/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Flere drev i Win ME
Fra : Sniper12
Vist : 261 gange
200 point
Dato : 11-10-03 13:14

Jeg kan kun få op til 5 drev i min windows ME (A,C,D,E,F) det vil sige jeg ikke kan dele min ene HD disk op, eller tilslutte mit digital kamera uden at tage et andet drev fra. Det er meget irreterende, så jeg håber der er en der kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-10-03 13:30

Det må du gerne forklare nærmere! Dit digital kamera er da ikke et drev? Med hensyn til at dele et drev op så findes der software til det! Det lyder mere some om du har sat dit lastdrive til F et eller andet sted?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-10-03 13:31

er E og F cd rom drev?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-10-03 13:35

Prøv om dette hjælper.

A-drevet kan du ikke gøre noget ved, da det er floppy-drev.

Slå alle drevene fra undtaget C-drevet.

Tilslut så igen i den rækkefølge du ønsker dive drev skal hedde. Hvis du indimellem skal partitionere et drev skal de gøre det inden du tilslutter et nyt.
Så fremdeles indtil du er færdig.

Måske er der også en anden mulighed, at gå ind i enhedshåntering, og selv tildele dit drev et ande bogstav, men du kan ikke på samme tid have 2 c-drev elle 2 d-drev.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 11-10-03 15:27

Tedd > ja E,F er cdrom/brænder. Og jo mit digi kamera laver jo et drev når man sætter det i USB porten.

Ellerbye >Jeg er lige glad hvad de drev hedder jeg kan bare ikke få flere end til F. Jeg bruger også Demontool og det laver jo nogle kunstige drev men de kommer ikke frem for de ligger efter F, hvis jeg fjerner et at de andre drev kommer det et nyt frem som hedder F og det er fra Demontool jeg ville jo gerne have det så jeg kunne bruge alle de bokstaver jeg vil A,C,D,E,F,G,H,I,J,K,L,M eller hvor mange jeg får brug for.

Jeg har også været inde i min config.sys og skrive lastdrev=z men det sker der ikke en skid ved.

Hilsen Michael.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-10-03 15:58

Nu har jeg været inde på den pc hvor jeg har me installeret.

Hvis du vil læse noget om emnet gå ind i hjælp og find "drevbogstaver" så kan du læse hvordan man tildeler bogstaverne.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-10-03 16:37

Du trykker Esc ved opstart og kontrollere hvordan din bios er sat op, den sætter en begrænsning hvis den ikke er sat rigtig, men hvis du skal ikke stille på alt for så kan det gå galt, find det sted hvor lastdrive er, det er forskellig på de forskellige bioes typer, og jeg kender ikke din.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-10-03 18:08

En comp. kan normalt have 4 primære drev
eller 3 primære og et stort antal logiske drev
foruden 2 diskettedrev/cdrom/DVD/camera bør bare lægge sig til sidst som et logisk drev.
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-10-03 00:02

Det ikke en skid med fysiske drev tror jeg! Prøv lige at se hvad der står i config.sys eller autoexec.bat omkring lastdrive? Gå ind under kør under Start og tast sysedit! Så får vi se!

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 12-10-03 13:18

tedd> der er ikke noget der hedder sysedit på min pc. Kan det hedde noget andet til Win ME, min config.sys er helt tom men hvis jeg skriver lastdrev=z fjerner den det bare når den starter op.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-10-03 13:25

Lyder lidt underligt! Prøv evt. lige at fjerne daomontools og genstarte og så se om dit kamera virker?

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 12-10-03 16:26

Selv om jeg fjerner Demontool så kan jeg ikke se mit kamera, kun hvis jeg piller strømmen til et af de andre drev, så kommer mit kamera frem.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-10-03 17:46

Hvis du vil tildele et driverbogstav til en enhed, kan det i win2000 og xp gøres i diskhåndtering. I win95/98 gøres det i enhedshåndtering ved egenskaber til enheden.
Emesen.

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 12-10-03 19:26

Jeg vil ikke tildele et driverbogstav for jeg har ikke noget drev at tilføje det til det er jo det der er hele problemet.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-10-03 19:41

Nu må jeg lige høre hvilket styresystem du har.
Emesen.

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 12-10-03 21:48

Det står oppe i mit ? men det er Win ME

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-10-03 22:01

Sorry -det så jeg ikke.
A = diskette drev
B = mulighed for diskettedrev 2
C = styresystem
D,E,F = ekstra HD/partition - CD-rom - DVD/brænder i en eller anden rækkefølge
Camera bør lægge sig som midlertidig G
Med fdisk kan du dele din HD op i flere drev, men kun hvis du sletter et eksisterende.
Med partition Magic kan du dele din HD op i flere drev uden at slette en partition.
Camera vil så lægge sig til sidst, og bør ikke sidde i comp. ved ændring af HD.
Har jeg forstået det sådan at det er det du vil.
Emesen.

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 12-10-03 22:26

Ja lige pracis sådan, den vil bare ikke lave drev over F. Mit kamera skulle jo gerne lave et drev som hedder G. Men det gør den bare ikke, hvis jeg tager et af de andre drev fra (HD skuffe) som kommer mit kamera frem men så hedder det F.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-10-03 22:43

Jeg kender ikke ME og ved ikke om den mest ligner '98 eller XP.
Men i '98/2000/XP kan jeg som dig hive min HD skuffe ud og ind med flere logiske drev og mit Canon (fat 32) kan jeg sætte til og den får så bare det sidste ledige bogstav og en USB HD med kortlæser så kommer jeg op på adskillige drev.
Så jeg gætter på at det er Demontool som spærrer.
Emesen.

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 12-10-03 23:39

Ja men selv om jeg afinstallere Demontool så virker det ikke med de 2 HD i og cdrom+brænder i.Kun hvis jeg køre med 1 HD og cdrom+brænder. Så virker mit kamera som det skal.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 13-10-03 00:38

Åbn Computeradministration (lokal).
Klik på Scan diske igen i menuen Handling.
Bemærk!

Hvis du vil åbne Computeradministration, skal du klikke på Start og derefter klikke på Kontrolpanel. Dobbeltklik på Administration, og dobbeltklik derefter på Computeradministration.
Klik på Diskhåndtering i konsoltræet.
Hvor?

Computeradministration (lokal)
Lager
Diskhåndtering

Du skal være logget på som administrator eller medlem af gruppen Administratorer for at benytte denne fremgangsmåde. Hvis computeren er tilsluttet et netværk, kan indstillingerne for netværkspolitik også forhindre dig i at udføre trinene i denne fremgangsmåde.
Brug kommandoen Scan diske igen, hvis diskkonfigurationen er blevet ændret, men ændringerne ikke vises i Diskhåndtering.
Når Diskhåndtering scanner diske igen, skanner den alle tilsluttede diske for diskkonfigurationsændringer. Den opdaterer også oplysninger om flytbare medier, cd-rom-drev, grundlæggende diskenheder, filsystemer og drevbogstaver.
Det kan tage flere minutter at scanne diskene igen, alt efter antallet af installerede hardwareenheder.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-10-03 08:48

Lige en ting.
Din HD2 har den primære drev eller er det logiske.
Hvis HD2 har primære drev hvilken status har partitionen (partitionerne) så.
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-10-03 02:44

Lige et skud i tågen! Har du scannet for virus? Prøv http://housecall.antivirus.com/housecall/start_corp.asp

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 17-10-03 16:52

Sorry jeg ikke har svaret min HD gik ned så jeg har købt en ny og installeret Win XP og nu er der ingen problemer, Mange tak for hjælpen ellers, Jeg giver point til pallebhansen for jeg var der inde i og kigge og det så ud som om det virkede bagefter.

PS. Ny HD på 120 GB så nu er der ikke plads mangel lige med det samme...

Hislen Michael.

Godkendelse af svar
Fra : Sniper12

Dato : 17-10-03 16:53

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-10-03 17:57

Jeg tror nu ikke Palles løsning kan fungere under winME problemet har jo tydeligvis været et defekt harddrive! Men tillykke med dit nye drev! Du bliver forøvrigt overrasket over hvor hurtigt man kan fylde et 120 Gb drev!