/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fejlmeddelelse
Fra : louie2003
Vist : 370 gange
40 point
Dato : 04-12-03 10:26

Jeg får fra tid til anden denne fejlmeddelelse(skrevet med hvid på sort skærm) på min spritnye pc: "Windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget eller mangler: \Windows\system32\config\system Du kan forsøge at reparere denne fil ved at starte Windows Installation ved hjælp af installationsprogrammets CD-ROM. Vælg "r" i det første skærmbillede for at reparere".
Dette har jeg imidlertid ikke haft held med og har faktisk måttet ominstallere C-drevet op til flere gange; det er møgirriterende. Senest lykkedes det mig dog (via F8 i opstarten) at genstarte sidst fungerende konfiguration af XP, så jeg denne gang ikke mistede noget. Men hvad er det der er galt??

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-12-03 10:30

Der er det galt, at man har solgt dig en fejlbehæftet computer.
Gør derfor brug af garantien og få det ordnet.
Det synes jeg ikke, du selv skal bøvle med.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 04-12-03 10:33

Hejsa

Prøv at komme din XP CD i

bagefter vælger du start-kør
her skriver du SFC /scannow og klikker på ok
husk mellemrum efter SFC
så genopretter den manglende filer

Mvh Brian

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 10:33

Inden du gør som rellom siger, (som forøvrigt er et godt råd) kan du prøve:
kontrolpanel>system>hardware>enhedshåndtering

Hvis der her en advarsler, er der noget interrupt.
Hvis du er fiks til PC, kan du måske løse problemet.

Ellers gør som rellom siger, få den byttet / ordnet...

MVH
JMS

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 04-12-03 11:47

Hvis det ikke har hjulpet, så prøv det her:

To fix: Start the computer with the Windows XP cd and put it in the drive. Press the 'r' key to go to the 'recovery console' (basically DOS). Type:

rename c:\windows\system32\config\system systemxxx.bak
copy c:\windows\repair\system c:\windows\system32\config\

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-12-03 11:57

Hvis man køber en ny computer, skal man da ikke fluks
gå i gang med selv at reparere den - uanset om
man så har nok så meget styr på det.

Så kan man jo lige så godt købe en gang skrammel
gennem Den blå avis.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 12:17

<<<<rellom
Er for så vidt enig med dig i, at man ikke skal begynde med de større operationer, men
lige at chekke evt. hardware interrupt, tager kun lige fire klik.
Kan man så løse problemet med et par klik mere, er man skånet for,
at skulle have bøvlet med aflevering, og ventetid med at få den igen.
Guderne skal vide, at i nogle forretninger kan dette tage måneder..

jms

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 12:19

<<<<rellom
Er for så vidt enig med dig i, at man ikke skal begynde med de større operationer, men
lige at chekke evt. hardware interrupt, tager kun lige fire klik.
Kan man så løse problemet med et par klik mere, er man skånet for,
at skulle have bøvlet med aflevering, og ventetid med at få den igen.
Guderne skal vide, at i nogle forretninger kan dette tage måneder..
Årsagen kan skyldes, at man selv har puttet et lille ekstra kort i, og hvis dette er årsagen,
jaeh, så kan man risikere at få en regning.

jms

Kommentar
Fra : briani

Dato : 04-12-03 12:22

Hejsa Rellom

ja men jeg er da næsten helt enig i det du skriver

Men nu kunne det jo være noget software eller et enkelt program,som Louie selv har installeret der går ind og laver noget kludder i systemet.og det dækker garantien desværre IKK.

Mvh og en forsat god dag
Brian

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-12-03 12:33

Jeg er sådan set enig med jer begge to, Brian og JMS.
Min teori er bare, at der bliver solgt alt for mange computere
med småfejl - netop fordi forhandlere og producenter spekulerer i,
at folk selv retter op på skaden.
Men hvis problemet er opstået som følge af et program, louie2003
selv har installeret, er det selvfølgelig en anden sag.

Kommentar
Fra : louie2003

Dato : 04-12-03 12:42

Tak for jeres indsatser og gode råd. Allermest har jeg lyst til at smide den lige tilbage i hovedet på Fona; eller Medion for den sags skyld, for den har faktisk været indleveret til rep. én gang... Jeg har intet liggende på den, som skulle kunne forårsage problemer: XP Home Edition, Internet Explorer, Outlook Express, Excel, PowerPoint, Word, PhotoShop Elements, Nero Burning ROM, Acrobat Reader og Norman Virus Control/Personal Firewall. Alt fuldt lovligt, vel at mærke... Jeg har ikke engang turdet installere min HP printer/scanner/kopimaskine af frygt for at det måske var den der lavede ravage... Men hvorfor skulle der ikke også kunne være fejl på en XP CD...? Ingen andre kommercielle produkter i denne verden er permanent fejlfri...

Kommentar
Fra : briani

Dato : 04-12-03 12:50

Hejsa igen Loie

Så er der kun en vej nemlig den der fører ned til fona,og sørg for at skrue bissen på
forklar dem proplemet.
Du har faktisk krav på at få en ny maskine,efter den ny købelov
SÅ GÅ EFTER DET-NEMLIG EN NY MASKINE

MvhOg held og lykke
Brian

Kommentar
Fra : briani

Dato : 04-12-03 13:09

Hejsa igen Loie

Citat
Vælg mellem ombytning og reparation

Efter den nye købelov er det som udgangspunkt forbrugeren, der kan vælge, om man vil have en defekt vare repareret eller ombyttet til en ny. Sælgeren kan kun undgå for-brugerens valg (typisk ombytning), hvis det enten er umuligt eller vil påføre ham uforholdsmæssigt store omkostninger. Ved vurderingen af, om forbrugerens krav er urimeligt, må man lægge vægt på varens pris, manglens omfang, og om sælger kan stille en låne-vare til rådighed under reparationen. Der er tale om en konkret vurdering, men udgangspunktet er dog, at forbrugeren har valgfrihed, og det er en forbedring i forhold til den tidligere lov.
Det er Forbrugerrådets klare opfattelse, at forbrugeren i kraft af de ændrede regler kan undgå de kontinuerlige reparationsforsøg, som hidtil har præget praksis.

Overstående er fra den ny købelov,læs mere her
http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/kobelov/

Mvh Brian

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 04-12-03 13:13

Jeg ville smide den tilbage til forhandelerem og bede ham udbedre fejlen, men hvis du selv har mod på det, kan du prøve nedennævnte:

Win XP - Manglende/Beskadiget systemfil

Hvis Win-XP ikke starter op p.g.a. af nedenstående fejl, kan systemfilen reddes så man undgår geninstallering af hele computeren.

-------------------------------------------------------------------------- ---------
"windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget eller mangler:
\windows\system32\config\system

du kan forsøge at reparere denne.................osv osv
-------------------------------------------------------------------------- ---------
LØSNING:

Filen "SYSTEM" som ligger i mappen "CONFIG" ligger også i mappen "REPAIR"

Det man så kan gøre er:

1: Boot op på XP CD'en
2: Vælg "R" Repair på det første billede
3: Log in på den defekte XP partion, i de fleste tilfælde "C:\Windows"
4: Skriv nu kommandoen: COPY C:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG
5: Genstart computeren
6: Vuptiii XP starter op igen

ELLER:

skrevet på en lidt anden måde:
Boot op på cdrom
Vælg repair i første konsolmode.
Find C:\Windows med mindre du kører dual boot og derfor har lagt din xp på et andet drev.
Skriv nu kommandoen: COPY ?:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM ?:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG
hvor ? er navnet på det drev hvor din XP ligger.

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 04-12-03 13:47

Hej louie&Catbody> har i egentlig læst mit forslag?

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 04-12-03 13:56

lengberg>>> sorry, jeg skal snart have et læsekursus (ikke bare i at læse men også i at se hvad der står)

Det må være alderen der trykker = fremskreden senilitet

Kommentar
Fra : louie2003

Dato : 04-12-03 14:19

Men lengberg - det var da ikke helt det samme du skrev?? Du havde noget med rename og systemxxx.bak?? Undskyld, hvis jeg virker imbecil, men jeg har efterhånden fået lidt respekt for hele det system-halløj...

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 04-12-03 14:32

catbody> velkommen i klubben

louie >> det er en god ting at have respekt for det, men bliv ikke bange:)
men okay, så det mest sikre er catbodys forslag.

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 04-12-03 15:02

lengberg>>> du har jo skrevet det samme som jeg "spammede" med, bare på en anden måde. I bund og brund er det det samme.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-12-03 15:31

Blodpølse? AAARRGGH!!!

Det staver jeg sådan her: BL DP LSE

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-12-03 15:34

Sorry, kommentaren røg ind det forkerte sted.

Kommentar
Fra : Claussen

Dato : 08-12-03 07:08

Der er gang i den her tråd må jeg sige :)

Nu kan det jo godt være det lyder helt tosset men prøv engang og afinstallere Normann og Photoshop de to programer (antivirus i al almindelighed) er eksperter i at få filer til at forsvinde på mystiskvis og i det hele taget ødelægge windows.

Med hensyn til at gå til forhandleren er det måske det mest rigtige umidelbart, MEN for der er et men ... da du allerede har haft den afsted og det ikke har hjulpet skal du ikke sætte næsen op efter noget bedre resultat anden gang og hvis du kan overtale dem til og give dig en ny pga den fejl der er du lidt af en helt.

Fejlen opstår ikke pga hardware fejl og de fleste forhandlere tilbyde rikke support eller garanti på hardwaren til maskinen mere end 3 måneder og slet ikke når maskinen har været i brug (loven siger at en forhandler eller producent skal yde support på software så længe som man gør det på hardware.. men mange "glemmer" det)

Med hensyn til reperationen via Windows cd'en skal du ikke trykke "r" første gang men først anden gang dvs:

1. start maskinen med win cd i drevet og lad maskinen boote på den.
2. første installations menu vælger du at trykke "enter" for at installere
3. tryk F8 i det nye skærm billede for at acceptere køb aftale fra ms
4. Tryk "R" for at reperarer en allerede eksisterende windows installation.

Reperationen ligner til forveksling en installation og du skal ha din cd-nøgle parat når den er færdig har den indlæst alle system filer på ny og du mister kun det data der ligger i "documments and settings" (dog ikke altid men tag backup for at være sikker) OBS i den mappe ligger .dbx filerne som bruges af Outlook Express, derfor søg på *.dbx i start menuen og tag backup af de filer.

det var så min lille roman.

ps det skal ikke forstås som du bare skal give op .. du har retten på din side med hensyn til forhandleren ... jeg mener bare at fejlen ikke er så stor så du får noget godt udaf at sende den afsted i 1½ måned :)

Kommentar
Fra : louie2003

Dato : 08-12-03 20:20

Tak for svaret; hvad jeg ikke forstår er bare, hvorfor fejlmeddelelsen kan dukke op sådan med 8-10-14 dages mellemrum og så køre fejlfrit ind imellem?? Så når man lige at lægge alt ind igen og så.... crash! Derudover er jeg naturligvis ikke særligt hooked på ideen om at droppe Photoshop og Norman...

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 09-12-03 00:11

Hej Claussen

Kan du ikke bringe nogle links til underbygning af din påstand om,
at Photoshop og Antivirus i al almindelighed er "eksperter i at få filer
til at forsvinde på mystisk vis og i det hele taget ødelægge windows"?

For det tror jeg kommer temmelig meget bag på de fleste.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 09-12-03 08:55

<<<clausen
Tilslutter mig lige rellom. Jeg vil gerne se noget, der underbygger din påstand. Photoshop, er et billedbehandlingsprogram, såeh hvad skal dette program i samme bås som antivirus???

Giv os venligst noget dokumentation for din påstand

JMS

Kommentar
Fra : Claussen

Dato : 09-12-03 15:55

kan ikke komme med nogle links desværre for jeg har erfaringen fra telefon support hos microsoft. ... en række anti virus programmer bla Normann, Norton antivirus, Antivir, McAfee mf har en fantastisk ævne til ... ikke nødvendigvis at fjerne filer men i højgrad beskadige eller blokkere system filer .... i mange tilfælde kan det ordnes ved bare at geninstallere antivirus programmet men i andre er det nødvendigt at reperare windows bagefter.

Med hensyn til photoshop er det mig der undskylder jeg tænkte på Paintshop pro som af en eller anden anden grund også har en ide om den skal lave rod i ny og næ.

Jeg kan da sagtens forstå at i vil have "dokumentation" men altså jeg siger jo ikke ting for at skade din maskine eller på anden måde være dum, men igen så er den erfaring jeg har med det kommet af en MEGET lang og bitter fejlsøgning ove rtelefonen derfor har jeg ingen relevante sider.

Håber det er nok for jer ellers kan jeg jo ikke gøre noget ved det :S

Kommentar
Fra : Claussen

Dato : 09-12-03 15:57

en lille hurtig kommentar.

Du skal naturligvis ikke droppe dit antivirus ej heller photoshop men afinstallere det for at se om fejlen eventuelt ligger der og så selvfølig installere det igen ... :D det var vidst det hele cheers !!!

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 09-12-03 16:26

<<Rellom kan se du ikke har ændret mening om blodpølse. Er det et standardindlæg fra dig

<<claussen, rolig nu, tag det ikke så nær, men hvis du havde dokumentation, ville det dælme være rar at få det frem.
Mocrosoft, især telefonisk, er mærkelige. M.H.T at ændre filer, der iøvrigt er OK. tror jeg ikke antivirus gør. Men der er noget helt andet. Norton Internet Securiti, blokerer selvfølgelig dit og dat, hvilke afhænger af konfigurationen. Eks. på den PC jeg sídder ved nu, vil Word hele tiden have adgang til internettet, hvilke programmet selvfølgelig ikke får lov til. Hvad dælen skal word på internettet. Altså er dette program blokeret her. O.s.v. Forøvrigt vil jeg give dig lidt ret. Installationsrækkefølgen kan være vigtig. Eks. opgradering af Explorer. Brugsanvisning: Download explorer, hiv stikket ud til internet.Afinstaller Norton Internet Securiti, installer opgradering explorer, geninstaller Norton, og i med stikket opgrader norton. Den eneste måde dette kan fungere på....

<<<<Loui2003 Undskyld alle disse indlæg, men debatten raser.. du får udover undskyldningen lige en nisse

JMS

Kommentar
Fra : louie2003

Dato : 09-12-03 20:17

Skøn nisse... og undskyld endelig ikke alle indlæggene. Jeg er kun glad for, at nogen interesserer sig for mit problem. Jeg har dog stadig ikke fået svar på, hvordan maskinen kan køre fejlfrit i perioder og så PLUDSELIG blive "syg"? Jeg mener - hvis systemfilen er beskadiget eller mangler, burde jeg jo ikke kunne redde den med "sidst fungerende konfiguration" sidste gang det skete... eller hvad? Jeg sidder nærmest med koldsved, hver gang jeg skal tænde pc'en, fordi jeg efterhånden overhovedet ikke "stoler" på den... Det er i dag 6 dage siden, at det skete sidst... hip hurra! :-/

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 09-12-03 21:16

Louie2003
Nu kommer jeg lige med noget meget gammelt. Måske er din HD ikke så god, måske er der "bad clusters" på den, ikke rigtig bad, men måske ustabile. Klik på denne computer, marker dit c drev, højreklik, klik på egenskaber, øhh (jeg kører windows NT) find et sted hvor der står funktioner, undersøg for fejl. Det tager lidt tid, hvis der efter undersøgelsen vises fejl, SÅ DIREKTE TIL FONA (VAR DET IKKE FONA)
mvh
jms

Kommentar
Fra : louie2003

Dato : 09-12-03 22:27

Tak for rådet, JMS. Prøvede det du skrev og der blev ikke fundet fejl på c-drevet. Det var ikke "gammelt" for mig, så kom endelig med flere guldkorn af samme skuffe

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 10-12-03 20:04

Sidste råd. Gå i Fona...
Jeg gir op
god
MVH
JMS

nb. jeg abonnerer ikke længere på dette sprgs.og kan således ikke læse flere kommentarer.