/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Brøker simpelt spørgsmål
Fra : meyerbeyer
Vist : 451 gange
50 point
Dato : 30-09-03 17:51

Jeg skal hjælpe min søn med brøker eks. 3/4+2/3 hvordan laver man denne om til omregning jeg kender resultatet men hordan man finder frem til det ved jeg ikke ??????????????????????????

Accepteret svar
Fra : NielsPT

Modtaget 60 point
Dato : 30-09-03 18:08

først skal du finde en fællesnævner. I dette eksempel er det 12 (dvs. den mindste fællesnævner som både 3 og 4 går op i) derefter ganger du: for at få 4 til at give 12, skal du gange med 3, og derfor skal du også gange 3 med 3.... Det samme gøres med den anden brøk: For at få 3 til at give 12 har du ganget med 4, derfor skal du også gange 2 med 4. Derefter brøken til at lægge sammen... Og man lægger KUN tællerne sammen, næavneren 'føres' videre... følg mit eksempel:

3/4 + 2/3 =
9/12 + 8/12 =
17/12 hvilket er resultatet

Det er ret simpelt...

Her er forresten en huskeregel: Nævner (den nederste) = nederdel ... Så kan man huske hvad der er øverst og hvad der er nederst (nederdelen selvfølgelig)

mvh Niels

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 30-09-03 18:13

Godt klaret Niels )

Jeg vil dog lige sige, at 17/12 kan forkortes til 1 5/12, da 12/12 udgår med en hel (1) og så er der 5/12 tilbage stadig som en brøk.

Hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-09-03 18:14

Hej

og 17/12=1 5/12

mvh
Benjamin

Godkendelse af svar
Fra : meyerbeyer

Dato : 30-09-03 18:14

Tak for svaret Niels pinligt men jeg husker det jo ikke efter mange år udenfor skolebænken nu kan jeg hjælpe min søn pga dit svar TAK

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 30-09-03 18:20

intet problem.. går selv i 3.g matematisk linie, så sådan en brøk er en smal sag

mvh Niels