/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Død computer?
Fra : molokyle
Vist : 487 gange
25 point
Dato : 02-12-03 11:42

Altså igår medens jeg sad og hørte musik afspillet på MusicMatch frøs min mus og tastatur, musikken spillede videre. Tænkte ikke videre over det. Slukkede; som så ofte før, på 'On/Off' knappen. Da jeg så tændte igen : Nul optælling af RAM mv. , blot et laaaaaaaaaangt BIOS hyl der ingen ende ville tage. Nul reaktion fra keyboard. Ud med tastatur og mus og bootede igen. Nu talte den RAM op, men så skete der heller ikke mere. Lidt fiflen frem og tilbage med stik; samme resultat. Når keyboardet blev tilsluttet; atter laaaaaaaaaangt bib, nul bootsekvens. Nå... nyt tastatur tænkte jeg, men nej. Nu har jeg testet det på en anden puter. Virker fint fint. Hvad er gået galt ??? Skal jeg flashe BIOS ved at flytte jumper og prøve igen eller hva' ??? Er det skidt og møj ???

HJÆLP !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 02-12-03 12:04

Det kunne tyde på at din strømforsyning er gået en tur.
Kan du måle spændingen? med et voltmeter?

Det er ligesom en pære, den springer som regel når man tænder den p.g.a. af større startAmp.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-12-03 12:23

ellebye -> næh.. sådan en dims har jeg ikke. Strømforsyningen ??? Jamen, så burde den da hverken kunne hyle eller vise RAM der tælles op ? Hyleriet er som sagt kun, når der tilsluttes tastatur. Fjerner jeg dette tæller den RAM op, men stopper før det berømte BIOS bib der starter den egentlige bootsekvens. Jeg kan iøvrigt også betjene skuffen til CD-ROM drevet og LED'en lyser, så det har da størm?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-12-03 12:24

størm ??? strøm selvfølgelig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-12-03 12:26

Ifølge min ringe erfaring, kan det være flere ting:
Kan du i det hele taget komme ind i BIOS????????
du har selvfølgelig chekket alle forbindelser i puteren, IDE kabler o.s.v. sidder ordentlig
hvis den tæller ram op, og stopper kan det være din HD der er gået, har jeg prøvet (eller forbindelse i IDE kablet)
og jaeh, mange muligheder efter min mening...
lad os høre nærmere...

venligst
JMS

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-12-03 12:54

jmsgruppen -> Nej, jeg kan ikke komme i BIOS ..også lidt svært uden keyboard tilsluttet Mine tre HD'ere tikker lystigt. Alle forbindelser tjekket !!!

I mine øre lyder det umiddelbart som en fejl i keyboard hun-stikket i computeren, men der er ikke noget at se
Synes det er mærkeligt, den hyler og ikke vil teste RAM, blot fordi jeg tilslutter keyboard.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 02-12-03 13:11

Transformeren gererer forskellige strømstyrker ud fra om det er til bundkort, HD, og andet. Nu kunne jeg fristes til at skrive at du blot skulle gå ind i bios og se spændingen, men

Du skrive selv at det kom sådan blot ud af den rene luft, så det skal være en kraftig luft til at rokke ved kabler og deslige.
Hvornår er det nu pc-eren begynder at hyle?
?ikke ved keyboardfejl
?ikke ved musefejl

måske ved ram-fejl

(brainstorming)

du kan prøve at tage rammene ud, så skal den tælle op til de 640.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 02-12-03 13:11

Mons tror dit keyboard er gået en tur i parken ??

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 02-12-03 13:33

Computeren ville ikke hyle hvis keyboadet var itu, ville blot melde "keyboard error".

Men det skader da ikke at se om alle 6 ben stadig sidder i hanstikket.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-12-03 13:35

Har test RAM : Alle Ok. Har testet keyboard : Ok. Har testet HD'ere : Alle Ok.

..er løbet væk fra skidtet og sidder andetsteds lige nu, men vil prøve at flytte bundkorts jumper til J-5 (Der står at dette skulle resette BIOS) og derefter BOOT'e, med mindre andre kloge forslag kommer inden imorgen.

Trænger dælme også til en ny comp. snart : Mitsubishi Apricot LS-550 133Mhz, 128Mb RAM, ATI grafik chip onboard m/ 4Gb+2Gb+2Gb HD'ere, 44xCD-ROM og 10/100 3Com 10-base-T netkort.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 02-12-03 13:48

LoL !! Ligefør min telefon er bedre egnet som computer

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 02-12-03 13:49

Mal den rød, sæt en bøje på, og smid den ud i vandet?

Blot et forslag.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-12-03 14:05

Zerg911 -> Min bror har et æggeur i køkkenet med hurtigere processor

ellebye -> Så falder fiskene sgu i søvn

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 02-12-03 14:16

>molokyle

Når jeg tester en computer plejer jeg at pille alt ud af den, undtagen grafikkortet, og sætte det hele i ad hoc, på den måde kan man måske spore sig frem til hvad der er galt.

f.eks. hvis du har 2 ram, start med den ene osv.

Det er da forsøget værd.

ellebye

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-12-03 14:50

>molokyle...
Har lige været væk fra pinden. (200 spammail fra kandu)
Inden du smider puteren i vanden med en rød bøje, og går over til æggekoger, så lige sidste forslag...
I puteren sidder et lille batteri, som gir støm til hukommelse (dato bios o.s.v.)
Måske er det lille batteri flad....
MÅSKE...

JMS

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 25 point
Dato : 02-12-03 15:13

Keyboard kontrol på boardet er gået sig en tur. Yes - tid at skifte motherboard.
mvh
Jens

Kommentar
Fra : johanj

Dato : 02-12-03 16:17

Ifølge min ringe erfaring, kan det være flere ting:
Kan du i det hele taget komme ind i BIOS????????
du har selvfølgelig chekket alle forbindelser i puteren, IDE kabler o.s.v. sidder ordentlig
hvis den tæller ram op, og stopper kan det være din HD der er gået, har jeg prøvet (eller forbindelse i IDE kablet)
og jaeh, mange muligheder efter min mening...
lad os høre nærmere...
MVH johanj

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 02-12-03 16:26

Yes, JensT. Fik besøg af en svagstrømsingeniør med en dims med oscilloskob eller hva' det hedder. Han gennemgik et par kredse og kom til samme konklusion. Keyboard kredsen var gået til de evige komponentmarker

En Julegave mere til ønskeseddelen som min mor forlanger jeg kommer med imorgen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-12-03 16:36

Ps. Besynderligt som disse kommentarer ligner hinanden :

Citat
Ifølge min ringe erfaring, kan det være flere ting:
Kan du i det hele taget komme ind i BIOS????????
du har selvfølgelig chekket alle forbindelser i puteren, IDE kabler o.s.v. sidder ordentlig
hvis den tæller ram op, og stopper kan det være din HD der er gået, har jeg prøvet (eller forbindelse i IDE kablet)
og jaeh, mange muligheder efter min mening...
lad os høre nærmere...
venligst
JMS

..og :

Citat
Ifølge min ringe erfaring, kan det være flere ting:
Kan du i det hele taget komme ind i BIOS????????
du har selvfølgelig chekket alle forbindelser i puteren, IDE kabler o.s.v. sidder ordentlig
hvis den tæller ram op, og stopper kan det være din HD der er gået, har jeg prøvet (eller forbindelse i IDE kablet)
og jaeh, mange muligheder efter min mening...
lad os høre nærmere...
MVH johanj

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-12-03 16:46

Hvad fanden... Hvem er den mand...Han har gjort det samme i:

http://www.kandu.dk/dk/spg/27327

Kopieret min kommentar, og sat den ind...Sindsyg..
Klager sgu. til kandu, men hvordan???
MVH
JMS

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-12-03 16:55

jmsgruppen -> Klag ikke til kandu.dk, men opret en tråd i Interesser->Andre interesser->kandu.dk

Gør opmærksom på problemet, så tager vi andre brugere affære. Sådan gør man det

Du skal være velkommen til at henvise til denne tråd.

Vi ses...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-12-03 16:59

OK, er ellers ved at lave en mail.
Jeg skriver hans medlemsnummer,, og henviser til begge spørgsmål OK..
venligst
JMS

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 02-12-03 17:17

JMS

Ja, det lyder som en rigtig løsning.
Og ang. dit spørgsmål her: http://www.kandu.dk/dk/spg/27358
så synes jeg, du skal slette det og oprette et nyt med
titlen JOHANJ CHIKANERER ANDRE BRUGERE.
Måske kan det lægge en dæmper på ham, at hans navn
sådan kommer frem i lyset.

Men skynd dig hellere; i det øjeblik, nogen lægger
en kommentar i spørgsmålet, kan du ikke længere slette det.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-12-03 17:22

Kan jeg ikke, der er allerede kommentarer...
JMS
laver et mere..OK...

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 02-12-03 17:25

Det tror jeg ikke, du behøver nu.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-12-03 17:34

>Rellom
Har jeg allerede gjort....
Suk, det kostede 2 stærke at komme herind.. *GGG*
JMS

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 02-12-03 19:09

Ja, det måtte jeg også betale.

Jeg fik en mail om, at der var kommet et indlæg til et spørgsmål,
jeg abbonerede på: Død computer!
Hva' pokker, tænkte jeg, jeg abonnerer da ikke på noget om
døde computere...???

Men det viste det sig jo så, at jeg gjorde alligevel.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-12-03 11:41

Rellom -> Du må godt arve den

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 03-12-03 11:49

Tak skal du ha', Molokyle.
Men jeg venter lige, til du har fået sat et nyt bundkort i.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 03-12-03 11:53

Bundkort > Motherboard.
Undskyld, jeg kom til at bruge det danske udtryk.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-12-03 12:12

Har faktisk lige fundet et 100Mhz Acorp-5ALI61 bundkort med drivere og hele balladen i mine gemmer. Godtnok et besynderligt layout, men jeg kan da samle skidtet i en papkasse. PC in a box. Dét er prøvet før

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 03-12-03 13:09

yepski, MOLO - PC in a CardBox - Så er du klar til at starte en webhost forretning - Husk lige at lave huller i kassen, så kan du prale med at du har køleanlæg

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-12-03 13:38

JensT -> Nå ja; 133Mhz kræver køling af dimensioner, så en mindre ombygning af mine forældres 500 L. kummefryser kan vel også være en løsning?

</MOLOKYLE>