/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Militær ABC og sprogudtryk
Fra : epoxy_88
Vist : 6164 gange
80 point
Dato : 30-10-03 17:07

Hey...

Jeg leder efter militær alfabetet... Alfa, Bravo, Charli, Delta osv... Jeg kan ikke helt huske dem...

Og militær udtryk... Altså betydningen og en "oversigt" over ordne...

Håber I forstår hvad jeg sådan nogenlunde mener...

MVH:

/Jesper

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 30-10-03 17:56

Værsko her har du hele alfabetet.

Alfa Bravo Charlie Delta Ekko Foxtrot Golf Hotel India Julia Kilo Lima Mike November Oscar Papa Quebec Romeo Sierra Tango Uniform Victor Whiskey X-ray Yankey
Zulu Ægir Ødis Åse

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 30-10-03 17:57

Du skal måske søge efter det fonetiske alfabet, da det ikke som sådan er militært, baggrunden for udviklingen af det fonetiske alfabet er simpelthen for at undgå misfortsåelse når kommunikationen foregår gennem radio, ligeledes er der rent talmæssigt den detalje at 9 udtales "najne" for ikke at forveklse det med 4. ellers kan du få det her:

Alfa
Bravo
Charlie
Delta
Ekko
Foxtrot
Golf
Hotel
India
Juliet
Lima
Mike
November
Oscar
Papa
Quebec
Romeo
Sierra
Tango
Uniform
Victor
Whiskey
X-ray
Yankee
Zulu
Ægir
Ødis
Åse

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 30-10-03 18:03

Hej Epoxy_88;

Kunne du ikke være lidt mere specifik omkring, hvilke udtryk du mangler? Søger du f.eks. på http://www.google.dk efter militære udtryk får du flere - som måske kan dække dine ønsker. Et alternativt er http://www.hjv.dk

Kom med lidt ekstra beskrivelse - så er det nemmere at hjælpe!

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 30-10-03 18:04

>Better_Performance

Har selv en fortid i militæret, og det er det alfabet man bruger.

ellebye

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 31-10-03 11:11

Ellebye Du har fuldstændig ret i at man bruger alfabetet i forsvaret, det har jeg aldrig benægtet, men det er ikke udviklet specifikt til militær brug.

Det bruges i alle sammenhænge med radiokommunikation, eksempelvis luftfart (civil og militær), taxa centraler og andre instanser.

Det var blot for at klarlægge i forhold til fremtidige søgninger på området, at det IKKE hedder militært alfabet, men fonetisk alfabet

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 31-10-03 11:16

Militære udtryk i øvrigt findes bl.a. i de hæfter der udlevers til militært personel, men jeg er bange for at de er klassificerede, omend "kun" TTJ (Til tjenestebrug) som er laveste klassificeringsgrad

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 31-10-03 12:18

>Better_Performance

Du har helt ret, man bruger "sproget" generelt eks. også indenfor politiet, ved luftfart benytter man dog ikke Ægir Ødis Åse.

Og du har ret i at selv TTJ er en klassifikation, som selv jeg der har forladt militæret (som civil) ikke må oplyse om, da jeg stadig er omfattet at militær straffelov.

Der er dog en klassefikationsgrad under TTJ som hedder uklasseficeret, men reglerne omkring uklasseficeret er omfattet af samme tavshedspligt.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 31-10-03 12:25

ellebye----> Vi er jo enige om mange ting

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 31-10-03 12:30

øv så er den diskussion ødelagt. (spøg)

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 04-02-04 00:59

Nu mangler vi bare at få lukket spørgsmålet.

Over and out