/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Andet udvikling / Spørgsmål
10  pallebhan.. 320
Shell programmering
Fra : pcboy
Vist : 455 gange
120 point
Dato : 09-11-03 17:56

Hej jeg er begyndt med shell programmering og jeg har en shell bruger på M-Net.abornet.org men når jeg vil skrive et shell program i pico og jeg skriver f.eks pico mitprogram og jeg så kommer ind i pico så skriver jeg mit program f.eks echo Hello World! så trykker jeg ctrl+x og så spørger den om jeg vil gemme og jeg trykker yes og gemmer men når jeg så kommer ud af pico og skriver shell programmets navn f.eks mitprogram så gider det ikke starte. Hvad skal jeg gøre??? Der stod i min guide at jeg skulle skrive chmod 700 mitprogram men det virkede ikke Hjælp!

Hilsen Pcboy

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 09-11-03 20:00

hvad skriver den når du prøver?
prøv evt, at sætte mod til 775, eller +x. Eller har du prøvet om det virker med chown.

mvh JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : pcboy

Dato : 09-11-03 20:37

Hej JudAs.J.LAiR.P
den skriver ikke noget men hvad er det der chown???

Hilsen Pcboy

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 09-11-03 20:42

chown fortæller systemet hvilket bruger som har ret til at bruge filerne. hvis din bruger er pcboy så brug chown pcboy.pcboy filnavn

Kommentar
Fra : pcboy

Dato : 09-11-03 20:47

Min bruger er cyberto så jeg skrev chown cyberto.cyberto hackphile
hackphile er programmet.

Hilsen Pcboy

Kommentar
Fra : pcboy

Dato : 09-11-03 20:48

men den skrev chown: cyberto: illegal group name

Kommentar
Fra : A.Wegge

Dato : 16-11-03 11:43

Problemet et nok snarere at din shell ikke har det aktuelle katalog i stien.

Prøv at starte dit program med ./mitprogram

Kommentar
Fra : pcboy

Dato : 24-11-03 07:16

Hej A.Wegge det virkede ikke da jeg skrev ./hackphile

Hilsen pcboy

Kommentar
Fra : A.Wegge

Dato : 28-11-03 16:53

Hej pcboy,

Hvilken fejlmeddelelse fik du så?

Kommentar
Fra : pcboy

Dato : 29-11-03 16:04

Denne fejlmeddelse:
psh: ./hackphile: not found - try 'help' for commands

Jeg har også skaffet en ny account på www.rootshell.be og når jeg skriver hello som er et shell program jeg har lavet skriver den Bach: ./hello: Permission denied
og det gør den også når jeg skriver ./hello.

Hilsen Pcboy