/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
Citrix
Fra : charknud
Vist : 545 gange
80 point
Dato : 02-10-03 18:05

Vi kører på citrix og har en masse skabeloner, hvortil der er knyttet en makro med en autotekst på den enkelte bruger. Vi er meget ofte ude for at autoteksten ændres hos den enkelte bruger, når systemet har været lukket ned. Fx. er to brugere tilknyttet S:\skabeloner, hvortil de har oprettet en autotekst som hedder det samme, men med forskelligt indhold. A har et indhold og B et andet indhold. A har oprettet nogle fælles skabeloner og gemt dem så både A&B kan bruge dem. Men nogle dage ændres autoteksten hos B.
Håber det er til at forstå hvad jeg mener.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 02-10-03 21:10

Hmm... jeg har et par spørgsmål til det som du har skrevet.

Ud fra det som du har skrevet så må jeg formode at skabelonerne er lavet i Word?
Og at I benytter word's mulighed for både personlige skabeloner og arbejdsgruppe skabeloner.
Jeg må også formode at S: er ens for alle brugere?

Hvordan styres adgangsrettigheder til de fælles skabeloner?

Er det words egen Autotekst, eller er det indholdet i en makro som indeholder hver persons autotekst?
Jeg må formode at der er tale om words egen autotekst muligheder i benytter.

Nøglen er nok, at finde ud af om der er en personlig kopi af normal.dot til hver bruger.

Jeg har stillet en del spørgsmål, som måske kan give jer nogle ideer, men som jeg også har brug for at få svar på hvis vi skal lidt dybere ind til løsningen.

mvh. Per

Kommentar
Fra : charknud

Dato : 03-10-03 12:27

Hej Per
Skabelonerne er lavet i word. Og vi benytter brugerskabeloner og arbejdsskabeloner. Alle bruger S.
Resten af dine sprøgsmål skal jeg lige dyrke mere - så jeg vender tilbage på mandag.
God weekend
Charlotte

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 03-10-03 13:09

OK!

mvh. Per

Kommentar
Fra : charknud

Dato : 07-10-03 11:27

Hej Per
Du bruger ordet fælles skabeloner - mener du arbjedsgruppeskabelonerne? Den er der administrator på, mens brugerskabelonerne kan bruges/rettes af alle dem som har adgang til det enkelte S drev.
Jeg har ikke helt styr på det omkring den personlige kopi af normal.dot - det vil jeg lige spørge nogle i huset om.
Bare alene i dag har jeg rettet et par brugeres autotekster tilbage til deres egen.
God dag
Charlotte

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 09-10-03 11:17

Hej Charlotte,

Vedr. den personlige kopi af normal.dot

Word gemmer næsten alle sine indstillinger, justeringer og tilpasninger i filen normal.dot.
normal.dot ligger i mappen for bruger skabeloner.

På en standard word installation oprettes bruger skabeloner i en bruger mappe.
For bruger TWF, og når Windows er installeret på E: så er stien
E:\Documents and Settings\twf\Application Data\Microsoft\Templates

Hvilken sti bruger du i din word?
Indgår brugerens navn i den sti?
Eller er drev betegnelsen opbygget sådan at hver fx. P: drev er sat til at pege på en bruger specifik mappe (kunne være P: for Personlig) P: drevet vil i så tilfælde være en mappe på fil serveren.

Når du kan spørge nogen i huset om noget vedr. computere, betyder det så at i har en IT afdeling eller IT person som står for netværket og serverne, og du sørger for at office pakken kører?
Hvis det er tilfældet, så er placeringen af normal.dot noget i skal planlægge i fællesskab.

At få alt til at køre godt på en citrix server kræver at man holder tungen lige i munden.
Microsofts udviklingsmetode er god at bruge når man skal vurdere hvordan et netværk og især en citrix server skal køre. Bl.a. fordi navnet "server" bliver brugt med forskellige betydinger i et setup hvor en citrix server indgår.
Nogle steder så er citrix serveren fx. også fil server. Det er egentligt oplagt at gøre sådan i visse situationer, men fordi der er mange brugere på den samme pc (citrix serveren) så skal man nu alligevel stadig tænke i forskellige "server funktioner" for at få sat tingene op så de kører overskueligt, stabilt og individuelt for alle brugere

Er du blevet lidt klogere på placeringen af normal.dot?

Har du allerede selv et godt indtryk af hvad Word bruger normal.dot til?

mvh. Per

P.S. med fælles skabeloner så mener jeg arbejdsgruppeskabeloner.

P.P.S. hmmm.. når du siger "det enkelte S drev" så kunne det godt tyde på at hver bruger har sit eget S: drev, det som jeg har henvist til som P: for personlige drev.

Det kan også tænkes, at der i logon proceduren kopieres en frisk kopi af normal.dot fra et sted på serveren, og så til den enkeltes S: drev. Og så forsvinder personlige indstillinger jo når man logger på.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 21-10-03 07:07

Hej Charlotte,

fandt du en løsning på dit problem?

mvh. Per

Kommentar
Fra : charknud

Dato : 23-10-03 10:34

Hej Per - nej. Mit problem er, at jeg er en dygtig wordbruger, men derfra og så.. ja der kniber det.
Jeg prøver lige at starte forfra:
Jeg har lavet en brevskabelon til hele huset, som indeholder en makro med en autotekst, som gerne skulle være på hver bruger.
Hos os bruges standardstien: C:\Documents and Setting\ck\Application Data\Microsoft\skabeloner. Det betyder, at brugerens initialer indgår (hos mig er det CK).
Det vi så har gjort er, at arbejdsskabeloner ligger på T:\ (et drev samtlige medarbejdere har adgang til - herfra henter de brevskabelon, følgeskrivelse m.v.)
Brugerskabelonerne ligger på S:\ (de betyder, at lønkontoret 4 pers har adgang til S, hvor de kan ligge alle deres brugerskabeloner, mens bogerservice også brugerskabeloner på S, men kan naturligvis ikke se løns brugerskabeloner).
Det som går galt er, at den person som først bliver sat op til S:\ og hvortil der oprettes autotekst for den enkelte person, bliver også den personsautotekst, som hele gruppen kommer til at døje med hver dag - og det er vel her normal.dot kommer ind i billedet. Det jeg så får af vide er, at vi ikke kan få det til at virke med de autotekster - og det er noget rigtig skidt for så falder hele grundidéen i skabelonerne.

Så du kan godt se, at jeg ikke er kommet meget nærmere - jeg ved dog lidt mere om normal.dot

Jeg helder dog meget til, at der kopieres en frisk kopi af normal.dot - det bygger jeg på, at igår indsatte vi en tekst og gemte dok. som normal.dot - det fik den virkning, at når jeg lukkede for word og åbnede det igen (i citrixmiljøet) indeholdte normal.dot det jeg lige havde skrevet. Her til morgen var der igen et helt blankt ark (normal.dot). Mine indstillinger (autotekst) retter jeg hver dag til mine egne autotekster og næste morgen er det igen min chefs autotekst, som kommer på mine breve. Hendes filplacering på S:\ er oprettet før min. Giver det nogen mening - det håber jeg.

Glæder mig til at høre nyt.
Hilsen fra Charlotte

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 24-10-03 00:51

Hej Charlotte,

Et billede er ved at danne sig for mig. Jeg har lige et par tillægsspørgsmål:

Når du åbner Word, og du går ind i filplaceringer, peger brugerskabeloner så på S:?

Er der en normal.dot på C:\Documents and Setting\ck\Application Data\Microsoft\skabeloner?
Prøv evt. at slette den før du åbner word. Word bør selv danne en ny standard normal.dot

Hvis du opretter fx. tre forskellige skabeloner på C:\Documents and Setting\ck\Application Data\Microsoft\skabeloner
dukker de så op når du vælger via menuen: filer->ny?

Du ved at en ny skabelon kan dannes, ved at ændre i din normal.dot, lukke word, tage en kopi af normal.dot og derefter omdøbe kopien af normal.dot til et andet navn.
Man kan også lave skabeloner på andre måder, men denne metode vil virke godt til

Hvad siger IT afdelingen til dit problem?

Jeg vil lige se lidt på, om jeg kan komme på en anden løsningsmodel.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 14-11-03 00:13

Hej Charlotte,

jeg har fået den idé, at du kan gemme de person specifikke informationer i registreringsdatabasen, da det ser ud som om i faktisk får en ny normal.dot hver dag.

Hvis problemet/løsningen stadig har din opmærksomhed, så vil jeg finde et par eksempler på hvordan man i en word makro, gemmer og henter informationer fra registreringsdatabasen på en windows pc.

mvh. Per

Kommentar
Fra : charknud

Dato : 21-01-04 13:00

Hej Per
Undskyld min meget lang svartid - men vi er kommet til den løsning, at arbejdsskabelonerne skal pege på M:....CK som er "mit" eget drev, hvor efter det løser vores problem omkring autoteksterne. Vores fællesskabeloner=Brugerskabelonerne kommer så til at ligge på et fælles drev, hvor der gives forskellige rettigheder.
Pyha en dum ting - men sådan bliver det og det kan bruges uden problemer.
Tak for din hjælp.
Charlotte