/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
rentefri lån
Fra : Runeldo
Vist : 2537 gange
100 point
Dato : 19-10-03 18:07

Jeg er en ung mand, som i øjeblikket overvejer at omlægge nogle af mine lån til det nye rentefrie lån. Hvad er fordelene og ikke mindst ulemperne ved denne form for lån?...og skal de lånte penge bruges på noget bestemt fx. et andelslån?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-10-03 19:10

Jeg er ikke sikker på at jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt.

Hvis det er lån i fast ejendom er de nye lån ikke rentefrie, men afdragsfrie. Det kan du læse mere om her
http://www.boligassistancen.dk/Afdragsfri%20realkredit%C3%A5m.htm

Hvis jeg er på et sidespor, så uddyb det/de lån, som du vil omlægge.

mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-10-03 19:17

http://www.boligassistancen.dk/Afdragsfri%20realkreditl%C3%A5n.htm

Hvis dett ikke lykkes, så søgte jeg på google, afdragsfrie lån.

mvh ans

Accepteret svar
Fra : Tofthoej

Modtaget 100 point
Dato : 19-10-03 20:16

Jeg kan ikke andet end forestille mig at der er tale om afdragsfrie lån. Fordele ved et afdragsfrit lån er selv sagt at du ikke betaler afdrag, hvorfor du får flere penge (øget likviditet) her og nu. Det eneste man betaler på lånet er derfor renteomkostningerne (som du jo kan fradrage på din selvangivelse ). Der er naturligvis en del debat om hvorvidt lån er en god eller dårlig ide, men umiddelbart er det da en mulighed for dem (der stadig er unge og derfor har lønstigninger i sigte) der gerne vil anskaffe en bolig, men har problemer med det høje prisniveau.
Man skal dog være opmærksom på at i og med at lånet er afdragsfrit, forbliver gælden (hovedstolen) den samme. Jeg har endnu kun hørt at disse lån ydes mod sikkerhed i fast ejendom, men flere mener at de med tiden også vil blive udbud til andre formål.
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers spørg igen, så kan det være jeg kan formulere mig mere præcist.

Kommentar
Fra : nillenolle

Dato : 19-10-03 21:05

Desuden er det en god ide at bruge de penge som man ellers skulle have brugt til at afdrage på lånet til at afdrage ekstra meget på et dyrere lån!! - Man sidder i saksen efter 5 eller 10 år med afdragsfrit lån, hvis man "bare" har brugt pengene til ren fornøjelse, men jeg har indtryk af at hvis man bruger pengene "Rigtig" og fornuftigt kan der ikke ske noget ved det!! - Og ja.....efter 10 år skylder man så det samme men er så forhåbentlig kommet af med et dyrt lån og kan så sætte afdraget højt!?

Kommentar
Fra : nillenolle

Dato : 19-10-03 21:06

Desuden er det en god ide at bruge de penge som man ellers skulle have brugt til at afdrage på lånet til at afdrage ekstra meget på et dyrere lån!! - Man sidder i saksen efter 5 eller 10 år med afdragsfrit lån, hvis man "bare" har brugt pengene til ren fornøjelse, men jeg har indtryk af at hvis man bruger pengene "Rigtig" og fornuftigt kan der ikke ske noget ved det!! - Og ja.....efter 10 år skylder man så det samme men er så forhåbentlig kommet af med et dyrt lån og kan så sætte afdraget højt!?

Kommentar
Fra : nillenolle

Dato : 19-10-03 21:07

Desuden er det en god ide at bruge de penge som man ellers skulle have brugt til at afdrage på lånet til at afdrage ekstra meget på et dyrere lån!! - Man sidder i saksen efter 5 eller 10 år med afdragsfrit lån, hvis man "bare" har brugt pengene til ren fornøjelse, men jeg har indtryk af at hvis man bruger pengene "Rigtig" og fornuftigt kan der ikke ske noget ved det!! - Og ja.....efter 10 år skylder man så det samme men er så forhåbentlig kommet af med et dyrt lån og kan så sætte afdraget højt!?

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 19-10-03 22:41

Hej Runeldo

Du kan evt. gå ind og læse mere, f.eks. her:

http://www.rd.dk/Privat

Hvis du har spørgsmål, kan du evt. kontakte kreditforeningen her:

http://www.rd.dk/Kontaktrd

Du kan evt. selv vælge en anden Kreditforening.

Mvh
Franksp

Godkendelse af svar
Fra : Runeldo

Dato : 21-10-03 23:47

Tak for svaret Tofthoej.