/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Tørre læber
Fra : mai22
Vist : 4009 gange
100 point
Dato : 24-10-03 13:27

Er der nogle der har et godt råd mod tørre og sprængte læber? Hvordan bliver de bløde igen?
Mai22

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-03 13:34

Helosan. Det er en svag antiseptisk creme. ...og så 'smager' den oven i købet godt

...meget effektiv også til småskammer. Det er den samme creme man bruger, efter at have fået en tatovering.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-10-03 13:40

Jeg kan kun anbefale Mentholatum lipbalm, som kan købes i alle supermarkeder, Matas m.v. Den kan købes som en læbepomade.

mvh ans

Kommentar
Fra : popsi

Dato : 24-10-03 13:40

Det mest effektive for mig har været Mentholatum, som kan købes hos Matas. Det er også effektivt til små skrammer mv. og hvis du er forkølet og hudløs om næsen efter at have pudset næse mange gange. Og det er nemt at smøre ud - bedre end Helosan.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-03 13:58

mai22 -> Prøv at spørge en der lige er blevet tatoveret om vedkommende har lyst at komme lidt Mentholatum på

Av av av...

Mentholatum er udmærket, men hold k... hvor det fedter.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 25-10-03 17:18

Hej Mai22

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 25-10-03 17:34

Ups!! Kom lige til at trykke Enter.. Jeg lider selv af tørre læber og til tider eksem omkring munden. Jeg kan ikke tåle Mentholatum. Det forstærker det bare. Jeg ved at blomster handlere bruger det mod deres hænder, men frygteligt for mig. Jeg vil anbefale noget der ikke er stærkt som E-vitamin creme, fra Matas eller Apoteket, vaseline. Den bedste jeg har brugt som bliver på læberne i lang tid hedder Ceridal lipogel og fås på Apoteket http://www.network54.com/Hide/Forum/thread?forumid=136459&messageid=1045579482&lp=1045586815
http://hjem.get2net.dk/plat/Hudpleje.html

Held og lykke!
Med venlig hilsen
) Gisèle

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 25-10-03 23:54

Det mest effektive jeg nogensinde har prøvet er en 8-hour stick eller creme for den sags skyld fra Elizabeth Arden, selv da jeg var på Grønland (Hvor jeg fik den anbefalet, og hvor der er meget tørt) var det den bedste læbepomade jeg nogensinde har brugt. En nat med den på og sprukne læber er klar igen! Uden pis.......

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 26-10-03 10:59

Hej IceCap

Jeg ved godt at der er mange der kan li den, men den hjælper ikke mig og jeg synes den klister alt for meget og den lugter dårligt. Jeg har en veninde der er fan af den, men puuh bad..

MVH
Gisele

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 26-10-03 11:04

Jeg vil så sige at det bedste er jo at prøve alle de mærker vi alle taler om. Der er jo en grund til at der er lavet så mange. Alle har forskellige reaktioner og behov. Nogen synes noget er godt, hvor andre synes det er dårligt. Så det bedste er bare at prøve alt...;0)

Accepteret svar
Fra : IceCap

Modtaget 100 point
Dato : 26-10-03 17:04

Men jeg bruger i øjeblikket en med Aloe Vera og E-vitamin fra Netto, og den klarer mine læber i løbet af 1 nat, når de er lidt slidte - hvilket de bliver hver dag. Jeg er ryger, så der er ikke megen brug for den i løbet af dagen - fedter ciggerne til.......

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 26-10-03 17:07

Den er i øvrigt smagløs. Hvis du vil prøve den, så er det den i Netto, der er helt hvid og der står Aloe Vera og der er trykt en plante på den........

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 28-10-03 02:52

Hej mai!

Jeg har også hørt at eight hour creme skulle være godt mod lidt af hvert, men den er nok ikke den billigste løsning. Det er min yndlings læbepomade fra Bioterm heller ikke. Begge dele fra matas. Skyldes dine tørre læber, at det nu er blevet koldere eller er det et problem du har konstant? Blistex er et mærke, der både har salver og læbepomader. Min mor havde engang en genstridig revne i den ene mundvig - den forsvandt først ved hjælp af blistex salve (matas). Hvis det er på grund af egentlig forkølelse dine læber er tørre eller evt. revnede, kan du også prøve Zovir salve (apoteket), som virker mod herpes, men ikke er noget man skal bruge i tide og utide - vist slet ikke hvis man er gravid.

Venlig hilsen Sismofyt

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 03-11-03 10:49

Et godt og billigt middel, som man (måske) har i huset: Bihonning.
Det er forøvrigt godt til eksem og mange andre ting. Efter sigende er der 7 slags penicillin i det.
Men lad være med at slikke det af, selvom det smager godt.
Venlig hilsen nusa

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 03-11-03 11:34

Hej Nusa

Til tider lider jeg af voldsomt eksem på mine hænder og voldsomt for mig er når det er sprækker, sår, blærer og voldsomt kløe. De få gange jeg har skulle tage det sidste honning ud af bøtten, hvor min hånd er røget med ned i og ramt honningen med mine bare hænder. Der troede jeg mine hænder var ved at brænde op, det gjorde så ondt og mine hænder blev ild røde. Så jeg tror ikke , i hvert fald ikke for mig at det skulle være godt mod eksem. Måske honning kunne være godt for noget andet.

Mvh
Gisele

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 03-11-03 11:43

Hej Gisele
Det er måske ikke lige anvendeligt til alle slags eksem. Du kan måske prøve med Propolis, det fås også som salve. Som barn fik jeg en klump at tygge på, når jeg havde blister i munden (min far var biavler). Det sved også, men kun i starten, så jeg blev bare ved, og det hjalp også.
Held og lykke med det.
Venlig hilsen nusa

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 03-11-03 11:46

Hej Nusa

Den klump du snakker om smager vildt godt. Hvad er propolis?!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-11-03 12:02

Gisele -> Propolis er et antiseptisk sekret bierne udskiller og blander med harpiks, for at sikre tavlerne mod svampe og bakterie angreb.

Se her : http://www.frejanatur.dk/propolisside.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 03-11-03 12:03

Hej Gisele
Den Propolis, jeg fik i sin tid, smagte nu ad h.. til, men det var også ren Propolis direkte fra bistaderne. Det er nektar, som bierne samler i meget små mængder i nogle træknopper og blomster. De bearbejder det så (tygger det). De bruger det selv til at beskytte deres bistader mod sygdom; det er en antioxidant.
Forskellige former for Propolis kan købes hos Matas.
mvh nusa

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-11-03 12:12

mai22 -> Du er ikke så flink til at lukke dine spørgsmål, ensige kommentere på dem, når du har fået svar : http://www.kandu.dk/dk/spg/18466

Folk herinde på kandu.dk bruger altså tid på at prøve at hjælpe dig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mai22

Dato : 04-11-03 11:26

Sorry... det er rigtigt at jeg ikke lukker mine spørgsmål, men egentlig synes jeg også det er lidt skørt, for så kan andre jo ikke gå ind og læse dem og hvis det også kan hjælpe andre synes jeg da bare at det er helt ok... Jeg ved ikke om jeg har misforstået det med at "lukke" et spørgsmål, men hvad er ideen med det? ( håber på et svar, så ikke jeg fornærmer flere)

Du har også ret i at jeg ikke er så god til at kommentere dem... sorry... Så her er en kommentar til Icecap : Det lyder som en god "kur" det med Aloe Vera. Det vil jeg prøve....

mai22

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-11-03 11:58

Mht. til at lukke? Det gør du ved at acceptere en kommentar her >>----------------------------------------------------------------------------^

Hvorfor ? Fordi svareren så får de point du har sat i udsigt. Disse kan af superbrugere bruges til at få en chance for at vinde månedens præmie, komme på månedens top 10 eller i Kandu.dk's Top 50. Et encitament for nogle til overhovedet at gide at svare.

Efter et stykke tid bliver spørgsmål gratis at læse. Når der er købt svar for halvdelen af de point spørgsmålet var sat til, bliver det også gratis at læse. Besvarede (lukkede) spørgsmål er det første jeg kikker igennem hvis jeg selv har et spørgsmål. Dér kan jeg se om et lignende spørgsmål er besvaret og jeg kan ofte købe det billigere end hvis jeg selv skulle have sat point på højkant. Derved undgås også at det samme spørgsmål bliver stillet flere gange.

Det er selvfølgelig helt op til dig som spørger at bestemme hvornår et svar er brugbart, men har du først fået det, er det god tone at lukke spørgsmålet.

Mvh </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-11-03 12:01

Ups.. du lukker her : >>-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------^

Det er ikke lige sådan at ramme

Altså over den kommentar du kunne bruge vælger du : Accepter svar...
Du kan så give STJERNER alt efter hvor god en besvarelse du synes det er, samt skrive en kommentar.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : mai22

Dato : 04-11-03 15:24

Tak for svaret IceCap. Jeg har netop lige været i netto og købe denne creme. Super...

Kommentar
Fra : mai22

Dato : 04-11-03 15:28

...Forresten tak for forklaringen molokyle...

mai22

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-11-03 15:46

Sådan skal det gøres Nu er alle glade

Ha' en go' dag...

</MOLOKYLE>