/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
den vil ikke finde min harddisk...
Fra : Jonn87
Vist : 438 gange
20 point
Dato : 09-12-03 18:30

Jeg har windows xp, en harddisk på 80 gb, som er delt op i to
Jeg har sat en ny harddisk til, men compteren kan ikke finde den i windows...
computeren kan godt se den i bios'en...

hvad kan problemet være?

Haster!

Kommentar
Fra : stj

Dato : 09-12-03 18:35

Check master/slave.
Den gamle HDD skal stå som master og den nye som slave, hvis de sidder på samme kabel.
stj

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 09-12-03 19:17

jeg har sat den på nye hd på slave og den den gamle hd på master.. og jeg har også prøvet at sætte den nye hd på cable select.. virker stadig ikke ...
???
jeg kan faktisk også se harddisken inde under enhedshåndtering... men den vil bare ikke vise den i denne computer...
jeg har prøvet at sætte en helt anden harddisk i som slave og den kunne den godt finde!
???

Accepteret svar
Fra : h_blunck

Modtaget 30 point
Dato : 09-12-03 19:38

Kontrolpanelet - Administration - Computeradministration og Diskhåndtering...

Så vil du kunne se den nye harddisk som f.eks. drev D -- du skal herefter oprette en partition på den nye harddisk og derefter formatere den, hvilket med fordel kan gøres i NTFS med filkompression.....

Derefter er du oppe at køre...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

PS: Du er LIDT fedtet med dine points... Men indrømmer det var et nemt spørgsmål...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-12-03 19:47

Den nye HD er ikke formateret endnu, derfor kan du ikke se den i "min computer"
Gå til diskhåndtering inde i XP og se om den er der. Herfra kan du formatere din nye HD.
Men pas lige på, at det er den rigtige HD du formaterer.
Master/slave skal se sådan ud:
HD 1 med dit styresystem = master på IDE 0 (1) primary
HD 2 den nye = slave på IDE 0 (2) primary
eller = master på IDE 1 (2) secondary
Hvis XP kører NTFS kan du vælge, om din nye HD skal være NTFS eller FAT 32
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-12-03 21:28

Jep lyder som du skal formatere den!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-12-03 21:42

sorry h_blunck nu så jeg lige at min kommentar er kopi af din, men jeg så det ikke da jeg sendte.
Emesen.

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 09-12-03 21:52

Det er OK Emesen -- let the X-mas spirit rule...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Godkendelse af svar
Fra : Jonn87

Dato : 10-12-03 06:40

Tak for svaret h_blunck. det lykkes ved at formatere den og oprette partition...
Men harddisken har jo været i brug før og der var en masse halv vigtige ting på, hvordan kan den pludselig ikke virke mere?

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 10-12-03 06:46

Godt spørgsmål -- hvilket operativsystem havde du før. Smid et spørgsmål op, så finder vi nok en forklaring til en anden gang.... Så du er opmærksom på det hvis det sker igen.

Tak for vurderingen.

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse