/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Haglgevær og trykprøvnng
Fra : thomash46
Vist : 6746 gange
100 point
Dato : 18-10-03 15:36

Når et haglgevær er trykprøvet til røgsvagt krudt, hvor stort et tryk skal løbet så, som minimum kunne klare.
Mvh.
Thomas

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-10-03 18:58

Det kan der desværre ikke svares entydigt på, da det afhænger af hvilke patroner man anvender.
Jeg mener ikke der er lovbestemte regler for dette, men er dog ikke helt sikker.
I dag bruges der kun røgsvagt krudt til haglpatroner, men gastrykket i disse patroner er meget forskelligt. Hvis du tænker på et ældre våben, kan jeg fortælle at jeg har en gammel side by side som jeg stadig bruger (30 år gammel) og den klarer fint stålhaglene, men jeg køber jo heller ikke de patroner med det højeste gastryk. Det er iøvrigt meget forskelligt hvad gastryk der er stemplet i moderne geværer.
På undersiden af løbene, eller indvendigt i låsetøjet er der stemplet det gastryk våbnet er godkendt til.

mvh
dabj

Kommentar
Fra : poularne

Dato : 20-10-03 00:28

jeg mener helt klart at alle haglgevære idag skal være afprøvet til at kunne klare et gastryk på 1200 kilo

mvh. Poul-Arne

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 04-11-03 23:00

Poul-Arne Du har desvære ikke ret. Derfor er det vigtigt for alle der køber et brugt jagtgevær,at de undersøger hvad det er trykprøvet til. Kan man ikke finde stemplerne i løbene (de står under kammeret) skal man henvende sig til en bøssemager inden man begynder,at anvende våbenet til jagt.
Vi jægere kunne godt tænke os,at der blev strammet noget op omkring dette spørgsmål. Bl.a. omkring mærkningen af det gas tryk der er i de forskellige hagl patroner.
Mange ældre hagl gevære kan simpelthed ikke tåle at skyde med moderne hårdt laede stål hagl.

Accepteret svar
Fra : webgun

Modtaget 100 point
Dato : 13-11-03 17:37

Alle haglvåben til røgsvag krudt skal som minimum være trykprøvet til 900 bar.men de fleste er dog trykprøvet til 1200 bar.Er der tale om feks 12/70 er 900 bar rigeligt.er det en 12/76 "magnum" er de trykprøvet til min.1200 bar.visse 12/76 modeller er dog trykprøvet til 1400 bar.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-11-03 19:59

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu og fået svar.
Almindelig høflighed i kandu kræver at man i det mindste takker for hjælpen. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Godkendelse af svar
Fra : thomash46

Dato : 23-11-03 22:50

Tak for svaret webgun.

"Jeg undskylder meget over, at der er gået så længe inden jeg fik acceptere et svar"