/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvad er Windows programmeret i?
Fra : crha
Vist : 564 gange
5 point
Dato : 12-11-03 16:09

Hejsa, jeg sidder lige her og snakker med nogle, hvor vi er kommet ind på hvad Windows egentligt er lavet i.
De muligheder vi diskuterer er:

C
C++
Visual Basic

Hvilket er det rigtige? Eller det det et helt fjerde?

Mvh.
Casper

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 12-11-03 16:20

Nogle elementer er ren maskinkode -- ntkernel og sådanne "små" com-filer...

Men der er teknisk intet til hinder for C++ eller Visual Basic til mange af applikationerne -- lommeregner, tegnoversigt m.v. fordi man her sagtens kan udnytte programmeringssprogets OLE-understøttelse og relativt Windows-agtige GUI i de programmer der genereres fra disse værktøjer.

Jeg tror det er en blandet landhandel af værktøjer der har været brugt...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 12-11-03 16:44

Ja, det er forskellige ting windows, er programmeret med.
Spørgsmålet er stillet og besvaret før.

MVH

Kommentar
Fra : crha

Dato : 12-11-03 17:05

Ok, men windows (ikke programmerne) må da være opbygget i et sprog?

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 12-11-03 18:04

Windows er programmeret i Microsoft's versioner af C, det være sig C, C++ og C#

Det er også korrekt, at små dele af de helt centrale filer, specielt hvis de har med hardware at gøre, så kan det være lavet i assembler kode, men så lidt som muligt er lavet i assembler.

Årsagen til at windows er programmeret i en "høj-niveau" sprog, det er at gøre windows platformen portabel til forskellige CPU platforme samt forskellige hardware platforme.
Især Windows NT og de der af følgende Win2K og WinXP, er lavet så de kan fungere på mange forskellige hardware platforme. I begyndelsen blev NT leveret til fire platforme. Intelx86, MIPS, PowerPC og DigitalALFA hardware platforme.

Alt i alt så betyder det at der "bare" skal laves en C Compiler som passer en ny type CPU/hardware platform, og Windows vil kunne køre på den. Det er stort set hvad man har gjort med PocketPC windows versioner, og nu Mobil telefon Windows.
PocketPC versioner af Windows kører på bl.a. ARM processoren, og en eller anden Hitachi processor og et par stykker til som jeg ikke lige har overblik over.

mvh. Per

Kommentar
Fra : crha

Dato : 12-11-03 18:07

Det lyder jo kompliceret :S

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 12-11-03 22:54

At det er progremmeter i C og forbedringer af C, det er vel ikke så kompliceret at forholde sig til.

Årsagerne til at man har valgt C, og årsagerne til at man laver det meste i CPU uafhængigkode, kan måske være kompliceret at forklare, men vel ikke så svært at forstå.

Windows er software, og software skal helst kunne bruges uanset hvem der laver hardwaren, det kan de fleste godt se det logiske i.
Genistregen som Microsoft har lavet; at windows kan køre på et armbåndsur, eller på en computer bestående af 5000 computerboxe, det er vel heller ikke svært at se fordelen i.

Det kan være kompliceret at forklare fordele og ulemper ved at kunne køre på to så forskellige størrelser af computere, og det kan være meget mere kompliceret at designe operativsystemet der kan klare det, men at det skal vi vel heller ikke forklare. Vi skal bare benytte os af fordelene ved at det er sådan.

Java, kan også køre på armbåndsure eller supercomputere. Ligeså kan Linux.

mvh. Per

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-07-04 07:26

Vær venlig at lukke dit spørgsmål.

MVH