/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Foderetten
Fra : Bragesvej
Vist : 2061 gange
13 point
Dato : 20-11-03 11:13

Vi har fået en trussel om indkaldelse til foderetten på 411.33 (Som vi ikke menber vi skylder, men er der ikke noget om at belobet skal være et minnimums beløb for at det kan sendes til foderetten?, mener det er 1500kr?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-11-03 11:16

En trussel er.. en trussel. Hvis du mener at have ret, så ignorér kravet. Skulle du blive hevet i retten, så vinder du jo sagen lige meget hvad.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-11-03 11:17
Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 23 point
Dato : 20-11-03 11:31

Her er et uddrag fra en advokat:

Citat
Der er ingen nedre grænse for, om en fordring kan tages til retslig inkasso. Imidlertid er inkassoomkostningerne uforholdsmæssigt store ved meget små sager. Det skyldes først og fremmest nogle meget store retsafgifter, men også at advokatens arbejde med at inddrive kravet er stort set det samme, hvadenten der er tale om en lille eller en stor sag. Derfor er der mange forretningsdrivende, der ikke finder det umagen værd at gå videre med små sager, f.eks. under 5.000 kr.
Nu fremgår det ikke, om du selv er skyldner eller den, der har penge til gode. Er det sidste tilfældet kan jeg oplyse, at du i Ret&Råd vil have mulighed for på forhånd at få den omkostningsmæssige risiko oplyst ved en forgæves inkasso-sag, ligesom der vil være mulighed for at indgå aftaler om, hvor langt vi skal gå. Det er altså et omkostningsmæssigt "Tag-selv-bord" så du præcist kender din økonomiske risiko, hvis fordringen ikke indgår.
Mht spørgsmålet om renter og gebyrer er der lovgivning herom, der indebærer, at renter og gebyrer i en række tilfælde, men ikke altid, kan tillægges det skyldige beløb.

ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-11-03 11:34

Så hvis du ikke skylder noget, kan du tage det helt roligt.

Og hvis du skylder noget, er spørgsmålet om truslen kun er en trussel.

ellebye

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 20-11-03 11:35

Tak for svaret ellebye.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 20-11-03 12:51

Hvis der IKKE er tale om en indkaldelse FRA fogedretten, kan du bare ignorere den, som Molo skriver, men hvorfor ikke lige kontakte firmaet der "truer", og høre hvad det drejer sig om. Evt udbede dig de papirer, der ligger til grund for det påståede krav. Så kan du også nemmere vurdere, om de vil have held med at hive dig i retten.

Man kan jo komme til at "glemme" en post, og hvis deres krav skulle vise sig at være korrekt, bliver det ikke billigere af, at I skal i retten.

Du kommer til at æde alle omkostningerne, hvis de har retten på deres side.

Er det der imod en indkaldeldelse til fogederetten, skal du ikke ignorere den - Du vil i så fald kunne fremstilles ved politiets foranstaltning, hvilket på alm. dansk betyder at de kan anholde dig kl. pu ha om morgenen og låse dig inde, indtil sagen skal for retten.

Ram