/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Barn født af anonym mor på fødselsstifte~
Fra : jabco9240
Vist : 1026 gange
25 point
Dato : 08-12-03 11:17

Hej!
Min farfar er født på fødselsstiftelsen i København i 1906. Men da moren var ugift, valgte hun at føde anonymt. Det har jeg fra Rigshospitalets Degnekontor, som skriver, at de ikke har yderligere oplysninger om hende.
Min farfar blev som spæd bortadopteret.

Er det muligt at opdrive oplysninger andetsteds?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-12-03 17:52

Hvis ikke der står noget i kirkebogen ser det sort ud.
Jeg tror ikke jordemoderprotokollet kan hjælpe dig.
Adoptionen må være registreret, moderen er sikkert anonym der.
Men prøv at søge disse steder.

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 08-12-03 19:54

Der er ofte en 100 års tilgængelighedsregel vedr. fødselstiftelsen anonymt fødende. Måske skal du andre veje f.eks via regnskaberne hvor man ofte kan finde disse mødre som ammer - d.v.s. de får penge for deres mælk. måske kan du via den vej finde hende ved hælp at det nummer din morfar har fået ved fødslen.

Lis

Kommentar
Fra : lindencrone

Dato : 11-12-03 14:04

Du er på herrens mark. Du får ingen oplysninger fra Fødselsstiftelsens hemmelige protokol om moderen, hvis du får adgang ved skriftlig forespørgelse og dokumentation om slægtskab. Hvis moderen ønskede at være anonym er hun anonym. Du kan kun få oplysninge, som Teil skriver, om en evt. adoption eller en pleje. Men hvad med at gå efter fornavn og efternavn. Måske kan det give et fingerpeg.

Kommentar
Fra : jabco9240

Dato : 11-12-03 22:49

Øh, hvad mener du med, at "gå efter fornavn og efternavn"?

Accepteret svar
Fra : volden

Modtaget 25 point
Dato : 12-12-03 01:11

Hej Jacob.
Måske er du nødt til at vente 3 år ..og ...måske kan den alligevel kringles..
Du får lige et par spørgsmål til overvejelse - måske kan de hjælpe dig lidt videre.
Har du fundet de tilgængelige oplysninger vedr. fødsel/dåb på din farfar i kirkebogen?
-Eller har du evt. anden viden, som kan lette den videre søgning.
Jeg tror at "lindencrone" mener barnets navn, altså din farfar.
Har du kigget på "dis-danmark"? - der er af og til gode oplysninger vedr. disse hemmeligt fødende.
Jeg har selv fundet en "hemmeligt fødende" ane til min mand, men i 1873.
Hvis du har brug for evt. tips til detektiarbejde, er du velkommen til at stille spørgsmål via privat mail. Venlig hilsen kirsten
Venlig hilsen Kirsten

Godkendelse af svar
Fra : jabco9240

Dato : 12-12-03 07:45

Tak for svaret volden. Det kan være jeg vil benytte mig af dit tilbud senere.

Og tak til alle jer andre også. Jeg kan godt se at det er svært med sådan en anonym moder. Men jeg må jo se OM det kan lade sig gøre at få noget at vide.