/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP laver underlig opførsel på min profil
Fra : erling_l
Vist : 470 gange
200 point
Dato : 28-09-03 10:55

Hej - og hjælp

Jeg har en bærbar computer, der har fået nykker. Under opstartsbilledet er der oprettet 3 brugere: Mig selv, konen samt en profil til at køre netværk via modem, hvis den er udenfor det trådløse netværk.

I går loggede jeg på som mig selv - og det må siges, at det er den klart mest brugte profil. XP velkomstbillede blev også åbnet (skrivebordet), men allerede der føltes PCén lidt sløv - specielt musen. Da jeg prøvede at starte explore, viste ikonet, at der blev startet op, men selv efter 10-15 sekunder, skete ikke en meter. Det eneste der skete var, at signalet om, at explorer startede op, forsvandt (den åbnede altså aldrig). Så prøvede jeg at starte outlook. Her startede åbningsbilledet, men det lykkedes aldrig at komme ind i programmet (det blev bare hængende). Næsten lige meget hvad jeg startede, gentog det sig - intet ville rigtigt løbe i gang.

Til sidst blev jeg så irriteret, at jeg ville lave en genkaldelse af sidst kendte opsætning, der virkede - men da jeg startede XP hjælp, ville denne heller ikke åbne, så det kunne jeg heller ikke få lov til.

Jeg prøvede så, at starte op i konens profil: og whops - så havde jeg igen adgang til det hele !!! Men for det første er jeg oprettet som administrator, så jeg skal bruge min profil igen, og for det andet kan l..... vel ikke bare stå stille og gå i stykker (der er ikke f.eks. installeret ny software eller lignende) - så

HVAD ER DER GALT MED MIN PROFIL, OG HVORDAN RETTER JEG DET.

Accepteret svar
Fra : als

Modtaget 210 point
Dato : 28-09-03 11:00

Allerførst onlinescan for virus, spyware og trojaner. 3 værktøjer. Find dem her:
http://www.spywarefri.dk/onlinevark.htm
så kan vi få bekræftet eller afkræftet om hvorvidt årsagen ligger der.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 28-09-03 11:41

Har haft lidt samme overvejelser, men så burde der vel også være problemer med de andre profiler (det er trods alt samme PC) ? Anyway - kører scanningen nu

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 28-09-03 12:33

als> dit bud var faktisk korrekt - og det irriterer mig af h. til !!! Jeg har nemlig installeret Nortons Virusscan og firewall, så jeg føler jo egentligt, at jeg skulle være beskyttet. Ikke desto mindre fandt pandaen en enkelt fil (et eller andet med .scr) som var inficeret. Den rettede det på stedet, og nu tyder det på, at jeg kan køre normalt på min egen profil.

Men det betyder også, at man tilsyneladende ikke kan stole på Norton, eller hvad ?

Har andre erfaringer med det ?

(als - jeg lader lige spørgsmålet stå åbent for at se, om nogen skulle smide et par kommentarer ind på det sidste)

Mvh Erling

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 28-09-03 12:43

Der er mange der har fejl med Norton: http://www.google.com/search?q=norton+fejl&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&lr=
Der er ogå mange der mener at de efterhånden bare kører på navnet (det er ikke noget jeg påstår)
Udertegnede har selv kørt med AVG- freeware-upåklageligt i et par år.
Hilsen: lengberg

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-09-03 12:45

Interessant! Har du opdateret norton antivirus?

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 28-09-03 12:52

Ja, den står til automatisk opdatering, og det (troede jeg) virker tilsyneladende - der kommer typisk besked, at "nu er der opdateret"

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-09-03 13:01

Jeg kan se på mine indstillinger at den osse skanner *.scr. Kan du huske hvad Panda kaldte virusen? Her er forøvrigt en test af antivirus programmer http://www.taenk.dk/tt/2003/tt32/netsikkerhed/skema/

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 28-09-03 13:05

En antivirusscanner er aldrig sikker! Skift mellem 2. End er kører i baggrunden og en til at scanne med ind imellem. Det er bedst!

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 28-09-03 14:15

-> ted: Desværre nej, på siden stod der, at den ville sende en mail med status, så jeg gik bare hurtigt videre - men mailen er ikke kommet (endnu i alt fald) - jeg kan kun huske, at den hed noget med navn.3bogstaver.scr

Sorry

Kommentar
Fra : als

Dato : 28-09-03 14:46

Jeg skiftede for flere år siden min Norton ud med Pc-cillin. Jeg gjorde det fordi Norton snød mig, selv om den jo egentlig ikke burde, da alt var opdateret. (Nu kommer alle Norton-fans i de næste indlæg)

Nu er jeg blevet en del klogere. Jeg ved at de forskellige virusscannere har forskellig database for virus. Nogle tager også en del spyware og trojaner. Eftersom der er en ret flydende overgang mellem de tre slags snavs, så må jeg idag konstatere at det er vigtig også med spywarebekæmpende værktøjer, som f.eks. SpywareBlaster, SpywareGuard, Spybot (eller Adaware) og IE-Spyad. Det er gangske små programmer som alt ialt ikke fylder meget mere end et par disketter. De er nemme, konflikter ikke med noget og er gratis. De findes hos Spywarefri under "Værktøjer" Jeg kan varmt anbefale dem.

Desværre findes der ikke en god trojanscanner som er gratis. De koster alle. Jeg bruger Boclean til godt 300 kr og den er jeg himmelhenrykt for. Den er fænomenal god. Autoupdate som ved virusscanneren.

Også den lille IE-Spyad som er gratis er jeg glad for. Det er ingen trojanscanner, men et ganske lille program som ved få klik lægger 5000 !!! sider ind under "Klassificerede sider" i din Internet Explorer. Hvor har den reddet mig for megen snavs. Jeg har så heller ikke haft noget som helst skidt og møg siden 1997.

Kommentar
Fra : als

Dato : 28-09-03 14:56

Hvis jeg ikke tager meget fejl så er det denne fil vi snakker om wincfg.scr
og denne virus
http://www.trendmicro.com/vinfo/virusencyclo/default5.asp?VName=WORM_SPYBOT.GEN

Godkendelse af svar
Fra : erling_l

Dato : 29-09-03 02:57

Tak for svaret als.

Kommentar
Fra : als

Dato : 29-09-03 05:54

Tak for points og ha' en god uge!