/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Andet udvikling / Spørgsmål
10  pallebhan.. 320
DXF filer hvordan er de opbygget
Fra : sliversen
Vist : 938 gange
200 point
Dato : 26-09-03 14:39

HEj
Jeg skriver forde jeg har brug for at finde ud af hvordan en dxf fil er opbygget, så jeg kan hive informationer ud af den. Hvordan er hvor står informationerne i den. findes der programel der kan omsætte DXF til kommaseparet fil eller des lige.
hvis jeg f.eks har en DXF fil hvor jeg har angivet nogle huller i eller andre koordinater hvordan finder jeg så dette

Med venlig hilsen søren iversen'
Sliversen@hotmail.com
tlf 23839329

Kommentar
Fra : mariusn

Dato : 26-09-03 15:04

Litt info om formatet.

http://astronomy.swin.edu.au/~pbourke/geomformats/dxf2000/dxf_format.htm
Kender ikke så meget til det men har lest et sted at det er muligt at exporterer til feks mysql

Kommentar
Fra : bjergtrolden

Dato : 28-01-04 20:32

Hej Sliversen.....

DXF filer er lidt af en videnskab, DXF formatet blev opfundet af Autodesk engang i 80'erne og er nok et af de ældste tegnings formater. Dermed også sagt at det er et af de formater med flest knupskydninger på. Hver gang der er kommet en ny version af AutoCAD er der også kommet et tillæg til DXF formatet. men kort fortalt....
Kan de starte med en header, hvorefter der kommer en boddy og en futter. I boddy'en vil der normalt så informationer om geometrien, men de kan også godt være skjult i header'en i form af en block definition (en samlig af mange geometriske oplysninger). Når du nu siger huller - så er der utrolig mange måder at lave huller på, i en 2d repræsentation kan det f.eks. være cirkler (CIR), buestykker (ARC), polylinier (splines), mens det i en 3d repræsentation kan være ovenstående og flader, 3d objekter, cylindre o.s.v..
Så nemt er det ikke........

Men hvad gør man så......tjaa en sikker måde er at tage din dxf fil ind i AutoCAD, udpege dine huller og så lave en "wblock" af dem - det vil sige du får en ren dxf fil hvor kun lige dine huller er i. Så burde den være til at forstå hvis du trækker den ind i Notepad.
Men husk på at et hul kan være defineret ved:
- 3 punkter på kanten.
- et centrum og en radius
- et centrum og en diameter
- to punkter og en radius
- to punkter og en diameter

Hvis ikke du bruger en wblock kommando til at rense ud i tegningen vil en dxf fil indeholde alle mulig informationer om hvordan måsætningsvariable var sadt da dxffilen blev lavet, hvilke farver der blev brugt sidst og så videre og så videre....en masse skrammel der er total forvirende at finde rundt i....

Håber det hjælper