/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
spm. vedr. backup/spejling løsning!
Fra : sparx
Vist : 706 gange
50 point
Dato : 16-09-03 12:01

Måske er spm. under den forkerte gruppe/emne...

Min far har en lille 2-mands virksomhed og har lige været udsat for en mekanisk fejl i et laptop drive, der gjorde drevet ubrugeligt og ulæseligt… Det er derfor gået op for ham at han skal til at lave backup…

Jeg ønsker at kunne tage en komplet kopi af harddisken, for at undgå at skulle bruge 1 dag på at loade maskinen op fra bunden med alle programmer og settings…. Ved dog ikke noget om hvilket software og hardware der skal anvendes hertil. Havde forestillet mig en 200-250 GB ekstern harddisk?
Det skal være lidt á la windows Restore points/ eller genskabelsesfunktion.
Det skal være nemt at lave backup’en – da han ikke er superbruger…

Dem der solgte ham en ny HDD forslog at bruge nero til at brænde backups, men jeg mener da det må kræve masser af cd’er og ikke er holdbart for så skal maskinen jo loades med winXP og nero inden der kan genskabes noget?

Al hjælp, kommentarer og idéer modtages… 

Kommentar
Fra : dk

Dato : 16-09-03 12:39

Hejsa
jeg vil klart anbefale norton ghost
http://www.symantec.com/sabu/ghost/ghost_personal/

med dette værktøj kan der tages en komplet backup af een eller flere diske og eller partiotioner
til enten cd eller usb diske mv. eneste ulempe er at AL data som er lagt på efter der er taget en ghost og computeren genskabes med ghost går tabt. men man kan opdatere den ghost fil man har oprettet.
programmet er nemt at gå til.

ghost kører fra dos og er derfor ikke afhændig af evt. styresystem mv. der måtte være på computren
bootdisc oprettes nemt og sikkert fra programmet.

den fil som dannes er komprimeret så den fylder ca. 1/3 og kan i mange tilfælde ligge på een cd.

vælger du Nero kører det på samme måde.

at kører en ghost fil tilbage tager ca 15 min. og tage backup tager ca 15 min.

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 16-09-03 12:41

Norton Ghost er et perfekt "spejlingsprogram"
Men det kan "kun" genskabe de data man "spejlede" på et givet tidspunkt. Hvis systemet så bryder helt sammen p.g.a. systemfejl m.m., tager det så til gengæld under en time at køre det hele ind igen (styresystem, programmer, breve o.s.v.)
En anden måde et lave automatisk back-up på er at have en ekstra HD hvor alt "det vigtige arbejde" såsom dokumenter, billeder o.s.v. automatisk bliver smidt hen på. D.v.s. at alt bliver gemt 2 gange: 1 gang på den "normale" HD og 1 gang på "Back-up-HD'en".

Kommentar
Fra : sparx

Dato : 16-09-03 14:17

dk;

du skriver at vælger jeg nero kører det på samme måde, hvordan reloader jeg så det? Kan det gøres fra DOS eller skal winXP installeres først?

catbody;

planen må så være at tage en total kopi efter alt er loadet up her første gang og så gemme den til et evt. nedbrud for at genskabe applikationer mv.

Løbende skal der så tages backup af data partitionen, kan Ghost også bruges til det eller findes der andre programmer som på faste tidspunkter, eller ved nedlukning af PC, starter en backup opdatering af ændrede filer???

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 50 point
Dato : 16-09-03 15:39

Nero danner ligeledes en "billed" fil af disken som lægges enten på en cd eller anden disk

en lille finesse i nero gør at der kan bootes op fra cd'en (ligesom hvis det var en restore cd, som følger med mange nye computere idag)

Du kan sagtens opdatere en "ghost" fil med nye data

eller du kan bruge dette geniale kopi program her til løbende backup
http://www.stoneware.dk/kopikontrol/default.htm
http://www.stoneware.dk/

Kommentar
Fra : ohlnielsen

Dato : 16-09-03 16:46

Norton Ghost kombineret med ekstern (USB)-disk giver både rimelig brugervenlighed og mulighed for at lagre data offsite.
Kombiner med Windows backupprogram, og lav jævnligt backup af data til USB-disken, efter f.eks. skema:
man/tir/ons/tor: Backup af data via backuprogram, til USB-disk. Husk at tage USB-disk med hjem i tilfælde af indbrud/brand/vandskade. Kan skeduleres til automatisk kørsel.
fre: Lav komplet backup af maskinen med Ghost, til USB-disk.

Restore: Boot fra diskette med USB-disk tilsluttet, overfør image fra USB til HD. Boot PC, restore nyeste datasæt med Windows Backupprogram. Bør vel ikke
tage mere end 1 time.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 17-11-03 10:19

hvis du har fået løst dit problem vil du så være venlig at lukke dette spørgsmål ?

Godkendelse af svar
Fra : sparx

Dato : 17-11-03 11:19

OK, dk.