/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
windows 2000
Fra : steenmarkussen
Vist : 472 gange
100 point
Dato : 21-10-03 01:02

Hej brugere.
Jeg har et problem. det drejer sig om en bekendt som skal slette sin windows2000 pro.
jeg har prøvet og forklare ham hvad han skal gøre: altså sætte sin windows2000 pro i maskinen også genstarte.
han gør det også og han trykker på det rigtige "siger han" og han installere windows 2000 pro men problemet er der stadig er gamle mapper tilbage på drevet hvilket jo betyder han ikke har formateret fuldstændig. og dette har han så gjort 3 gange.
kan man lave en boot-diskette til windows2000 så han kan komme inde og SKRIVE format C:
eller er der andre gode råd.?

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 21-10-03 01:24

Her er et link til en DOS boot diskette: http://download.3iii.dk/dostools
med den diskette kan han køre FDISK, og på den måde resette partitionen.
Med mindre han kører FAT32 på sin partition, så kan han ikke komme til at skrive FORMAT C: ude fra DOS.

Hvis der er mere end eén partition på en pc, så giver Win2K CD'en også en mulighed for at man kan slette partitioner, og evt. formattere partitioner på harddiske.
Jeg husker ikke lige sammenhængen mellem skærmbillederne på Win2K cd'en og hvad der vises og ikke vises i de forskellige situationer, men DOS Boot disketten har reddet mig i mange situationer.

mvh. Per

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-10-03 01:29

Hej.

Det du skriver at der stadig er mapper tilbage betyder at hans HD IKKE er formatteret, og i hvert fald ikke godt nok. Der kan ikke være noget synligt tilbage hvis man har formatteret harddisken.

Hvis han booter med sin cd-rom, (skal sættes op i bios, ved under opstarten at taste på del-tasten og sætte primær opstart til cd-rom) vil han kunne formattere sin HD, og geninstallere sit styresystem.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 21-10-03 07:42

Evt kan du hente en 98 BOOTdisk på www.bootdisk.com og køre Fdisk,iøvrigt er der 4 boot diske til min udgave af 2000 pro,og om man kan undgå at formatere først kan jeg ikke huske.
Mvh Ole

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 21-10-03 09:36

Jeg vil råde ham til at gå ind på www.bootdisk.com og lave en windows 98 startdiskette, den virker fint til windows 2000 pro, og den fylder kun 1 diskette. Derefter skal han bare starte op med disketten og skrive Format c:
Derefter er hans harddisk clean. Nu skal han bare installere Win2kpro.

Zerg

Accepteret svar
Fra : frostys

Modtaget 100 point
Dato : 21-10-03 15:59

Hej Stenn

Han skal boote fra cd rom og når han ser windows skal han trykke esc og vælge e for slet partion enter og o for oprette så bliver den formateret og install på helt ny- frisk.

frostys say have a nice day

Godkendelse af svar
Fra : steenmarkussen

Dato : 30-11-04 21:47

Tak for svaret frostys.