/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Eventuret om salt
Fra : LouiseJH
Vist : 743 gange
65 point
Dato : 13-09-03 23:57

Da jeg var en lille pige, kan jeg huske min mor læste et eventyr op for mig der handlede om en konge og hans 3 døtre. En dag spørger han sine døtre om hvor højt de elsker ham. De ældste søstre fortælle ham at de elsker ham højere end guld og ædelstene, hvor den yngste siger hun elsker ham højere end salt! KOngen bliver sur og fornærmet og sender hende bort. Da pigen kommer ud i skoven møder hun en gammel haks som hun kommer til at bo ved. Og hendes fars by er blevet forbandet så intet salt kan komme til byen. det smelter inden det kommer ind.
Er der nogen der ligger inde med denne historie? Kan huske jeg havde den i en bog med andre eventyr, men desværre ved jeg ikke hvad den hedder eller hvilke forfattere der har skrevet i den.
Kender i et link til et sted på nettet hvor den evt skulle ligge?
Vil så gerne læse denne historie for mine egne børn...

Accepteret svar
Fra : esc2spc

Modtaget 75 point
Dato : 14-09-03 00:23

Det er en slovakisk folkevise som enten hedder "Salt er mere værd end guld" eller " Guld over Salt" eller noget i den stil. Derfor er der ikke nogen bestemt som har skrevet den. Jeg har forsøgt at finde den på dansk, men uden held, men du får den engelsk version her på: http://www.nsc.ru/folk/slovakia/saltisworthmorethangold.htm

Kommentar
Fra : esc2spc

Dato : 14-09-03 00:24

men kun 15 point? er det ikke liiige lidt for lidt?

Godkendelse af svar
Fra : LouiseJH

Dato : 14-09-03 00:29

Tak for svaret esc2spc.
det er den historie jeg ledte efter! Nu kan jeg lede videre efter den på dansk!
Du er en guldklump!