/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Kummerfryser
Fra : snusi
Vist : 1174 gange
100 point
Dato : 23-09-03 20:52

Hej.

Jeg har lige målt hvor meget min gamle fryser bruger i kwh pr. døgn. Den viser 3.03 kwh, det er da helt hen i vejret, er det ikke?
Er der andre der har en fornemmelse af hvor meget en gammel fryser bruger pr. døgn?

Mvh
Snusi

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 23-09-03 21:10

Hej Snusi
En gammel kummefryser anslås at bruge 500 til 600 kwh. om året, så din forbruger ca. det dobbelte

Sren i Rskilde

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 110 point
Dato : 23-09-03 21:11

Jo, det er meget. Se at få den udskiftet hurtigt. En moderne fryser ligger på 1-1,2 kwh.
en hurtig udregning: 3,03 X Kr.1,25 = Kr.3,80 pr døgn
1,10 X Kr.1,25 = Kr.1,37 pr døgn
3,80 - 1,37 = Kr.2,43 besparelse pr. døgn

Feks. købspris Kr. 1000,00
Antal dage før ny er tjent hjem 1000:2,43= 411 dage.

Så 1 år og 1,5 måned, så er den ny fryser tjent hjem

Alt er kun Ca. men et godt fingerpeg

MVH

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-09-03 21:16

Hvis det er en gammel fryser, så har den en rippe-kondensator (til varmeafgivelse) og den bør være fri for støv og den skal ha' luft til at komme af med varmen.
Emesen.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 23-09-03 23:24

Vurder lige, hvordan du har målt den... Var fryseren tændt og nedkølet, da du startede målingen (der er stor forskel på at skulle køle hele tiden eller bare holde vedlige) ? Har du åbnet og lykket fryseren meget (nedkøling af luft er meget dyrt). Hvis du er usikker på det, så prøv måske lige at måle en dag eller to ekstra - 3 kwh er temmeligt højt.

Hvad angår viskinges udregning, tror jeg, at du vil få noget svært ved at købe en fryser til 1000 kr - men til gengæld er nye lavenergifrysere endnu mere økonomiske - en Vestfrost SE 256 (på 244 l) er nede på 0,47 kwh/dag - eller faktisk små 1200 kr i besparelse i forhold til den, du har nu, hvis de 3 kwh passer. Så ja, det er en udmærket forretning at skifte den

Mvh Erling

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-09-03 07:24

Min udregning var kun ment, som et fingerpeg. Jeg ved godt, det bliver svært at finde en fryser til Kr. 1000, men så var der lidt at gå ud fra. Forbruget var sat til 1,1 kwh/døgn, så hvis du tager den nævnte Vestfrost, vil Kr. 1000 være tjent hjem på knap 7 måneder
Husk, hvis man vil måle sin fryser/køleskab, eller andre forbrug bør det foregå over en uge.

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-09-03 08:44

-> Allesammen. Når i nu er igang med de store forcromede beregninger, skal man jo liiiige have in mente at hvis fryseren står indendørs, får du jo gavn af "spildvarmen", sådan ca halvdelen af året. Dvs anvendelsen og besparelsesberegningen udhules af ekstra varmeforbrug i fyringssæsonen. Dem der vil sælge lavenergi "glemmer" altid dette lille aspekt. Og inden i begynder at overfalde mig er jeg helt klar over at el-varmen er den dyreste opvarmning også den inddirekte elopvarmning i form af spildvarme fra lamper, køleskabe, frysere mv.

->Snusi

Mht forbruget på fryseren. Hvor kold er den. -18 er nok og ikke koldere. Det der forbrug lyder som konstant drift - dvs måske en defekt termostat. Check lige temp'en, ligger skidtet på -30° ligger svaret nok i termostaten (og det er meget meget billigere end en ny fryser)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-09-03 08:47

Når du er sikker på temperaturen måler du som Viskinge siger over en hel uge. Husk lige på at når du kigger på nyt, kan du ikke ubetinget stole på effektopgivelserne - de er lavet under meget optimale forhold, så du skal ikke regne med helt så stor en besparelse som tallene umiddelbart vil indikere. Vil du ligeledes korrigere for mindre inddirekte varme, trækker du ekstra 25 - 50% fra besparelsen - så har du en indikation af hvad din årlige besparelse vil være.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 24-09-03 16:36

Tak for svaret viskinge.

Selvom jeg selvfølgelig ikke kan købe en fryser til 1000 kr., er det jo altid rart at have nogle tal at gå ud fra .

Jeg vil nu i første omgang måle min fryser i ca. en uge, og derefter tage stilling til om der skal en ny fryser i huset.

Jeg må også lige tilføje at fryseren faktisk er 22 år gammel, så den har gjort det godt, synes jeg.

Det er også først nu, hvor vi har prøvet at måle på den at vi har talt om at den måske bruger lidt vel meget strøm.

Så længe "skidtet" kører uden problemer, tænker man jo ikke lige på at det måske er tid for at skifte den ud.

Mange tak for alle svarene.
Mvh
Snusi