/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
jagt med et øje
Fra : jager
Vist : 599 gange
250 point
Dato : 10-10-03 20:42

jeg har altid sigtet med højre når jeg feks. har skudt lerduer da jeg jeg er højre håndet,men nu har jeg været så uheldig at miste synet på højre øje

jeg skyder stadig med geværet ved høre skulder men har en del problemer med at ramme...

jeg har prøvet at bruge venstre arm men det går slet ikke

jeg ville høre om der er nogle der har erfaring med det her problem..

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-10-03 20:50

Hej

Jeg er godt nok ikke jæger men..Er det ikke muligt at løftet sigtet så du kan bruge venstre øje eventuelt flytte det lidt til venstre. Der må da være en løsning. Du kan da ikek være den eneste der har det problem...
benjamin

Kommentar
Fra : poularne

Dato : 10-10-03 21:16

Jeg kender en fra samsø der fik samme problem, han fik vredet skæftet sådan at løbet lå bedre for venstre øje jeg ved ikke hvad det kostede , men det virkede, han rammer ihverttilfælde ligeså godt som andre jægere

mvh. Poul-Arne

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-10-03 21:19

Der er efter min opfattelse flere muligheder.
Når du skyder med haglgevær har du jo begge øjne åbne. Når du så ikke kan se med højre øje, må det være et spørgsmål om øvelse, for at finde det rette foranhold, så ---ud på skydebanen.
Der er også den mulighed at du kan optræne dig som linksskytte, men det er nok vanskeligere, og vil formodentlig også kræve en tilretning af kolben.
Så på med vanten og ud på træningsbanen, ~~~ kan lade sig gøre når viljen er der.

Knæk og bræk
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-10-03 21:20

Ups-- der skulle stå a l t

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-10-03 08:15

Hej
Poul Arne har ret, du kan få skæftet dit jagtgevær, riffel osv. hos en våbensmed... men det er ikke gratisse.
Jeg er selv højre håndet, men p.g.a. som dig, kan jeg ikke se med mit højre øje (ikke godt nok i hvert tilfælde). Jeg har vænnet mig selv til at være "links" skytte. Det tager 1-2 år før det falder dig "normalt", med lidt intens flugtskydning, kan du sikkert gøre det hurtigere.
Et lille råd på vejen, hvis du vil gå over til at være "links" skytte. Køb dit jagtgevær og riffel UDEN cast-off eller cast-on, men derimod som en lige/ret skæftet.
Held og lykke med det ...
Søren

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-11-03 19:58

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu og fået svar.
Almindelig høflighed i kandu kræver at man i det mindste takker for hjælpen. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj