/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
boot problemer
Fra : thomsen64
Vist : 301 gange
20 point
Dato : 09-12-03 23:19

Jeg har en gammel svend af en pcer en IBM 200 mhz.
Jeg har lige sat et CD-rom drev, for at geninstallere Windows 98.

Da jeg så skal til at genstarte computeren efter at have formatteret harddisken, viser den i/o fejl - samtidig prøver den at boote fra diskettedrevet.

Hvordan får jeg den til at boote fra CD-rom drevet.

Har fået af vide at jeg skal rette i BIOS'en (holde 'del' knappen nede under opstart)
- men så skriver den bare tastatur fejl???????????????

Kommentar
Fra : Jesper1969

Dato : 09-12-03 23:25

du skal ikke holde knappen nede
den skriver press del for setup og det gør du bare tryk del ikke holde den nede under opstart nogle pc'er bruger også F2 i stedet for del bl.a. siemens
mvh Jesper

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 09-12-03 23:25

Det er rigtig at du skal ind og rette i BIOS, men det er forskelligt fra bundkort til bundkort, hvilket knap der går til indstillingerne.. Det er oftest DEL-knappen... Andre en F#-knap... det står vidst efter den har kørt hukkommelsestesten under startup... Teksten står allernederst på skærmen... prøv det...

Kommentar
Fra : thomsen64

Dato : 09-12-03 23:33

hvis jeg taster f1 kommer jeg ind i systemkonfiguration men der ikke nævnt noget om bios er det det samme og i så fald hvor skal jeg rette for at ændre booten

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 09-12-03 23:36

Okay.. Den er jeg ikke så sikker på, for det variere utroligt meget fra producenternes side, hvilken måde de opsætter menuerne i bundkortsindstilllingerne... Hvilken type/model er dit bundkort?

Kommentar
Fra : thomsen64

Dato : 09-12-03 23:48

hvordan ser jeg det

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 09-12-03 23:52

I din manual, din computerbeskrivelse, da du købte computeren.... Ellers står producentens navn tydeligt på bundkortet overflade... Formegentlig...kig der... Fjern siden af kabinettet... Venstre side, set forfra...

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 09-12-03 23:52

I din manual, din computerbeskrivelse, da du købte computeren.... Ellers står producentens navn tydeligt på bundkortet overflade... Formegentlig...kig der... Fjern siden af kabinettet... Venstre side, set forfra...

Kommentar
Fra : thomsen64

Dato : 09-12-03 23:56

jeg tror nok der står MGA

Kommentar
Fra : thomsen64

Dato : 09-12-03 23:58

Computeren er en jeg har fået forærende, så jeg har ikke nogen manual til den

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 10-12-03 00:13

Ok, så står det på de første billeder bundkortet sender til skærmen... Evt. også logo... Og I bunden står der: fx: "Press DEL to enter setup"
Find ud af hvad din skriver... Det er muligt du må trykke flere gange på reset knappen for at genstarte, for at få fat på det hele.... Prøv... Hvor gammel er din com?

Kommentar
Fra : thomsen64

Dato : 10-12-03 00:21

ved det ikke nøjagtigt ca 7-9 år vil jeg tro

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 10-12-03 00:28

Ouch.. Ved ikke om man redigerede tingene på samme måde dengang... Det har nok noget med auto-detect at gøre... At de gamle ikke fandt dem automatisk...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-12-03 07:56

Jeg tror ikke du kan boote fra cd-rom på den gamle IBM (har selv flere af dem)
Så du må bruge start/boot diskette og det kan være en win95/98 diskette. Hvis en '98 diskette ikke kan så kan en '95. Og du kan sagtens starte en w98 med en '95
Når du har installeret og den genstarter så lad cd-rom blive liggende i drevet indtil den er helt færdig.
Emesen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-12-03 08:03

Jeg tror at du har ret emesen
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
Manse9933
Husk det er emesen's ide.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-12-03 08:08

Det med '95 disketten har jeg oplevet, hvis det er en af mine gamle 2x højhastigheds cd-rom drev. (arvestykker fra smide væk comp)
Emesen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-12-03 08:14

Sådan er det med pc'er fra før hjulet blev opfundet,men det er sjovt at holde liv i disse gammle pc'er, som har en nøgle de skal trækkes op med
Manse9933

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-12-03 08:21

Ja og en af dem en IBM 166mhz kører som server med mail og styrer ca. 10 comp med SME (red hat)
Emesen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-12-03 08:28

den har samme power/hastighed som min mp3 afspiller.
Manse9933

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 10-12-03 10:30

Invester i nyt bundkort osv...

Kommentar
Fra : Grubsnik

Dato : 10-12-03 15:04

Hmm,

At smide et cd-rom drev i maskinen skulle ikke hindre den i at boote.
Tror heller ikke du kan "fange" cd-rom drevet fra BIOS da den simpelthen er for gammel, så glem den i første omgang.

Skridt 1 er at fjerne I/O fejlen.
-Tjek at datakablerne til begge drev sidder rigtigt og helt i bund, også på bundkortet (jeg får altid rykket dem en smule løs)
-Hvis cd-rom og harddisk sidder på samme datakabel(det brede og flade), så check at cd-rom drevet er sat til 'slave' (der sidder typisk en lille jumper mellem datakabel og strømkabel bagerst på drevet), normalt kan man vælge mellem Master(MA), Slave(SL) og Cable Select(CS).

Hvis du har et funktionelt styresystem installeret burde der være en rimelig chance for at den finder dit cd-drev, og så er det bare smooth sailing.

Ellers må du ind på bootdisk.com (link postet tidligere) og hente en win98 startdisk. Såfremt dit cd-rom drev er 4x-speed eller bedre, vil den så kunne finde det, så du kan komme igang med at installere.

Håber det hjælper dig på vej.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 10-12-03 17:13

tag hardisken ud og ind i en nyere pc
formater ibm harddisk
kopier win98 mapppen over på ibms harddisk fra den nye pc`s cdrom drev
(ikke hele cden men kun mappen med win98,fylder ca 250 mb)
start med win98/95 startdisk
a: blikker
skriv i dosvinduet
c: (: kan være på alt+æ eller prøv dig frem)
c: blikker
skriv cd win98 (hvis mappen hvor win98 ligger hedder win98)
c:\win98 står på skærmen
skriv indstall -den går igang med win98 indstallation
hvis det andet ikke virker selvføgelig.......

Kommentar
Fra : thomsen64

Dato : 11-12-03 00:17

Mange tak for de mange forslag, jeg vende tilbage når jeg har forsøgt Jeres forslag

Kommentar
Fra : thomsen64

Dato : 11-12-03 20:18

har forsøgt med en bootdisk fra bootdisk.com.

For stadigvæk ugyldig systemdisk disk I/O fejl, skift disk og tryk på en tast.... Dette gentager sig når jeg trykker på en tast

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-12-03 20:43

Jeg tror du booter fra harddisken og så kan den ikke læse floppy/diskette (a:)
Så det er inde i bios/systemkonfiguration du skal ændre start-rækkefølgen
et sted vil der stå boot.... >c/a< og den kan vendes til >a/c<
eller noget med floppy first
står der noget med floppy >disable< så skal det være >enable<
Du kan - når noget er markeret trykke enter for at rette eller bruge pgUp/pgDn tasterne.
Lad høre hvad der sker. Men aller først skal den kunne læse fra diskette ved opstart.
Har du set om kablerne er på plads.
Emesen.

Kommentar
Fra : thomsen64

Dato : 11-12-03 21:09

Jeg kan høre disketten reagerer men der sker ikke andet end som tidligere beskrevet

Kommentar
Fra : thomsen64

Dato : 11-12-03 21:20

Det skal lige siges at det CD-rom drev jeg har sat i, kommer fra en pc'er af nøjagtigt samme type, som den jeg netop har sat den i.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-12-03 21:26

Ok men lige en ting.
HD som master på ide kabel 0 (1) primary
CD-rom som slave på IDE kabel 0 (1) primary
Ældre type cdrom kan ikke køre som master.
Vender kablerne rigtigt (hvis der er tap på midten af det store kabel vender de rigtigt.
Emesen.

Kommentar
Fra : thomsen64

Dato : 11-12-03 21:33

Før jeg slettede hard-disken for at geninstallere windows kunne jeg sagtens læse fra CD-rom drevet, der var der ingen problemer

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-12-03 21:37

ok så sidder det rigtigt. Ja læse fra cdrom det var inde i windows ikke.
Men stadig mangler du at kunne boote fra diskette.
Emesen.

Kommentar
Fra : thomsen64

Dato : 11-12-03 21:39

yepper

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-12-03 21:42

Har du en '95 diskette.
Den bruger vi til vore gamle IBM'er og ruller win 98 ind.
133mhz - 200mhz
Andre disketter kan til tider ikke.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-12-03 21:47

Her er der en 95 diskette.
http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm
vælg original
Husk når du har hentet den>dobbeltklik og lad den selv be om en fuldformateret diskettet

Kommentar
Fra : thomsen64

Dato : 11-12-03 21:53

Prøver lige at hente den

Kommentar
Fra : thomsen64

Dato : 11-12-03 21:57

Kunne ikke downloade serverproblermer

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-12-03 22:01

Du gør noget forkert for jeg downloadede nu

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 20 point
Dato : 11-12-03 22:11

jeg holder for i dag.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : thomsen64

Dato : 12-12-03 01:37

Tak for svaret emesen.