/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mus på loftet
Fra : mdo
Vist : 3729 gange
50 point
Dato : 02-12-03 13:04

Hej,

Vi har et sommerhus med loft til kib - hvor der selvfølgelig bor mus oppe !
Hvordan kommer man dem til livs eller skal man bare lade stå til ?

/MDO

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 02-12-03 13:14

Hej mdo
Hvis det var mit hus så ville jeg bruge gammeldags musefælder. Lokkemaden skulle være spegepølse, røget medister, leverpostej el. lign. Røgvarer er gode som lokkemad, hvor imod ost ikke er så velegnet.
Brug fælder så du ved hvor ligene er henne.
Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 02-12-03 13:47

Men i forlængelse at >ibasa, brug ikke blot fælder til at fange dem levende.

Formentlig er det skovmus der selv fortrækker til foråret. Laver ikke så meget ravage som husmus.

Eller tag i sommerhuset et par gange i vinter og tag et par sultne katte med.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : mdo

Dato : 02-12-03 13:48

Fint nok - men jeg har allergi for katte !!

De er jo heller ikke til at fange på loftet !!

/MDO

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 02-12-03 14:08

Så et det nok bedst med musefælderne, men en god ide er alligeve at tilse huset et par gange til vinter, om ikke andet for at tømme fælderne. Er det ikke mår, der også kan finde på at overvintre i huse??
Og i så fald er de kødædende??

Kommentar
Fra : jko

Dato : 02-12-03 14:18

Problemet er jo nok at MDO ikke kan komme til at opsætte fælder på loftet der jo er til KIP !!
Og spørgsmålet går jo på om man bare skal lade stå til at de er deroppe UNDER tagpladerne og
OVER loftbrædderne !!??
De ødelægger ved isoleringen deroppe ???

mvh
jko

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 02-12-03 14:37

Hej igen.
Når maddingen dufter og huset i øvrigt er stille og tomt skal musene nok finde ned til maden. Jeg synes stadig, som i første indlæg, det er en god ide at bekæmpe dem med klapfælder (brækker nakken). I løbet af en vinter er de i stand til at gnave og gnaske i ALT, bortset fra metal. Indbo, Køkkentøj, Garderobe, skotøj og ikke mindst El-installationer og isolering står for skud.
Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 02-12-03 14:40

Hej det fortsætter.
Maddingen sættes godt fast på udløserpladen. Start med at sætte en 10-15 stk.op og tilse dem med jævne mellemrum, dels for at fjerne lig, men også for at forny maddingen
Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-12-03 15:12

Lad musene være, fordi det er som du siger ikke let, at komme til, MEN
hvorfor reparerer i ikke udhæng / huller hvad ved jeg, (kender ikke jeres hus), så musene ikke kan komme ind...
Jeg bor på landet, med kornmarker, og alskens fristelser for mus, vi har ALDRIG mus i huset.
Under totalrenoveringen, var vi meget omhyggelige med, at undgå, skal vi kalde det "museindgange".
Luk disse muligheder, og musene kan ikke komme ind...

MVH
JMS

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 02-12-03 16:58

Hos min svenske "järnhandel" har jeg købt en vippefælde til at klipse på en almindelig gulvspand. Den består af en liste til at løbe op af, en tregrenet fyr til at klipse på kanten og en plastplade som kan vippe og er næsten i ligevægt. Yderst på vippen et lille stk. spegepølse af god kvalitet, på listen et par striber Nutellea eller Penotti og i spanden et par liter vand med en god sjat glycol i (frostfrit og konserverende). Arrangementet er selvfangende. En vinterferie, vi kom til Småland var der anslået 60 mus i. De dør lynhurtigt af kulde, når de plumper i vandet, mens smækfælder sommetider bare gir musene frygtelige kvæstelser, hvor de drøner rundt og sætter blodspor med den anden halvdel af hovedet. Hvis maddingen dufter godt (som nævnt sønderjysk spegepølse - ikke discount - og/eller Nutella), funker den uhyggelig godt. Held og lykke med foretagendet.
pbp

Kommentar
Fra : badass11

Dato : 02-12-03 17:07

NU er det nogle fine svar der er kommet men er du sikker på at det er mus.
Jeg har i mit job som tømrer været ude for at når folk siger at der mus og man så har været oppe og lette en tagplade
har det faktisk vist sig at være mår og det er noget helt andet men det lyder som mus
er det mår er det ikke nok med en fælde så skal taget af nyt isolering hvis det er meget slemt og så skal alle huler lukkes
M.V.H Morten

Kommentar
Fra : badass11

Dato : 02-12-03 17:09

og til jms så er det tydeligt at du ikke har meget forstand på det her man kan ikke lukke af for musene for så er der jo ikke nogen ventilation og så er tage jo lige pludseligt rådent ikke så godt vel

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-12-03 17:20

badas11

Luft til nok ventilation kan kommen gennem sprækker på 4 mm. Det kan mus ikke.
Men du har ret, mit udtryk "lukke", var måske ikke helt rigt, burde have sagt minimere....
Men igen, minimer hullerne, se efter om i har STORE huller, og er der nogen steder mus let kan klatre op til udhænget, eller er der huller ind til hulmuren, hvor der ikke er en rist i o.s.v.
Og ventilation, afhænger jo også hvilke tagkonstruktion...*SS*
Du kan lære mig meget garanteret, men har været i byggebranchen længe..
MVH
JMS

Kommentar
Fra : badass11

Dato : 02-12-03 20:38

me too

Kommentar
Fra : mdo

Dato : 02-12-03 20:50

Hej PBP,

Hvor får du denne smart fælde fra PBP ?
Det lyder til at vi må ha en sådan denne vinter og så rep./tætne taget/udhænget til sommer !

/MDO

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-12-03 01:13

Tjah - mine købte jeg hos Järnhandlaren i Hinneryd. "Mine", fordi jeg har to, men den i stueetagen har været arbejdsløs de sidste 3-4 år. De koster en 20-40 SEK husker ikke præcist. Hvis du ikke selv kommer på landsbygden i Sverige, og du kommer nær København, kan jeg måske tage én med. Gi en mail-adresse. De andre diskutanter tror åbenbart, at et sommerhus er støbt i beton, men de små banditter kommer ind ved foden af den ydre bræddeklædning, og er de først inde i væggen, klatrer de nemt hele vejen op. At stoppe for dem hos mig vil nok kræve, at krybekælderen udstøbes med beton,, og at der sættes 5 mm net i alle åbninger mellem inderbrædderne i ydervæggen(svensk bondehus med stående panel og lockbrædder). Tætning ved tagudhæng vil bare lede dem ind i "trossbotten" = etagedækket. Og så kravler de rundt mellem stueetagens loft og loftetagens gulv og lægger små sorte, tisser og gnaver.
mvh.
pbp

Kommentar
Fra : JensJ

Dato : 04-12-03 09:39

Korn eller fuglefrø er også helt eminent i musefælder. Når jeg opdager at der er gået mus i æblerne i mit skur, så sætter jeg et par fælder op med korn. Sæt et par korn fast i fældens udløser, læg et par løse på udløseren og drys lidt korn på fælden omkring udløseren. "Armer" fælden således at den udløses ved den mindste berøring (Det kræver lidt fingerfærdighed og flyvende korn i starten.)

Forleden satte jeg 3 fælder i skuret. Den næste morgen var der 3 æblefede eksemplarer i fælden. Nu er der ikke flere mus i skuret, hvis der var, så var de helt sikkert blevet fanget.

Kommentar
Fra : mdo

Dato : 04-12-03 09:42

Man kan nu også bruge mel i en gammeldags fælde !!

Men stadigvæk kræver det jo at man tømmer den tit - og det gør man jo ikke i et sommerhus om vinteren !!

/MDO

Kommentar
Fra : jensalexander

Dato : 07-12-03 11:20

der findes også en elektrisk støjsender der sender ud lydsignaler som mus ikke kan klare at høre på og stikker af. Mennesker kan ikke opfatte dem. Jeg har selv en monteret i min hønsekoloni og har ingen mus. Det kan jo tænkes at man ikke gider at køre 100 km. for at tømme fæller.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-12-03 13:37

hej mdo
Har du fået svar nok?

Kommentar
Fra : mdo

Dato : 27-12-03 16:19

PBP_ET har du dog ikke andet at lave juleaften !!!

/MDO

Godkendelse af svar
Fra : mdo

Dato : 27-12-03 16:20

Tak for svaret pbp_et.