditte

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-03-02 22:51

"Tom Manczak" <tom_manczak@mobilixnet.dk> wrote in message
news:M2kj8.4875$8A5.180136@news000.worldonline.dk...
>
> læg lige mærke til om der kommer belægninger på glasset. Bare efter en
> gang malawimix, efter fuldstændig rengøring af glasset, så kommer der
> noget alge-halløj på glasset. Hvis jeg kun bruger flagefodder så kommer
> det ikke. Jeg mistænker vitaminerne....kan du bekræfte? Måske har
> vitaminerne noget som algerne elsker...fx. chrom, mangan, selen, eller
> molybdæn.

Hej Tom.
Nu har fiskene fået frosen fodder i en periode på ca to måneder, med jævne
mellemrum, og der er ikke kommet nogen form for alger i akvariet eller andet
belæg på gladset.
De vitaminerne jeg bruger er af typen du køber i en boks på 1 liter, som
fortrindsvis er til hund/kat. Men der er jo nøjagtig de samme ting i det som
der er i det dyre vi køber i flydende form til fiskene, så det skal fint
kunne bruges.
Ditte

Godkendelse af svar
Fra : Wheelie

Dato : 14-03-02 15:34

Tak for svaret Tom Manczak. (og Carsten for den sags skyld - nu da det var hans opskrift - desværre kan jeg jo ikke dele point´ne lige over.....)