/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows XP
Fra : hatmand
Vist : 547 gange
200 point
Dato : 21-10-03 11:02

Jeg kan ikke åbne min puter. Den siger der mangler en <windows-rod>\system32\hal.dll Jeg aner ikke hvad det er. Kan den findes nogen steder, og hovrdan kopierer jeg den ind i systemet - som maskinen beder mig om.

Kommentar
Fra : kib

Dato : 21-10-03 11:11

har du prøvet at boote fra cd-rommen?

Kommentar
Fra : kib

Dato : 21-10-03 11:12

har du prøvet at boote fra cd-rommen?

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 21-10-03 11:12

Start op i fejlsikret tilstand og søg efter evt. vira ?

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 21-10-03 11:16

Start op i fejlsikret tilstand og søg efter evt. vira ?

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 21-10-03 11:18
Kommentar
Fra : ksve01

Dato : 21-10-03 11:21

Du skal bruge din Windows XP CD, sæt den i drevet og luk menuen når den kommer frem. Gå til Kør og tast cmd, når du er i kommandoprompten taster du sfc /scannow. Bemærk mellemrum mellem sfc og skråstregen. Hvis det er en fejl i systemfilerne skulle dette kunne reparere det!!! Hvis ikke din comp. vil starte så tryk F8 under opstart og start comp.'en i fejlsikret tilstand og forsøg så ovenstående.

Kommentar
Fra : kib

Dato : 21-10-03 11:23

Hej lengberg
Det var alletiders link, den har jeg gemt til en anden god gang.

Kommentar
Fra : hatmand

Dato : 21-10-03 11:41

Har prøvet det meste uden held. Jeg kan kun komme ind i scandisk der melder alt ok. Får overhovedet intet billede på andet end sort skærm og A:\>

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 21-10-03 11:42

find filen Boot.ini, den ligger i C:\ ellers søg på den i skjulte filer og mapper
kopier den herind, så kigger vi lige om den er i orden

Arlet

Kommentar
Fra : hatmand

Dato : 21-10-03 11:48

Når jeg på min herlige mørke skærm efter C:\ skriver Boot.ini fortæller maskineriet mig at det er en forkert kommando eller filnavn.

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 21-10-03 11:51

hvilke styresystem bruger du

Arlet

Kommentar
Fra : hatmand

Dato : 21-10-03 11:52

XP

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 21-10-03 11:57

Det er en vigtig fil, så repair er eneste mulighed :

Installering/Repair:
1: Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd. Husk at din bios skal stå til at være cd-rom som first bootdevice. (For at komme ind i BIOS, skal man typisk trykke på Del-tasten under opstart af PC'en - eller hold en af disse taster nede under opstart: ESC, DELETE, F1, F2,F10, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC (se evt. i manualen til dit bundkort)
Inde i Bios går du til "Advanced Setup Page". Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne page up og page down. Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC.
Tilbage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået ,sættes (1'st Boot Device) tilbage til det oprindelige).

Kan du ikke boote på din cdrom, eller vil du ikke pille inde i bios, kan du hente bootdisketter til xp (6 stk.) (se link nedenunder)
Sæt din WindowsXP - CD i CD-Rom-drevet og tænd for din PC. Efter nogle sekunder så skriver den tryk på en tast.
For at starte windows installationen så trykker du enter og så kører det hele derfra.

2: Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3: Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.

5: Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R)

6: Og hvis du har valgt R = Repair vil du se at den laver en helt ny installation, men det dejlige er bare, at du ikke mister dine data
og at du beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt, men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

7: PS: husk at have din CD-Key klar, da denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation" og under installationen skal du sætte
det hele op igen, og her tænkes på netværk og tastatur + div.

8: Hvis du har valgt L = Formatering, vil du nu se at, den går i gang med at formatere dit drev og bagefter starter den op med at lave
en helt ny installation, hvor alt det gamle på harddisken bliver slettet.

9: Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af WindowsXP .
10: Men vil du blot formater dit drev for evt. at lægge win9x ind, skal du blot genstarte din maskine efter den har formateret drevet.
Men husk nu: hvis dit drev er NTFS kan man ikke lægge win 95/98/me ind på det. Win95/98/ME kræver FAT16 eller Fat32, og så skal
du i gang med en f-disk eller et 3.parts program, hvis du ikke vil miste data.

11: Når Formatteringen/Installeringen/Reparationen er fuldført skal man lige huske at sætte BIOS'en tilbage igen.

Arlet

Kommentar
Fra : hatmand

Dato : 21-10-03 12:01

Wauw et svar. Jeg kan ikke boote på CD-rom, så jeg vil prøve linket. Du skrev det var nedenunder - ka ik hit det -

Kommentar
Fra : hatmand

Dato : 21-10-03 12:17

Fik gang i cd-rom boot alligevel. Slås kun lige med min F8 tast der åbenabart ikke vil godkende. Vender forhåbentlig tilbage med en succes

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 21-10-03 12:27

her kan du hente de 6 boot disketter til xp http://www.bootdisk.com/

Arlet

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 21-10-03 12:57

Hvis du ikke kan hente bootdiskettterne, har du så en w98 diskette du kan boote på

Kommentar
Fra : hatmand

Dato : 21-10-03 13:28

Jeg er sgu meget ked af det, men når jeg booter med cd-rom og kommer til installationen, fortæller den mig venligt at den ikke kan installere da der nok er en skade på drevet

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 21-10-03 14:14

Prøv det her. og kør en chkdsk:
To install the Recovery Console as a Startup Option
With Windows running, insert the Setup CD into your CD-ROM drive. Start/Run/X:i386\winnt32.exe /cmdcons. Follow the instructions on the screen.
Notes:
To run the Recovery Console, restart your computer and select the Recovery Console option from the list of available operating systems.

You must be logged on as an administrator or a member of the Administrators group in order to complete this procedure. If your computer is connected to a network, network policy settings may also prevent you from completing this procedure.

To see the commands available on the Recovery Console, type help at the at the console prompt.

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 21-10-03 14:21

Det er noget vrøvl, jeg har skrevet
det jeg mente var, har du en diskette, så burde du kunne køre en chkdsk

Kommentar
Fra : kib

Dato : 21-10-03 15:15

Jeg har aldrig haft succes med winxp bootdisketterne. For mig har det altid fungeret bedst når jeg
1.bootede fra win 98 startdisketten,
2.installerede en kort version af af win 98 og
3. derefter opgraderede til winxp.

Hvis du har brug for at sikre de ting du allerede har liggende på din harddisk inden du forsøger dig med dette, kan du 1. få harddisken til at køre som slave på en anden computer,
2. kopiere de ting over du gerne vil gemme til den andens harddisk (master).
3. Derefter ændrer du din egen til master igen og sætter den tilbage i din egen maskine.
4. nu kan formatere eller forsøge med de andre forslag.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 21-10-03 18:54

Hvorfor dog ikke bare kopiere en ny kopi af hal.dll som beskrevet nederst i det øverste link ?
Det er da muligt der er noget galt med boot.ini, men vi har da vist ikke hørt noget om at det skulle være en multibootinstallation.
Jeg har da tit oplevet at en systemfil pludselig mangler og må hantes manuelt fra cd'en.
vh Søren

Kommentar
Fra : hatmand

Dato : 22-10-03 09:13

Fik langt om længe inst. xp, men............. Det virker stadig ikke, den vil ikke åbne selv, og skriver der er en beskadiget fil eller disk.

Prøvede endnu engang at boote fra cd-rom uden held. Pt. vil den ingenting andet end at genstarte og fortælle at der er fejl.

;-(

Kommentar
Fra : hatmand

Dato : 22-10-03 09:14

Fik langt om længe inst. xp, men............. Det virker stadig ikke, den vil ikke åbne selv, og skriver der er en beskadiget fil eller disk.

Prøvede endnu engang at boote fra cd-rom uden held. Pt. vil den ingenting andet end at genstarte og fortælle at der er fejl.

;-(

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 22-10-03 09:18

Jamen det er jo ikke helt ligegyldigt om det er en fil eller disken, det er galt med!
Har kørt den chkdsk?
Og hvis det er en fil-hvilken fil

Kommentar
Fra : hatmand

Dato : 22-10-03 09:24

Har kørt chkdsk og det eneste den fortæller er at en af delene er beskadiget. Desværre ikke flere info fra maskineriet

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-10-03 09:29

Hvad er navn/mærke på din HD?,på de fleste HD hjemmesider er der som reglen
et værktøj til at undersøge HD'en for fejl og beskadigede sektore,fra en
diskette,maxtor har f.eks. Power Max,som jeg selv har undersøgt en HD med
og repareret en mindre fejl i en sektor på HD'en med,den HD jeg reparede
kunne heller ikke indstalleres/formatere på før efter undersøgelsen/reperationen.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-10-03 09:39

Her kan du f.eks. se hvad jeg mener,angående Maxtor>
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm

Der kan være et ligende værktøj på din HD's hjemme side.
Manse9933