/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Spørgsmål
10  konsulent.. 626
Objekter i javascript?
Fra : bjef
Vist : 998 gange
350 point
Dato : 24-01-02 22:56

Hej jeg har fået en opgave hvor jeg skal lave nogle objekter i javascript ud fra UML. Jeg vidste ikke det var muligt at lave objekter i javascript.

Er der nogen som kan hjælpe mig her, eftersom dette er en haste opgave? Hvordan laver jeg objekter i javascript?

Jeg kender til C++/Java, så jeg arbejder meget med objekter til dagligt, men ikke i javascript.

Bjef

Accepteret svar
Fra : konsulenten

Modtaget 360 point
Dato : 24-01-02 23:00

Ja, det er vidst hvad de kalder det, men det er ikke rigtige objekter. Du laver en funktion hvor du derefter kan knytte funktioner og variabler på.

Jeg har et lille eksempel her, du kan prøve med, det er objekt baseret.

Konsulenten
***************************************************************
<html>

<head>

<script>
//****************** Klasse ***********************
   function alertNumber()
   {
      alert(this.number);
   }

   function minfunc(value)
   {
      this.number = value;
      this.alertNumber = alertNumber; // Knyt funktionen på objektet.
   }

//***************************************************

   var a = new Array();

   function init()
   {
      for (i=0; i<10; i++)
      {
         a[i] = new minfunc(i);
      }

   function disp()
   {
      for (i=0; i<10; i++)
      {
         a[i].alertNumber();
      }
</script>

</head>

<body onload="init()">

<input type=button value="Display all objects" onclick="disp()">

</body>

</html>

Godkendelse af svar
Fra : bjef

Dato : 24-01-02 23:28

Okay, det var jo ikke så svært, bortset fra det er godt nok en latterlig måde at lave objekter på.

Tak for hjælpen, det skulle jeg nok kunne finde ud af.

Bjef

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-01-02 10:41

bjef wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> Hej jeg har fået en opgave hvor jeg skal lave nogle objekter i
> javascript ud fra UML. Jeg vidste ikke det var muligt at lave objekter i
> javascript.
>
> Er der nogen som kan hjælpe mig her, eftersom dette er en haste opgave?
> Hvordan laver jeg objekter i javascript?
>
> Jeg kender til C++/Java, så jeg arbejder meget med objekter til dagligt,
> men ikke i javascript.
>
> Bjef
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>
Vel, der er masser af objekter i JS - se fx oversigt på denne side:
http://www.w3schools.com/js/js_reference.asp

Og at bruge objecter, det gør vi jævnligt fx ved dato objekter.
hvor vi laver instancer af date() etc...

eller hvad med:
The Array object
An Array object is used to store a set of values in a single variable name.
Each value is an element of the array and has an associated index number.

You create an instance of the Array object with the "new" keyword.

It may be shocking news, but JavaScript is a very powerful object-based
language.

Yes, JavaScript is a powerful language,
not just something that's handy for image rollovers and other corny, flashy
effects.

First of all, JavaScript is not a full-blown OOP language, such as Java,
but it is an object-based language.

Men at lave et objekt helt fra grunden???
Se, det ligner, når vi laver en function.... PLUS!

Se fx:
Now, let&#8217;s learn how to create our own objects.

function myFunc(){
}
det var funktionen...

var myObject = new myFunc();
alert(typeof myObject); // displays "object"

We&#8217;ve just created out own object!!!!

og så kan vi klø på:
var myObject = new myFunc();
myObject.StringValue = "This is a String";

And voila, we&#8217;ve now created a property for our object.

er den ved at ringe Bjef???

Ellers læs videre på:

http://www.webmasterbase.com/article/470

Med de bedste hilsner
Cocktail-Henning

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP ???
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-01-02 10:48

Måske skulle du læse en tutorial om javascript.

Men for lige at sætte dig igang:

function ObjectConstructor(){
this.enAttribut = 'default value';
}
ObjectConstructor.prototype.enFunktion = function(){
alert('Du har kaldt enFunktion!\nenAttribut: '+this.enAttribut);
}
var etObjekt = new ObjectConstructor(); //skab et objekt
etObjekt.enAttribut = 'Ny værdi'; //ændring af en attribut
etObjekt.enFunktion(); // kald af en funktion

-Top

"bjef" <bjef.news@kandu.dk> wrote in message
news:Vh%38.5348$XA5.605622@news000.worldonline.dk...
> Hej jeg har fået en opgave hvor jeg skal lave nogle objekter i
> javascript ud fra UML. Jeg vidste ikke det var muligt at lave objekter i
> javascript.
>
> Er der nogen som kan hjælpe mig her, eftersom dette er en haste opgave?
> Hvordan laver jeg objekter i javascript?
>
> Jeg kender til C++/Java, så jeg arbejder meget med objekter til dagligt,
> men ikke i javascript.
>
> Bjef
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>