/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel lopslag
Fra : Grasse
Vist : 1366 gange
100 point
Dato : 08-12-03 22:22

Jeg skal lave lopslag på en værdi i en tabelmatrix. opslagsværdien findes ikke, så skal den returnere en tekst f.eks. "fejl". I dag returner den værdien af den foregående post. Hvem kan det???

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-12-03 22:39

Hej
Jeg er lige lidt træt i låget.. og har ikke instaleret vba hjpælen på denne PC. Men jeg mener man kan lave et kald til msgbox direkte fra Lopslag ved værdien Sand eller falsk. Det kunne du måske prøve at kigge på. Bare for at komme lidt videre.
Held og lykke
Benjamin

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 09-12-03 08:54

Hejsa

Du skal bare skrive FALSK i sidste linie, så tager den kun eksakte værdier.

mvh

Henning

Accepteret svar
Fra : Leo.pedersen

Modtaget 100 point
Dato : 09-12-03 09:15

Hvis du i et lopslag slutter med "sand", så vil den altid finde en værdi, typisk den som ligger lige før den værdi du søger efter.

Hvis du derimod slutter med "falsk", så vil formlen søge til den finder præcist opslagsværdien og hvis denne ikke findes, så vil den returnere en fejlmeddelelse.

Hvis du bruger formlen: +lopslag(A1;D4:F10;3;falsk) og værdien fra A1 ikke findes i området D4 til D10, så vil formlen altså returnere en fejlmeddelelse.

Nu kommer løsningen på dit problem:

+hvis(er.fejl(+lopslag(A1;D4:F10;3;falsk));"FEJL";+lopslag(A1;D4:F10;3;falsk))

Dvs. hvis dit lopslag returnere en fejl, så fremkommer den tekst som du har skrevet midt i formlen, dvs. "FEJL", men hvis den ikke giver fejl, så beregner den formlen igen og giver dig formlens resultat.

Håber det løser dit problem.

Kommentar
Fra : Grasse

Dato : 09-12-03 09:32

Kanon - det virker - tak for hjælpen allesammen, især til dig leo.

Godkendelse af svar
Fra : Grasse

Dato : 09-12-03 09:32

Tak for svaret Leo.pedersen.