/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Mon der kommer problemer??
Fra : Birgitta
Vist : 367 gange
300 point
Dato : 02-11-03 17:27

Efter mange svære problemer med mit PC-dyr tog jeg endelig mod til mig og geninstallerede? Windows ME ved hjælp af min Medion-CD. Men alting er næsten gået for glat: Jeg har ikke fået slettet nogle af de ting, jeg var bange for at miste, -hverken på c-drev eller d-drevet. Jeg skulle ikke geninstallere hverken printer, scanner eller andre ting. Alle programmer ser ud til at være intakte. Og det ser ud til, at mine store problemer er løst, såvidt jeg da kan se lige nu. -Så det er næsten for godt til at være sandt... Men kan der opstå nye problemer ret hurtigt igen? For jeg har jo stadig en masse skrammel, som jo heller ikke blev slettet (og som jeg heller ikke tør slette, for tænk nu hvis det er noget vigtigt.).

Kort og godt: Er der tømmermænd i vente??

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 02-11-03 17:33

Det er ikke til at vide, medmindre man selv har set hvilke "tømmermænd" den muligvis tidligere har haft -- men hvis alting funker, så lad os da glædes over det, og nyde resten af søndagen...

Hvis den en dag skulle gå i udu, kan du jo altid skrive igen, så hjælper vi dig bare.

Fortsat god søndag.

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-11-03 17:34

Måske Har du været inde i windows update og tage de sidste sikkerheds patches hjem? Du finder windows uptade under Funktioner i din browser!

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 02-11-03 17:36

Kære Tedd

Support for Windows ME stoppede for tre måneder siden... ;-D

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 02-11-03 17:50

Nej, Henrik, det var supporten for Win98, der stoppede.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-11-03 17:56

ja har lige snakket med en der kører winME og han har været inde her i nat og opdatere!

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 02-11-03 17:58

Sorry - rigtigt Rellom.

Her er de seneste oplysninger direkte fra http://www.microsoft.com/windows/lifecycle/desktop_Results.aspx - hvorefter jeg valgte Windows Millenium Edition:

Windows Millenium Edition
Product Availability: December 31, 2000
Mainstream Support: December 31, 2000 - December 31, 2003
Extended Support: December 31, 2003 - December 31, 2004
Upgrade Information: http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/howtobuy/default.asp

...Selv en mester KUNNE fejle. Sorry.

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Accepteret svar
Fra : arlet

Modtaget 310 point
Dato : 02-11-03 18:01

ja, hent alt fra windows update.

Derefter skal du lige sørge for at få lukket Dcom. Her kan du se hvordan du skal gøre det : http://www.spywarefri.dk/tipsogtricks.htm#DCom Det er et lille bitte prg. som du også skal installere, og der ligger også på dette link en lille manual om hvordan du skal gøre det.

"Jeg har her lavet en lille pakkeløsning fyldt med bitte små prg. som ikke fylder meget på din computer, og som alle kører uden at de konflikter med hinanden. Alle programmerne er garanteret fri for spyware og er desuden Free prg. Du syntes sikkert, det var da frygtelig mange prg. som du skal installere, men det er desværre blevet sådan at det faktisk ikke mere er virus som er Internettets store problem, men i højere grad spyware, trojanere, mailware og hijacking. De prg. som jeg vil foreslå at du kan installere er følgende, som du alle kan finde på dette link: http://www.spywarefri.dk gå til værktøjer, her er de alle og på de fleste er der også en dansk manual. Hvis du installere alle disse små programmer kan du roligt surfe på Nettet uden du skal sidde og være bange for at få alt for meget skidt med ned på din computer.

Man kan hver dag på forsiden af Spywarefri se om der er nye opdateringer. Husk at opdater jævnligt, det er meget vigtigt, for at få den maksimale beskyttelse af programmerne.

Antivirusprg:
Et godt bud her er AVG som kan rigtig meget. Indeholder en email-scanner som fungerer sammen med Outlook- og Exchange – klienter. Opdaterer virusdefinitionerne.
Et andet godt bud kunne være Avast, som vi har hørt rigtig meget godt om.
Derudover er det en god ting engang imellem at onlinescanne for virus. Dette kan du også gøre på spywarefri. Du bør også onlinescanne for spyware og det kan du gøre med X-Cleaner som du ligeledes kan finde på spywarefri.

SpywareGuard. Dette prg. fungerer på samme måde som et Antivirus prg. Det ligger og passer på dig i baggrunden, bare imod spyware og malware i stedet for virus, men fungerer i princippet på samme måde. Derudover passer dette prg. også på at du ikke bliver hijacked.

Spywareblaster. Det er et lille prg. som ligger sig i registreringsdatabasen og sørger for at der ikke kommer spy på din computer.

Spybot el. Ad-aware. Spybot el. Ad-aware. Spybot er nok den som finder mest af disse to, men jeg ville nok installere dem begge to hvis jeg var dig, det som det ene prg. ikke finder, finder det andet prg. Det disse prg. gør er, hvis du får noget spy ind på din pc som Spywareblaster ikke kender, kan de finde og fjerne dette spy.

IE-Spyad. Et lille prg. som ligger sig i registreringsdatabasen. Det ligger en mængde kendte spy Url adresser ind i klassificeret zone, således at du ikke ved et uheld kommer ind på disse grimme spysider.

Startup Monitor kunne også være rar at have installeret. Det er et lille prg. som også ligger sig i registreringsdatabasen. Det som dette prg. kan gøre for dig er, hvis der lige pludselig uden dit vidende ligger sig et prg. f.eks. en trojansk hest i din regedit, vil du blive alarmeret om at der er et prg. som vil ligge sig her, og du vil bliver spurgt om du nu også vil tillade dette.

EmtyTempFolder Dette prg. tømmer hver 5 min. alle dine cookies. Det kan også sættes til atutomatisk at tømme din History samt alle URL adresser som du har været ude på. Er god til at rydde op i alle disse adresser, cookies og history som man har liggende og fylde på computeren.

Hvis man så har enten kabelnet eller ADSL ja så ville jeg jo også varmt anbefale en firewall. Det er desværre alt for nemt for en hacker at komme inde på din computer hvis du ikke har installeret en firewall. Et godt bud her kunne være Bitguard som du kan købe her: http://www.tryus.dk/start.asp
Dette er kun vejledende men jeg mener dog at du som det mindste bør installere: SpywareBlaster, SpywareGuard, Spybot, EmtyTempFolder (nej til cookies på din pc, men også nej til automatisk login) og IE-Spyad og så selvfølgelig et Antivirusprg.

Udover jeg har fortalt dig at det er utrolig vigtigt hele tiden at opdatere de forskellige programmer mod både Spyware og virus, så er det også meget vigtigt at du hele tiden sørger for at opdatere din Firewall og ikke mindst dit styresystem Windows.

Så kan jeg også kun varmt anbefale dig at få lukket for Dcom. Det kan du gøre via dette link: http://www.spywarefri.dk/tipsogtricks.htm#DCom her kan du også læse lidt om Dcom, hvad det er for noget, samt at det er noget du slet ikke har brug for, så vil jeg stærk anbefale dig at lukke for denne. Vi er blevet gjort opmærksomme på at der er nye varianter af Blaster virus på vej, som vil gå gennem Dcom. Det skal heller ikke være nogen hemmelighed at det faktisk er ved at være et krav at man også kører med en firewall som beskyttelse, især lige nu hvor der er flere huller i IE som WindowsUpdate ikke har nogen løsning på lige pt.

* Tyvstjålet fra Aovergaard fra www.spywarefri.dk *

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 02-11-03 18:07

Hvis det virker, lad være med at pille.
Men, hvis du ikke allerede har det, er det nok en god ide at installere noget der scanner for spyware o.s.v.
Der er nævnt flere gode ting her: http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#spyware

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-11-03 18:33

Takketakketakke..Ted. Jeg er ved at hente 17!!! opdateringer fra Windows, -det tager over en time. Derefter må jeg jo så gå videre med de andre links, I nævner... Men det er altså voldsomt, at skulle opdatere så meget, når jeg har under 1 times nettid om dagen... --der er jo næsten ikke tid til at surfe rundt og leve livet farligt.. --Kan jeg ikke få nogle bud på, hvad der er vigtigst, når engang Windows er færdig med at opdatere.? Det er jo altså bare en gumpetung 56k modem-forbindelse, jeg har..

arlet, jeg kikker på det der link til hvordan man lukker Dcom, -hvad det så er... -når windows er færdig, -det bliver nok først i morgen, for min kvote er vist ved at være opbrugt for i dag...Men jeg er rigtig stolt af dagens resultat!! -Jeg synes godt, jeg kan tillade mig at sætte kødcomputeren på "pause" -foran fjernsynet nu.

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 02-11-03 18:36

Vigtigst er spywaren - hent Adaware... Antivirusen kan du selv vælge ud fra anbefalingerne...

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-11-03 18:37

Skriiiii! Så afbrød den overførslen bare fordi jeg sendte det indlæg!! -Jeg må opdatere Windows igen i morgen! --Jeg vil ha' en ny netforbindelse!!

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 02-11-03 18:38

Kan anbefale www.tele2adsl.dk

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 02-11-03 18:39

Det er bare i orden. du kan tryk klikke på dcom linket jeg skrev, der kan du læse om det, men kort fortalt er det noget du ikke skal bruge, men det er der blaster ormen kommer igennem + andre ting, så se at få lukket den

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 02-11-03 18:56

Blaster bider ganske vist ikke på WinME - men det er der så meget andet, der gør.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 03-11-03 00:17

Hej Birgitta

Vil bare lige ønske dig tillykke, og velkommen som spørger

// Toupie

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-11-03 00:48

Sorry Birgitta, men det var altså ikke min skyld! Er der ikke en der kan hente de der win updates og sende til Birgitta? Jeg ved ikke hvordan! Det må sgu da være en opgave for dig arlet!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-11-03 17:38

NEJ!!! det er altså bare for meget!!! Jeg trasker troligt hen for at downloade resten af de 17 opdateringer, som jeg gik glip af i går. Jeg forestillede mig, at der nok kun manglede et par stykker eller fem, for dyret havde downloadet i 45 minutter, og den samlede tid skulle være 52 minutter. Nåmmen jeg spørger jo lige på Windowssiden, hvad man vil anbefale, at jeg downloader... Og IGEN vil man have, at jeg downloader 17 opdateringer, ialt jegvedikkehvormange megabytes, -anslået tid 52 minutter!!! På den måde kan jeg jo lige så godt droppe nettet, for jeg har jo alligevel ikke tid til andet end downloadning!!
Lige nu er jeg ikke så motiveret for at downloade nogetsomhelst!!
Jeg MÅ vist bare finde ud af en anden forbindelse...
Jeg tror, at jeg opretter et andet spørgsmål om netforbindelse. Jeg kanikke gennemskue de der mange forskellige tilbud..

Neij tedd, jeg ved godt det ikke var din skyld i går...

Henrik, jeg kikkede på dit link , men jeg ved ikke, om jeg kan få adsl her i beboelsen, og det vil tele 2 åbenbart ikke oplyse uden at jeg bestiller forbindelse. Og det vil jeg ikke. Jeg ville bare gerne udelukke de muligheder, som jeg IKKE har.
Men jeg laver lige et nyt spørgsmål om det.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-11-03 18:35

Du kunne jo prøve at tage opdateringerne en af gangen, så ville du jo ikke miste så meget data og tid hvis forbindelsen gik ned!

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 04-11-03 01:02

Hej igen Birgitta
Med hensyn til din netforbindelse er der, som du ganske rigtigt har bemærket, mange forskellige løsninger. Hvis vi kan blive enige om, at dit gamle modem nok burde pensioneres, vil jeg foreslå at du vælger næste trin som er ISDN. Jeg vil tro at alle udbydere (Tele2, Telia, TDC og hvad de nu hedder) kan tilbyde ISDN. Det er derimod ikke alle som tilbyder ADSL (Endnu hurtigere) TDC har stadig fat i den lange ende i denne branche. Så vidt jeg husker nævnte du på et tidspunkt at man påtænker at etablere en lysleder forbindelse eller lign. der hvor du bor. Den ville jeg vente på hvis jeg var dig, og så indtil da benytte ISDN. Det er det jeg vil kalde en "god nok" løsning.
Når du skal hente opdateringer til Windows, vil jeg foreslå at du henter dem i bidder. Personligt er jeg ikke meget for at downloade noget som tager mere end et kvarters tid. Skidtet kommer jo først ind i computeren som midlertidige filer, og først når det hele er downloadet bliver det installeret. Går maskinen i "koks" undervejs ryger alle de midlertidige filer, og så kan man starte forfra.
Det var bare lige det jeg ville sige.

M.v.h. Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-11-03 17:36

Jaah, så klog er jeg blevet, "The hard way", Kim. Men jeg vil slet ikke hente noget som helst lige nu. For jeg cyklede ned til TDC og klagede min nød og fortalte om alle mine problemer. Og jeg gik ud derfra med en kasse undet armen. -endda uden at betale en krone (der kommer nu nok en regning engang..) Og i løbet af fredagen skulle jeg så kunne ADSL'sle, -eller hvad det nu hedder. -Jeg har brugt hele eftermiddagen til at studere indholdet af kassen, og det tror jeg godt, jeg kan finde ud af selv. ---Jeg havde ellers bestilt en tekniker til at komme hjem og gøre det, for 1495 kr. Men der var 3 ugers ventetid, så det droppede jeg igen.
Så skal jeg bare finde ud af, hvordan jeg får puttet netkort i dyret. Der var en flink FONA-mand, der satte USB-2.0 porte i for et par uger siden, mens jeg ventede. Hvis det ikke er mere indviklet med et netkort, så kan det være, at han vil hjælpe igen. Så binder jeg en tøjsnor om Dyret og slæber hende med i bussen. -Det har jeg gjort før..

Her hvor jeg bor er man ved at undersøge noget, de kalder "Hot Spot", som vistnok skulle være noget med at man ikke skal have kabler ud i alle husene, men laver trådløse forbindelser til en central... -Dermed er det kun dem, der er interesserede, der behøver at være med. Der er -utroligt nok- stadig mennesker, der ikke er interesserede i internet.

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 04-11-03 17:42

Tak for svaret arlet. Du og als har givet mange gode links og tålmodige tips. Jeg vil helt sikkert trave tilbage gennem de forskellige spørgsmål og pille de gode råd og links ud, når nu jeg får lidt mere fart på forbindelsen..
Jeg er også glad for, at både I og andre har givet jer tid til at snakke "dansk for gamle koner". Jeg synes, jeg er blevet meget klogere på nogle ting de sidste dage.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-11-03 17:44

Marrkligt... Jeg fik mail om, at der var en kommentar til spørgsmålet fra i dag kl. 0018, ---nå! det var der ikke... Hej igen!