/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
cyklamenknold
Fra : margaretha
Vist : 695 gange
220 point
Dato : 24-10-03 17:02

Jeg har fået en cyklamenknold på 10 cm i Ø, den blomstrer fint uden potte i en vindueskarm, men hvad skal jeg stille op med den, når den ikke blomstrer mere?
Mvh margaretha

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-03 17:15

Cyklamen skal behandles som Hortensia :

Citat
Hortensia - mere end en stueplante
Det botaniske navn er Hydrangea. Planten bomstrer her i eftersommeren både inden- og udendørs. Den bedst kendte er den, som vi bruger som stueplante, Hydrangea macrophylla. Den kan med held plantes i haven efter afblomstring indendørs, men den er yderst frostfølsom. Vinterdækkes den, klarer den sig i de fleste tilfælde, og så kan den udvikle sig til en ret omfangsrig, blomstrende busk, blot den får sol og vand i sommertiden.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : agertoften

Dato : 27-10-03 12:20

Kære Margaretha.
Mon ikke din Cyklamen (= Alpeviol) er en Colchinum (= Tidløs eller "Nøgen jomfru" ), altså den lyslilla knold, der får krokusagtige blomster. Den har en stor knold, som man kan lægge i sin vindueskarm, og få i blomst. Når den er visnet ned, kan den plantes ud i haven, og gødes godt.
Den får store blade om sommeren. De skaffer så næring til knolden, så den kan klare at sætte blomster igen om efteråret uden jord. Så kan du tage den op igen og lægge den i vindueskarmen igen - igen, måske skal den lige samle kræfter et år i jorden. Den er giftig.
Er det en Cyklamenknold, så skal den også i jord og få næring fra blade, for at klare blomstring senere, ligesom juletulipaner m.m., der jo også kan plantes ud. mvh agertoften

Kommentar
Fra : margaretha

Dato : 27-10-03 13:58

Kære agertoften. Nej, det er ikke en tidløs, dem har jeg nok af i haven. Denne cyklamenknold blomstrer fint i vindueskarmen, men jeg kan ikke se nogle steder på den, hvor det kan komme rødder ud, den er ligesom ens over det hele.

Accepteret svar
Fra : agertoften

Modtaget 220 point
Dato : 27-10-03 21:49

kære Margaretha. En cyklamenknold skal have en hulning indad på undersiden. Når den er afblomstret sættes den i jord, der ikke må dække helt, stilles køligt, og holdes kun lige fugtig vinteren over. Til foråret tages den ind i varmen, vandes,- og altid med kogt vand, og i underskålen, så der ikke kommer vand på knolden. Så skulle der komme rødder ud fra hulningen, og så burde den gå i gang.
Jeg har aldrig hørt, at man kan få den til at blomstre uden jord. Det må se flot ud. Bare det ikke tager al kraften. Men selvfølgelig er det værd at prøve. Held og lykke !
Mange hilsner fra Agertoften.

Godkendelse af svar
Fra : margaretha

Dato : 28-10-03 18:51

Tak for svaret agertoften. Knolden har godt nok ingen hulning, men jeg gør som du siger og håber på det bedste. Jeg ved ikke om den ser specielt spændende ud, men lidt sjovt er det jo. Venlig hilsen margaretha