/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Rådyr-filet
Fra : jjn31
Vist : 4085 gange
100 point
Dato : 13-11-03 19:01

Hej

Jeg har et sæt fileter fra et rådyr(900 gram), som jeg godt kunne tænke mig at eksperimentere med.
Har tænkt på et eller andet indbagt i noget butterdej. Er der nogle af jer der har nogle gode ideer?

Mvh Jesper

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-11-03 19:31

Ja : http://www.dk-kogebogen.dk/

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : kokjo

Modtaget 110 point
Dato : 13-11-03 19:44

så skal du jo bare have noget fyld du kan komme mellem kødet og butterdejen.
Det ville nok være smart og bedst og bruge vildt krydderier/tilbehør (krydderier/tilbehør) = Rosmarin, enebær, evt timian(lidt) kantareller eller andre ½ dyre svampe.

Jeg ville gøre sådan her:
Brune fileterne af, med krydderier,lad dem stege i ca 10 min, 5 min på hverside( efter størrelse ) sautere noget spinat af i smør og sautere nogle kantareller af i smør.
Lade kødet kølet ned, pakke det ind i spinat, lægge dette op på butterdejen, drysse den gavmildt med de sauteret kantareller, lukke den. og stege den færdig i ovn, i ca 15 min. Lade den hvile lunt i ca 10 før udskæring) Hertil ville jeg servere end trøffelsauce, en kartoffel(stegt) og en forholdvis dyr grønsag (kogt, så ikke det hele er stegt)

trøffelsauce: http://www.kokkebogen.dk/opskrifter/saucer/sauce-troffel-kokkebogen

Mvh
kokjo

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-11-03 20:06

Og så er der denne mulighed med enebærsauce http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=2028

mvh ans

Kommentar
Fra : bornholmkt

Dato : 11-01-04 14:30

Her er en spændende ting jeg har lavet et par gange. En god afveksling.

Dyreragout med låg

Lav en god dyreragout. Put den i portionsskåle ( ildfaste ) og læg et låg af butterdej hen over. Pensl låget med pisket æggeblomme.Bag i ovnen til låget er gyldent ca. 15- 20 minutter. Serveres med en god, gratineret kartoffelmos, en rodfrugtepure, timianbagte løg eller bagte rodfrugter. Det vil også smage godt med brød og tyttebær.

Dyreragout:
2 dyrefileter eller hvis man kan få dyrebov
2 skiver røget bacon
2 skiver fersk flæsk
1 pastinak
2 gulerødder
1 porre
3 løg
4 kvste frisk timian
3 blade løvstikke
5 laurbær
3 hele fed hvidløg
15 hele skalotteløg
15 enebær
10 hele peberkorn
½ flaske hvidvin
1 bdt. bredbaldet persille
2 dl øl helst en porter eller anden mørk øl
andefedt, hvis man ikke har dette så svinefedt
200-250 gram blandede skovsvampe (kantareller, trompetsvampe, pigsvampe, løgbruskhat,
violet ametysthat, pærestøvbold, skørhat etc.) ell. alternativt markchampignon,
østershatte ell. tørrede opblødte svampe.
Gorgonzola
½ l piskefløde

Dyrekødet skæres ud i mundrette stykker.
I en stor gryde kommes andefedt, som kødet svitses i.
Nogle skiver af både fersk flæsk og røget flæsk skal ned i gryden.
Så kommer grøntsagerne i: gulerødder, porre og løg i mundrette stykker sammen med pastinak-rod i skiver, hele hvidløg, enebær, en dusk persille,
timian,laurbær, løvstikke og hele sorte peberkorn.
Der tilsættes vand og hvidvin.

Efter 30-35 min. tages grøntsagerne op og gemmes.
De kan f.eks. laves til grøntsagspuré.

Ragout´'en koger videre i ca. 3/4 time.

Nu fjerner man laurbær,enebær og de hele pebre.

I sovsen kommes en god portion piskefløde og nogle skiver gorgonzola samt et par sjatter øl ( smag det til )
Si sovsen for bær og peber.
Skær små skiver af gulerødder og pastinak, samt nogle håndfulde friske skovsvampe og kom ned i sovsen.
Det røgede og ferske flæsk hakkes og ned i sovsen med det. Den står og samler sig et øjeblik.

Godkendelse af svar
Fra : jjn31

Dato : 19-01-04 20:23

Tak for svaret kokjo.