/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Dansk Supermarked
Fra : Jimmy17
Vist : 444 gange
200 point
Dato : 06-10-03 13:56

Har et projekt om Dansk Supermarked
Der er et par ting, jeg ikke kan finde et svar på:

1. Hvordan kan Dansk Supermarked have indflydelse på dansk politik og lovgivning?
2. Hvordan kan forbrugere af DSM's produkter have indflydelse på dansk politik og lovgivning

Håber nogen kan hjælpe.

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : h_blunck

Modtaget 210 point
Dato : 06-10-03 14:01

Som vel nok en af de største indkøbere i hele Danmark, er indflydelsen vel mere eller mindre indirekte -- men i teorien kunne man sige, at Handelsstandsforeninger m.v. som driver lobbyvirksomhed vel også får en eller anden form for feedback i de grupper hvor DSM er medlem.

Den største indflydelse forbrugerne har er vel i valget af butikker de handler i. Mange ting er f.eks. billigere i Netto end de er i Føtex og/eller Bilka...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 06-10-03 14:27

Alle ved, at A.P.Møller står bag Dansk Supermarked, der består af. Bilka,Netto, Føtex samt Salling. APM har altid haft stor indflydelse på dansk politik, takket være hans store kapital. Forbrugerne er delvis skyld i denne formue. Folk handler jo hos DSM og derved giver APM større mulighed for at påvirke politikerne.
Torben

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 06-10-03 15:09

bauchmann > ganske rigtigt, at APM står bag Dansk Supermarked...

Men i Jimmy17's spørgsmål: "Hvordan kan forbrugere af DSM's produkter have indflydelse på dansk politik og lovgivning" ligger der også - for mig at se - spørgsmålet hvordan man kan påvirke dansk politik gennem sin handel.... Egentlig gælder spørgsmålet vel AL HANDEL INDENFOR DANMARK hvis det skulle have en effekt. Men lad os tage et eksempel:

Som min kone plejer at sige er jeg dygtig til at handle -- det der, med hende i byen, ville koste måske 800,- koster rent faktisk KUN 450-520,- NÅR JEG GÅR I BYEN....Hvorfor? Fordi da hun godt kan lide f.eks. Bakkedal, mens jeg selv er opdraget med plantemargarine på brødet, jamen HVORFOR skulle jeg så købe Kærgården der er to kroner dyrere pakken, når hun er lige så glad for Bakkedal. Det samme med skilte med TILBUD/UDSALG m.v. Mange lader sig narre af priserne fordi det bliver kaldt for et tilbud. Blæse være med at du til normalpris kan købe varen enkeltvis billigere i Netto end du kan når du SKAL købe 3 stk. af samme vare i Kvickly eller Bilka....

HVIS alle blev enige om at de IKKE ville have æg fra burhøns, men kun fra fritgående, ville det KUN tage ganske få uger at standse indkøbet i butikkerne af disse burhønse-æg.... Problemet er bare at vi IKKE er så mange idealister tilbage. Jeg køber ALDRIG kylling med halal-mærke -- og det gælder OGSÅ selvom varen er på tilbud. Visse ting VIL jeg ikke acceptere, og hvorvidt det rykker at jeg og måske 5-7% af befolkningen har samme observans er måske ikke så interessant i forhold til de 90% der er ligeglade ----> men vi prøver jo hver især at tage visse beslutninger ud fra hver vores overbevisning...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

PS: Nu er det lige før det er nemmere jeg skriver opgaven hvis det er fristil...

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 05-12-03 22:59

Tak for svaret h_blunck.