/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Datadif
Fra : soml
Vist : 417 gange
20 point
Dato : 21-10-03 16:51

Overskriften er den engelske version af datoforskel (funktion)
Hvorfor virker denne funktion ikke i Excel 2000 og hvordan får man e.v.t. fat i den?
Mikael

Kommentar
Fra : randomchoise

Dato : 21-10-03 17:51

Forkert overskrift så. Burde være Datediff(). Funktionen kan kaldes via en makro (VB).

Randomchoise

Kommentar
Fra : randomchoise

Dato : 21-10-03 18:02

Prøv f.eks. dette (i MS Visual Basic editor'en fra Tools/Macro menuen):

Kode
Public Function mydatediff( _
invar1 As String, _
datein As Date, _
dateout As Date) _
As Variant

mydatediff = DateDiff(invar1, datein, dateout)

End Function

Randomchoise

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 20 point
Dato : 21-10-03 18:52

Du kan også:
I regnearkket.
A1 skriv 01-01-03
A2 skriv 02-01-03
stå i en celle >tryk "fx" oppe i værktøjslinien>dato og klokkeslet>vælg dage360>ok
I startdato skriv a1
I slutdato skriv a2
Metode behøver du ikke bruge.
Resultatet skulle blive 1

Kommentar
Fra : randomchoise

Dato : 21-10-03 20:25

Fordelen ved Datediff() funktionen [fremfor day360()] er at du kan få beregnet forskellen imellem 2 datoer i flere forskellige enheder. I nedenstående symboliserer "Setting" hvad der er angivet som [invar1] i førnævnte kode :

Setting   Description
______ _________

yyyy   Year
q   Quarter
m   Month
y   Day of year
d   Day
w   Weekday
ww   Week
h   Hour
n   Minute
s   Second

Mvh.
Randomchoise

Kommentar
Fra : soml

Dato : 22-10-03 08:53

Mange tak for hjælpen, men det undrer mig stadig at funktionen ikke er med i samlingen i excel. Den er jo anvendelig i mange sammenhænge.

Mikael

Kommentar
Fra : moest

Dato : 17-11-03 13:53

Hejsa
Jeg ved godt at dette spørgsmål er lidt gammelt og har jeg forstået det ret vil du bare regne ud hvor mange dage der er mellem to datoer.
Den simple er at du f.eks skriver 1-11-03 i a1, 17-11-03 i a2 og =a2-a1 i a3. derefter formaterer du a3 til standard eller til tal og så har du hvor mange dage der er mellem de to pågældende datoer.

Grunden til at dette er at dato-formatet er en anden visning af de tal der er i en celle.
Hvis du skriver 1 i en celle og omformaterer den til dato skriver den 1-1-1900

Mvh
Moest

Kommentar
Fra : soml

Dato : 17-11-03 15:02

Hej Moest!
Jeg arbejder med aldersbetingede udgifter og skal foretage ændringer nøjagtigt på fødselsdagen, så det er personens nøjagtige alder d.d. jeg skal beregne.
Svaret fra emesen løste mit problem, men ellers mange tak.

Et spørgsmål - hvordan får man spørgsmålet over under besvarede?

Kommentar
Fra : moest

Dato : 17-11-03 15:20

Godt spørgsmål

Jeg ved det ikke, da jeg kun har besvaret spørgsmål og ikke har haft stillet nogle selv

Så vidt jeg har forstået det skal man vælge den besvarelse der løste problemet og så får vedkommende der svarede nogle point

Mvh
Moest

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-11-03 16:05

Ud for den kommentar som du kan bruge, eller er nærmest det du kan bruge, er der hos spørgeren en tekst lige over dato/tid "accepter kommentar". den kan du bruge til at afslutte et spørgsmål.
Emesen.

Kommentar
Fra : soml

Dato : 18-11-03 08:08

Mange tak emesen.
Som så ofte sagt - det første man bliver blind på, er øjnene

Godkendelse af svar
Fra : soml

Dato : 18-11-03 08:11

Tak for svaret emesen.