/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Diagram HJÆLP
Fra : xodeus
Vist : 779 gange
100 point
Dato : 24-09-03 11:33

Jeg har en opgave jeg skal have klaret meget hurtigt.
Det jeg gerne vil bede om er et diagram til opgaven.
Citat
Du skal foretage en opstilling så der kan foretages en regulering af lysstyrken på en 24 V 60W el pære.
1. Tegn diagram med el-pærer og modstand og placer volt- og amperemeter samt strømforsyning rigtigt.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 24-09-03 11:54

smid en mailadresse

Erling

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 24-09-03 11:55

xodeus@gmx.net

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 110 point
Dato : 24-09-03 12:45

Er sendt til dig... jeg har tegnet dit på A4 kvadreret - men håber på, at du kan læse det alligevel.

Hvis du kun skal have en modstand, fjerner du bare pilen, men da du skrev "regulere", er modstandet tegnet som skydemodstand

Mvh Erling

Godkendelse af svar
Fra : xodeus

Dato : 24-09-03 13:05

Tak for svaret erling_l.

Men er du sikker på at Amperemeteret og voltmeteret ikke skal byttes om? For jeg mener ellers at man måler ampere i serie med opstillingen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-09-03 13:52

Det lyder som om du er blevet fuppet. Tag papir og blyant, start nede til venstre og tegn en streg lidt op. Her er så spændingsforsyningen. Tegn streg lidt op. Fortsæt mod højre og tegn et Amperemeter på linien. Hvis forsyningen ikke er variabel så også en variabel modstand på få Ohm (0-20) og en masse Watt (100) i serie med Amp.meter. fortsæt stregen lidt og forbered to grene ned. I den ene gren et Voltmeter og i den anden gren lampen. Nede ved bundlinien forbinder du de to med hinanden og med startpunktet.
mvh. den gamle fysik-, elektroteknik- og elektroniklærer

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 24-09-03 18:25

Mange tak pbp_et.
Det var også sådan tegningen var udført, dog med Amperemeteret og Voltmeteret byttet om. Men det var jo kun sund fornuft der spillede ind der.