/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Stueplanter
Fra : Bragesvej
Vist : 1633 gange
20 point
Dato : 18-09-03 17:05

Jeg mangler nogen gode link der omhandler stueplanter, med bileder og div forskelige planter, gerne meget omfangesrigt.

Kommentar
Fra : fulla

Dato : 18-09-03 17:44

Hej Bragesvej

Hvis du ønsker oplysninger om stueplanter, er jeg overbevist om, at du skal søge meget mere konkret. Jeg er selv meget planteinteresseret, men har kun fundet specialsider, f.eks. om hoya og sct.paulia. Jeg har brugt internet de sidste 3 år til at søge alt om have og stueplanter.
Jeg vil anbefale dig at låne politikens bog om stueplanter på biblioteket og så derefter gå på nettet, hvis der er specielle plantegrupper, du er interesseret i. I bogen kan du også læse, hvordan de enkelte planter gerne vil have det.
Du kan imidlertid ikke finde alle de planter, du finder hos gartneren i bogen, for det kommer hele tiden utroligt mange nye planter til. Du kan imidlertid få et fingerpeg om, hvad du gerne vil have.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 18-09-03 17:47

Ok det prøve jeg,
Men min kone har købt en lille plante fra netto (Indendørs brug)
Der er formet lidt som en tragt, så når man vander den i toppen så siver vandet ned gennem stammen, håber i forstår? man kan købe den bla her i helsingør, men hvad hedder planten (plamen)?

den er vist ret udbredt, planten er selvfølig grøn, kender i den?

Kommentar
Fra : fulla

Dato : 18-09-03 19:41

Det kunne være bromeliaceae, aechmea fasciata (lanseroset), bilbergia nutans (præstehavre - for ikke at tale om en ananas - de kræver alle den nævnte pleje. Er der ikke tegn på blomst??
se nedenstående link:
http://www.kentsbromeliad.com/color.html

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-09-03 20:50

Her er lige et par link mere, du måske kan bruge, men ellers er fullas råd nok det bedste.
http://www.kenti.dk/planter.htm
http://www.stjerneportalen.dk/min%20have/stueplanter/Stueplanter.htm

mvh
dabj

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 18-09-03 23:05

Hej Fulla, nej der er ikke tegn på blomst, og bladene er ikke "mælkehvide" som på biledet de er helt grønne,bladene er svagt rillet ,og meget grønne og bløde, ikke skarpe i kanten, men formen passer fint? som på biledet.

Kommentar
Fra : fulla

Dato : 19-09-03 07:41

Hej Bragesvej
Hvor har I fået oplyst, at den skal vandes i tragten?? Hvis der har været anvisning på det, vil der normalt af skiltet også fremgå et latinsk navn. Mange af de planter, der forhandles i dag når slet ikke at få danske navne.
Iflg. Politikens bog om stueplanter findes der 2400 vildtvoksende arter af "Bromeliaceae" (ananasfamilien), så den vil jeg stadig ikke udelukke. Nye skud skal være 1-3 år før de blomstrer, så det kan være, den vil blomstre på et tidspunkt.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 19-09-03 08:32

Ok, der står heller ikke nogen steder ar den skal vandes i tragten, det gør jeg bare men ellers tak for svaret.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 19-09-03 10:36

Okay har fundet ud af at planten heder en Dracena compacta, så langt så godt, er der nogen steder jeg kan læse om den (Pasning vanding sol, med mere.)

Accepteret svar
Fra : fulla

Modtaget 20 point
Dato : 19-09-03 11:12

Hej igen Bragesvej

Sjovt nok stoppede jeg i mit leksikon ved en plante, som hedder Dracaena Janet Craig Compacta, men jeg udelukkede den, ud fra dine oplysninger om, at planten skulle vandes ned i tragten. Det skal du nok ikke gøre mere, for jeg er bange for, at den vil rådne indefra. Hvis det er den omtalte, kan den danne en stamme på ca. 1 m.
Generelle for arterne (ca. 60) gælder, at jo mere grønne bladene er, jo mindre lysintensitet kræver de. Dvs. din plante kan fint klare sig inde i stuen. Brune bladspidser kan skyldes fluor i vandingsvandet. Det kan løses ved at vande med regnvand.
Held og lykke med din plante.

Kommentar
Fra : fulla

Dato : 19-09-03 11:14
Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 19-09-03 14:34

Tak for svaret fulla.