/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Er KIP programmet i orden?
Fra : maya123
Vist : 369 gange
50 point
Dato : 08-12-03 07:09

Jeg har forsøgt, flere gange at søge oplysninger på kip og har da også haft brug for nogle af oplysningerne. Nu ved jeg godt, at det kun er meget lidt der er indtastet, men der er ret mange fejl og der er sikkert ikke læst korrektur på det hele.
Jeg ved også at indtasteren kun skriver det ind, som han læser det og hvis degnen, skolelæreren eller præsten har skrevet fejl, så gør indtasteren det samme.
Nu kommer jeg med en række provokerende spørgsmål, jeg gør det ikke fordi jeg "hader" KIP eller noget andet ondt, mere for at få belyst nogle ting.

1. Hvordan bliver de indtastere valgt, enhver kan vist melde sig og ingen sætter spørgsmålstegn ved deres formåen og oprigtighed. Det samme for korrekturlæserne.
Skal de ikke kunne læse og stave korrekt osv ? Hvad hvis de springer, lad os sige, 100-1000 over, fordi de ikke lige har tid eller noget andet. ?

2. Hvorfor i alverden står der ikke med kæmpebogstaver et eller andet sted, at kip kun er vejledende, man skal lede rigtig længe før man finder en lille linie der ligner. (hvis det står nogen steder).

3. Hvorfor lave sådan et kæmpe projekt, når ret mange f.eks folketællinger mangler, andet er bortkommet i tidens løb osv.

4. Hvem betaler for KIP projektet, jeg ved godt, at det fortrinsvis er frivillige der indtaster,
men nogle penge går der jo til.

5. Hvorfor bliver alt ikke bare scannet ind, både kirkebøger, folketællinger, mandtalslister, skiftesager osv. Det ville da spare alle de indtastere og korrekturlæsere, som ingen har
nogen føling med. De kunne så komme og scanne, så der var lidt opsyn med dem.

6. Så vidt jeg ved, er KIP et privat projekt, som frivillige er gået igang med, de har så taget det hele til sig, alle andres aners oplysninger som deres egne.
Hvem har i sin tid givet dem lov til det og hvor står der noget om det, på kip siderne. Hvis det ikke er privat hvad er det så?

7. De udgiver også dyre CDer med andres familieoplysninger på, hvor har de den tilladelse fra?

8. Sidste, (et sidespørgsmål), hvornår er man i sin fulde ret til at kalde sig slægtsforsker? Eller er det bare en betegnelse for en, der har kigget i egen og andres slægt. Er der ikke en uddannelse indenfor området? Kan alle kalde sig det?

Om nogle år, når Kip er færdigt indtastet, vil mange jo automatisk tro, at det der står, er det man får.
Selv efterprøver jeg oplysningerne, men tror ikke at alle vil gøre det i fremtiden. Selvom ikke alle kan læse gotisk, er vi kommet så langt med teknikken, at det ikke skulle være noget problem, at sende noget til tydning på LAK eller lignende.
Til den tid, har de jo ikke så meget at lave, da folk vil komme mindre, når de kan få det hele over nettet.
Som skrevet er det provokerende og måske grove spørgsmål, men ikke ment i nogen ond mening. I behøver ikke spidse mig af med, at hvis jeg er utilfreds, kan jeg da selv melde mig til projektet, det kan jeg nemlig ikke. (I får ikke at vide hvorfor).

Med farer for at blive uvenner med hele kandu.dks slægtforskere, vover jeg alligevel at stille, nogle for mig, seriøse spørgsmål og måske vil andre også gerne vide lidt mere.
Mange venlige hilsner fra maya123

God dag til alle.

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 50 point
Dato : 08-12-03 13:45

Det var ikke så lidt af indlagte spg. du kommer med, men jeg kan ikke se noget provokerende ved dine spørgsmål.

Jeg har selv brugt programmet meget, og ja, jeg har set ændringer fra tidligere indtastninger som radikalt har ændret hvad jeg har gået og troet.

Jeg tror ikke man skal have andre kvalifikationer som indtaster ud over man skal have haft et kursus. Og her er det min fornemmelse, at de der melder sig måske gør det, for at få lige netop deres slægt indtastet, og derefter ebber interessen ud.

Når man ikke scanner kirkebøgerne ind, er det grundet i at billeder vil fylder ret så meget, men jeg mener at så småt er startet ved landsarkivet med at scanne, men det er et projekt der tager mange år.

Der har vist også været nogen interne problemer hvor een af de drivende kræfter bag projektet er stoppet med øjeblikkelig virkning, det sætte alt andet noget af arbejdet tilbage.

En del af derer udgifter tjener de netop på udgivelse af cd, hvor oplysninger omkring personer efter en årrækker efter de er døde, er helt offentlig tilgængelige.

Nu skriver du "om nogle år når kip er færdigindtastet", det tvivler jeg meget på, at det nogen sinde gør, igen ud fra at indtasterne plejer deres egne interesser først.

Med hensyn til validiteten af deres data, kan jeg helt følge dig, men burde skrive at dataerne kun er vejledende, da jeg som sagt selv også er stødt på noget direkte vildledende.

Jeg er uvidende om der overhovedet findes en uddannelse der hedder "slægtsforsker" for alle der lyster af forske lidt i slægten i viborg, kan vel kalde sig slægtsforsker.

mvh
ellebye

NB! Jeg har heller ikke været indtaster, men abonerede et stykke tid på deres nyhedsbreve.

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 09-12-03 02:44

Tak for svaret ellebye.
Ja, mange spørgsmål og tanker, tak for dine overvejelser. Jeg kunne jo også
henvende mig direkte til KIP, men de vil jo nok være fokuseret på egne interesser.
Jeg prøvede her, netop for at få andre svar.
Det ser dog ikke ud til, at der er så mange der har tænkt over disse ting
eller har lyst til at svare.
Venlig hilsen maya123

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-12-03 11:44

Nu er det også det, at mit efternavn er lidt specielt, og kan lokaliseres til Bornholm, så har det været overkommeligt at gennemgå netop dette område.
Mange under dette emne, stille direkte spørgsmål om den eller den person, hvor vi to selv har været inde at søge.
Mit håb er dog engang at få den fornødne tid til at tage til Viborg til landsarkivet og så rigtigt gå i gang.

Venlig hilsen, og rigtig god jul
Ellebye