/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Opskrift på Dal - Indisk linseret?
Fra : DorteAndersen
Vist : 4330 gange
100 point
Dato : 07-10-03 12:06

Forleden fik jeg på en indisk resturent en ret - Dal, som var beskrevet som linser kogt i smør og krydderier (altså vegetarisk), den var temmlig stærk men utrolig god.
Er der ikke en der sidder inde med en opskrift???

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 07-10-03 12:17

Kunne det være denne:

Varm linse suppe

Ingredienser:
1 1/4 dl brune linser. Røde eller gule linser kan også bruges. De skal ikke koge så længe.
1 l vand.
1 mellem stor løg, finthakket.
1/2 tsk. revet ingefær.
2 spsk. olie.
1 stor kartoffel i små tern.
2 store hakket tomater.
2 tsk. stødt koriander
1 tsk. stødt sidskommen.
1/2 tsk. gurkemeje.
1/2 tsk. hakket tørret chili.
2 spsk. kokosmel.
1-3 spsk. tamarind koncentrat.
150 g fintsnittet hvidkål.
1 spsk. hakket korinder- eller mynteblade.

1: Skyl linserne i koldt vand, fjern de beskadigede og dem der flyder oven på.

2: Kog linsener i vand i ca. 20 min, til de er møre. Afdryp dem.

3: Svits løg og ingefær i olie, til de er mørke brune.
Tilsæt kartofler og tomater, svits yderligere i ca. 50 min.
Tilsæt krydderier og kokosmel, svits 2-3 min.

4: Tilsæt linserne og 1 l vand samt peber. Bring suppen i kog.
Suppen koger til linser og kartofler begynder at koge ud.
Smag til med tamarind og finsnittet kål.
Koger til kål er møre.

4: Servere med hakket koriander- eller mynteblade.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-10-03 12:22

Der er en opskrift her http://www.netnaturdoktoren.dk/ay_opskrifter.htm

Der er godt nok ikke smør i opskriften, men måske er den god, det kan jo komme an på en prøve.

mvh ans

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 110 point
Dato : 07-10-03 12:23

Dal kan laves på kikærter eller linser. Bruger du kikærter skal disse først blødes op i et døgn, hvilket ikke er nødvendigt med linser.

Du koger så kikærter/linser møre i vand tilsat lidt salt eller soja. (Ca. 45 min. for kikærter/ ca. 20 min. for linser)

Nu kan du mose de afdryppede kikærter/linser med lidt smør eller Gle (som er klaret Indisk smør) Du kan evt. bruge lidt mælk/fløde hvis den skal være mere lind i konsistensen.

Til 'mosen' tilsættes knust spidskommen (Jeera), knust hvidløg (½-1 fed) plus. evt. Chili/stærk karry.

Istedet for Jeera kan jeg anbefale at bruge en god Garam Masala (hovedparten af denne bør være knust spidskommen m/ kanel, kardemomme osv..)

Velbekomme...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-10-03 12:29

Ps. Den Dal jeg har beskrevet er fra Nord Indien og er beregnet som tilbehør, en slags 'kartoffelmos' på Indisk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 07-10-03 12:56

hej Dorte
DHAL er det rigtige navn for denne ret ,den er som flg.:
200g røde linser
1 l vand
3 stk frisk ingefær skåret i ca 1 cm skiver
½ tsk gurkemeje
½ tsk salt¨
3 spsk ghee eller olie
2 fed knust hvidløg
1 knivspids asafoetida, eller efter smag (kaldet djævlens gummi pga .lugten.Er meget populær i indiske vegetarretter) fås i special forretninger.
1 tsk spidskommen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-10-03 13:02

mcloud -> Tak for rettelsen Det hedder selvfølgelig Ghee og ikke Gle som jeg skrev ! ..og Dhal; ikke DAL

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 07-10-03 13:06

hovsa
TEKNISK UHELD
Resten følger her :
1 tsk koriander
1/4 tsk chilipulver
1 spsk friskhakket korianderblade

Hæld linser og vand i en mellemstor gryde og bring i kog.Skru ned til lav varme og tilsæt ingefær og gurkemeje og lad simre under låg ca 1 time eller til linserne er møre.Rør ca hvert 5 minut i den sidste halvdel af kogetiden,når linserne er møre taget ingefæren op og salten røres i.
varm ghee eller olien op på en pande ,kom hvidløg og løg på og steg dem ved middelvarme i ca 3-4 minutter,tilsæt derefter asafoetida,hvis det bruges sammen med spidskommen,koriander og chilipulver og steg i ca 2-3 minutter.
Hæld løgblandingen til linserne og rør det forsigtigt sammen.
Server retten med friskhakket koriander .
Denne portion er til 4-6 personer

velbekommen og god fornøjelse
mvh mcloud

Kommentar
Fra : DorteAndersen

Dato : 07-10-03 16:36

1000 tak for de hurtige svar, alle 3 opskrifter ser lækre ud, så det er egenligt ikke rimeligt at det kun er en af jer der får point!
Men jeg køber Monokyle svar da den ser lækrest ud

Godkendelse af svar
Fra : DorteAndersen

Dato : 07-10-03 16:37

Tak for svaret molokyle.