/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Tv Kort... Hvilket format...?
Fra : doomie
Vist : 318 gange
100 point
Dato : 22-11-03 10:43

Hej jeg har lige købt et tv kort (Cinergy 400 TV af Terratec). Den kan optage men ved ik hvilket format jeg skal gemme videofilen i...??

der er forskellige formater som: RGB555, YUY2, Y41P osv.

Jeg har sat Compression til divx...!

Nogen der kan hjælpe...?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-11-03 13:05

Hej.

Hvis du kan gemme filen i .avi format, er dette format det bedste grundlag for videre bearbejdning af filmen. Desuden understøttes .avi filer stort set af alle andre formater.
Yderlig kunne jeg forestille mig, at manuellet til kortet samtidig kan give dig nogle gode ideer.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-11-03 14:07

Hvis du skal optage fra TV, kører vi i Danmark med PAL- formatet, det er en indstilling TV-kortet skal have, men ikke det du skal gemme i.
Det format du skal gemme i afhænger, af om du vil redigere, evnt. brænde filmen, og igen hvilken type CD du vil brænde: DVD, VCD,SVCD osv.
http://manja.biteme.dk/index.htm
http://www.dvdrip.dk/article.php?sid=10
http://www.dinside.no/php/art.php?id=93969
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : doomie

Dato : 22-11-03 14:21

Jeg skal bare kunne optage ting der heller ik fylder for meget...

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-11-03 16:54

Which capture format should I choose if I'm going to use video compression?
Ultimately, you will need to choose a format which is compatible with the codec, but if you have a choice, always choose YUY2, UYVY, or YVYU over RGB24. Here's why:

TV cards generally use one of two chips, either the Zoran ZR36120 (FlyVideo-derived devices), or the Brooktree/Conexant BT8x8 series (everyone else). If you look at the datasheets for these chips you will find that they either accept YUV 4:2:2 data from the decoder or produce it internally. Guess how they produce RGB24 data when you ask for it? You guessed it, the YUV 4:2:2 data is upsampled to RGB24. This means that the extra color resolution that RGB24 gives is entirely fabricated.

Choosing YUY2/UYVY/YVYU over RGB24 typically gives you a sizable speed increase, and gives you better compression with Huffyuv.

http://www.virtualdub.org/docs_capture
Manse9933gratis

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-11-03 00:41

Det program der fulgte med dit kort, kan optage et en del forskellige formater, men det er ikke nogen ide i at komprimere hvis du skal brænde filmen ned, men du skal have lavet dit format om til MPEG, før det brændes i VCD formatet, som alle DVD afspillere kan læse. Billedkvaliteten er bedre end på VHS bånd og lyden meget bedre. Der kan være mere end 70 min på en VCD, og filmen kan selvfølgelig afspilles også afspilles i mediaplayer. For at lave din feks. avi film om til MPEG kan du feks. bruge programmet TMPGEnc og når det er gjort, er det bare at brænde i NERO for at lave en VCD.
Hvis dit program ikke kan lave AVI som er godt, kan du vælge mellem DV,DVD,Divx,ASF,MOV,WMV,RM, fordi TMPGEnc kan lave alle om til MPEG.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : VietCong

Dato : 13-12-03 17:05

Hej allesammen... Hej jeg har lige købt et tv kort (Cinergy 400 TV af Terratec) som skal bruge til at optage. Jeg har bare et problem da jeg ikke ved hvilket format jeg skal gemme videofilen i...??

Jeg ønsker at gemme filen i svcd kvalitet som jeg har indstillet den til, men derudover bliver jeg spurgt om følgende forskellige formater som: RGB555, YUY2, Y41P osv. hvilket jeg ikke ved hvad jeg skal vælge.

vær venlig at hjælpe mig!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-02-04 09:22

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-03-04 17:37

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest, du har jo allerede mistet dine point.
Der er mange der har dit spørgsmål stående, som ikke kan forstå du ikke lukker det.
Jeg siger ikke at jeg skal have point, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-03-04 21:04

>pallebhansen

Det kunne være et gode i et nyt kandu, at man kunne se hvilket spørgsmål de forskellige brugere har stillet. I dag skal man jo ind og gennemgå enten de spg. man selv er indvolveret i, eller ubesvarede spg., men her er hagen at man kun kan søge under kategori.

mvh
ellebye

NB! Eller kan man søge på en person??

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 11-03-04 21:37

Næ, så vidt jeg kan se kan man højreklikke på personens navn, sige åben i nyt vindue, og kun se personens historik, altså hvad han har svaret på, hvis han er superbruger. Og så vidt jeg ved kan man ikke se personens spørgsmål, det havde været bedre, som du foreslår.
Når jeg gennemgår mine egne spørgsmål, bruger jeg altid "din profil", da den er kronologisk.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : doomie

Dato : 12-03-04 12:59

Oops... Har helt glemt det... Gav op med det tv-kort for længst... I mellemtiden fik jeg nogle DivX codecs... Så hvis jeg optager i det format fylder det ikke så meget...
Man kan sige jeg selv fandt ud af det, men du kan da bare få de points Palle... ;)

Godkendelse af svar
Fra : doomie

Dato : 12-03-04 12:59

Tak for svaret pallebhansen.